Uklart vand
Fra : Ivan S.

Dato : 27-03-05 16:00

Jeg har et 530 l. akvarium med alm. ledningsvand. Mit problem er at vandet
er grumset. Jeg har skiftet ca. 200 l. vand hver måneden, og forrige gang
undlod jeg at gøde vandet med tropica Master grow, men det blev stadig
uklart.

Akvariet står i stuen i et sommerhus, og der er mange vinduer så det står
meget lyst, men gardinerne er trukket for så akvariet får ikke direkte
sollys. Jeg har en stor trærod i akvariet, kan den være skyld i at vandet
hurtigt efter vandskift bliver uklart.

Filterpumpen er en eheim 2028 og lyset på i alt 116 W. er tændt i 11 timer.

Hvad kan jeg gøre for at få klart vand?

Jeg har ladet mig fortælle at der findes noget man kan putte i vandet som
gør det klart. Kan det anbefales at hælde noget sådan i vandet, og hvilket
produkt er bedst?

Der har været vand i akvariet i 3½ måned.

m.v.h.

Fra : Hobi

Dato : 27-03-05 16:14

Der er forskellige muligheder.

Det kan godt være din trærod, som laver vandet uklart. Det vil nærmest ligne
the. Det skal du ikke være ked af, da det er rigtig godt for dine fisk. Det
virker sygdomshæmmende og giver akvariet et lidt "eksotisk look", men smag
og behag.....

Det kan også være alger, så vil vandet være lidt mere grønligt, og
sandsynligvis skyldes det for meget sollys.

Det er fint med 11 timers lys.

Jeg synes ikke du skal hælde noget i vandet. Det er generelt bedst, at lade
være med at hælde alt muligt mærkeligt i.

Hvis du gerne vil af med det ( gode ) thefarvede vand, kan du tage din
trærod op, og koge den i nogle timer... Skift evt. vandet et par gange. Så
vil den ikke afgive ret mange farvestoffer.

Det, som er i vandet allerede, vil du hurtigt kunne fjerne ved vandskift.

Hvis vandet er grønt, er det andre ting, som skal til. Her er jeg ikke så
stærk, så du må håbe på, at andre svarer...

MVH
Hobi