Nyhedsbrev, tilmelding og udsendelse?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 14:30

Jeg vil gerne have en funktion, hvor brugerne kan tilmelde sig et
nyhedsbrev (email). Når jeg skal udsende et nyhedsbrev, vil jeg kunne
skrive det eet sted og med et klik sende det til alle i kartoteket.

Jeg forestiller mig at det (kun) kan gøres serverside og det har jeg
ingen forstand på. Hvor kan jeg finde en færdig funktion, lige til at
sætte ind?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 26-03-05 14:41

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg forestiller mig at det (kun) kan gøres serverside og det har jeg
> ingen forstand på. Hvor kan jeg finde en færdig funktion, lige til at

google, hotscripts eller lignende :)

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 15:26

Den Sat, 26 Mar 2005 14:41:14 +0100, skrev Ulrik Nielsen:

>google, hotscripts eller lignende :)

Det får man bare ikke meget ud af som novice. jeg har f.eks.
downloadet en gratis ting, men kan ikke få det til at virke på
serveren.

Når jeg kalder adressen
http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php får jeg bare en masse
fejlmeddelelser, som f.eks.

Warning: mysql_connect(): Can't connect to local MySQL server through
socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) in
/hsphere/local/home/tolley/dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php on
line 19

Warning: mysql_select_db(): Can't connect to local MySQL server
through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2) in
/hsphere/local/home/tolley/dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php on
line 21

Warning: mysql_select_db(): A link to the server could not be
established in
/hsphere/local/home/tolley/dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php on
line 21

De omtalte linier i koden ser således ud:

$sql_host = "localhost";

$sql_user = "USERNAME";

$sql_passwd = "PASSWORD";

$db = "DATABASE";

mysql_connect($sql_host,$sql_user,$sql_passwd);

mysql_select_db($db);

if ($mode == "send") {

Det må være muligt at etablere noget så simpelt uden at skulle stå 3
år i lære som PhP "programmør".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 15:33

> [...]
> line 19

Can't connect to local MySQL server through socket

Du har ikke MySL på serveren.

--
Keld

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 16:30

Den Sat, 26 Mar 2005 15:33:01 +0100, skrev Keld:

>Can't connect to local MySQL server through socket
>
>Du har ikke MySL på serveren.

Jo da, domænet ligger hos SurfTown.dk og der er MySQL 4.

Mon det har noget med denne linie at gøre?
$sql_host = "localhost";

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 16:38

> Jo da, domænet ligger hos SurfTown.dk og der er MySQL 4.
>
> Mon det har noget med denne linie at gøre?
> $sql_host = "localhost";

så skriv $sql_host = "127.0.0.1";

Virker det ikke er der IKKE MySQL på serveren eller den kører ikke.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 17:09

Den Sat, 26 Mar 2005 16:37:41 +0100, skrev Keld:

>så skriv $sql_host = "127.0.0.1";
>
>Virker det ikke er der IKKE MySQL på serveren eller den kører ikke.

127.0.0.1 og Localhost er vist det samme, ikke?

Jeg kan kun gentage, at Surftown skulle have MySQL 4. Jeg må altså
konstatere, at man ikke kan bruge et simpelt script uden at skulle
låne tykke bøger på biblioteket og bruge måneder på at sætte sig ind i
serverteknologi.

Fandens osse - det har jeg ikke tid til

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 17:16

> [...]
> konstatere, at man ikke kan bruge et simpelt script uden at skulle
> låne tykke bøger på biblioteket og bruge måneder på at sætte sig ind i

Både og...

Men har du prøvet med 127.0.0.1 eller går du bare ud fra det er det samme
som localhost?

Men som sagt... din fejl betyder at der ikke er MySQL på localhost eller at
mysql ikke kører og skal genstartes.

Måske har surftown slet ikke MySQL på localhost men på en anden server.

--
Keld

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-03-05 18:51

"Keld" <keld@spin.dk> skrev i en meddelelse

> Måske har surftown slet ikke MySQL på localhost men på en anden server.

Hos web10 får man en noget ala mysql.domæne.dk - måske er det noget lignende

--
Mikkel

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-03-05 18:11

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> konstatere, at man ikke kan bruge et simpelt script uden at skulle
> låne tykke bøger på biblioteket og bruge måneder på at sætte sig ind i

Sådan er der så meget i denne verden.
Du bygger vel heller ikke selv dit hus uden at vide meget om, hvordan
det skal gøres ? Eller laver din bil ?

Man kan altså ikke lave noget, man ikke har den fornødne viden om.

--
Benny

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 18:31

Den Sat, 26 Mar 2005 18:10:48 +0100, skrev Benny Nissen:

>Sådan er der så meget i denne verden.
>Du bygger vel heller ikke selv dit hus uden at vide meget om, hvordan
>det skal gøres ? Eller laver din bil ?

Jeg beder om hjælp til at skifte pakning på en vandhane - ikke til at
bygge hele huset

>Man kan altså ikke lave noget, man ikke har den fornødne viden om.

Nøh, åbenbart. Jeg troede/håbede bare at der fandtes en sådan lille
simpel ting, som enhver uden den store ledvogtereksamen kunne smide på
sin hjemmeside

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-03-05 18:55

Kurt Hansen wrote:

> Jeg beder om hjælp til at skifte pakning på en vandhane - ikke til at
> bygge hele huset

Det er også helt ok så
Jeg kan godt skifte pakninger, så jeg vil gerne hjælpe.

