Motorolie
Fra : Alvin A. Bang

Dato : 26-03-05 18:50

Hvis der i specifikationerne til en bådmotor står at den skal have en SAE 30
olie kan man så "ikke bare" bruge en olie der dækker SAE 30 eksempelvis en
SAE 15W - 40. Jeg kan kun findeSAE 30 til dyre penge og i 0,6 og 1,0 ltr
dunke til eksempelvis græsslåmaskiner.

Mvh
Alvin

Fra : Hobi

Dato : 26-03-05 19:17

Jo, med mindre, der stadig er garanti på motoren. I så fald skal du bruge
den "rigtige" olie for, at opretholde garantien.

Mvh
Hobi

Fra : Jacob

Dato : 26-03-05 23:33

SAE 30 kan være en 5W-30 5 i kold tilstand og 30 i varm tilstand. det er
noget med tykkelsen på olien. der er sandsynligvis også en API specifikation
der skal overholdes.
er det en benzin motor så køb en til benzinmotore. er det en diesel så køb
en diesel olie. der siges at der ikke er så stor forskel. men i en
dieselolie er der ikke et antiskum adektiv der forhindret skumdannelse og
svækker hindestyrken. men der er et sodoptagende addektiv som gør at din
olie duer 2-3 gange længere end hvis du havde hældt en benzin variant på.
Jeg har en dieselbil fra 1983 der har kørt 430.000km jeg kører ca 25000km
per olieskift. det kan man når man vælger den rigtige olie. havde jeg valgt
benzin varianten skulle jeg skifte for hjer 10.000km eller fire gange om
året. så det er vigtigt at olien er iorden. ellers kunne du je sende en mail
til shell jeg ved de har produkt support.