> Nøh, åbenbart. Jeg troede/håbede bare at der fandtes en sådan lille
> simpel ting, som enhver uden den store ledvogtereksamen kunne smide på
> sin hjemmeside

Ja, men som andre skriver, skal du have oplysningerne fra din udbyder.

--
Benny

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 18:54

> Nøh, åbenbart. Jeg troede/håbede bare at der fandtes en sådan lille
> simpel ting, som enhver uden den store ledvogtereksamen kunne smide på
> sin hjemmeside

Disse ting findes skam og der er masser af dem, bare man er villig til at
tage risikoen for at andre senere kan deface din side pga. sikkerhedshuller.

Men når det gælder f.eks MySQL er der simple ting man SKAL følge. F.eks
angive hvilken server databasen ligger på. Intet nok så smart program kan
regne det hele ud for dig.

--
Keld

Fra : RF

Dato : 26-03-05 17:21

> så skriv $sql_host = "127.0.0.1";
>
> Virker det ikke er der IKKE MySQL på serveren eller den kører ikke.

Nej, så er der ikke MySQL på SAMME server som webhotellets filer er
placeret. Dermed ikke sagt, at der ikke hører MySQL med til webhotellet, for
den kan sagtens køre på en anden server!

Til Kurt:
Gå ind i dit kontrolpanel hos surftown, vælg på forsiden under "Databaser",
punktet "MySQL Server".
Der står øverst oppe på den side du får frem "Host Navn", det er det du skal
bruge.

m v h
Ronni

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 18:28

Den Sat, 26 Mar 2005 17:20:34 +0100, skrev RF:

> [...]
>punktet "MySQL Server".
>Der står øverst oppe på den side du får frem "Host Navn", det er det du skal

Jeg er helt vild med den slax konkrete vejledninger, så tak for
forsøget. jeg har gjort som beskrevet, men der står desværre ikke
noget om "Host navn" nogen steder, heller ikke i menuerne.

i en vejledning jeg fik da jeg oprettede hotellet står der bl.a.:

Login til FTP:
Host Name: ws8.surftown.dk

Er det dét?

venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-03-05 18:55

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Login til FTP:
> Host Name: ws8.surftown.dk

Har du set denne her:
https://cp.surftown.dk/psoft/servlet/psoft.hsphere.CP/demowebhotel/3054_0/psoft.hsphere.CP?template_name=quick/choice_mysql.html&stemplate=design/info.html

(håber linket er "helt")

--
Mikkel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-03-05 18:55

"Mikkel Gottlieb" <slupper@slupper.dkX> skrev i en meddelelse

> Har du set denne her:

https://cp.surftown.dk/psoft/servlet/psoft.hsphere.CP/demowebhotel/3054_0/psoft.hsphere.CP?template_name=quick/choice_mysql.html&stemplate=design/info.html

Glemte lige at skrive at sådan her skulle det nogenlunde se ud under Mysql i
dit kontrolpanel

--
Mikkel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 19:22

Den Sat, 26 Mar 2005 18:55:28 +0100, skrev Mikkel Gottlieb:

> [...]
>
>Glemte lige at skrive at sådan her skulle det nogenlunde se ud under Mysql i

Hmmm, jeg forstår ikke meningen med det link. Det er jo blot en
velkomstside, hvor man kan vælhe mellem nogle links.

Jeg kan uden problemer logge ind i mit kontrolpanel og vælge MySQL
Server og.... AHAAAAA!!!!! Nu virker det sgisme. Har lige luret mit
"Host name"

Tak til dig og andre foreløbig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 19:43

Den Sat, 26 Mar 2005 19:22:23 +0100, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>
>Jeg kan uden problemer logge ind i mit kontrolpanel og vælge MySQL
>Server og.... AHAAAAA!!!!! Nu virker det sgisme. Har lige luret mit

Hmmm, nu fik jeg fat i "Host name", men det virker alligevel ikke. Her
er hvad jeg skriver, omend jeg finder mig nødsaget til at anonymisere
visse data:

$sql_host = "xxdb2.surftown.dk";

$sql_user = "xxxxxxx;

$sql_passwd = "xxxxxxxx";

$db = "maillisteDB";

Jeg fatter ingenting og ingen kan åbenbart hjælpe mig?

Forudsætningen for at komme igang og blive klogere er vel at man kan
afvikle noget som helst på serveren. Først derfra kan jeg begynde at
eksperimentere. Jeg kan vel ikke være den første der har problemer med
at finde ud af at connecte og alt der der?

Jeg ER faktisk villig til at læse på lektien. har hæftet "PhP og MySQL
for absolutte begyndere" liggende klar, men først skal jeg jo have eet
eller andet til at virke i MySQL, ikke?

Venlig hilsen
Kurt hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-05 19:53

On Sat, 26 Mar 2005 19:43:26 +0100, Kurt Hansen wrote:

> $db = "maillisteDB";
>
> Jeg fatter ingenting og ingen kan åbenbart hjælpe mig?
Er databasen maillisteDB oprettet? Oftest har du kun en database, med et
navn mage til dit brugernavn.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 20:19

Den Sat, 26 Mar 2005 19:52:54 +0100, skrev Michael Rasmussen:

>Er databasen maillisteDB oprettet? Oftest har du kun en database, med et
>navn mage til dit brugernavn.

Oprettet? Mailing listen består af tre filer, som alle ligger i samme
mappe på serveren:

admin.php
mailliste.php
maillisteDB.sql

- så databasen er vel oprettet?

Problemet er tilsyneladen brugernavn og adgangskode. Fejlmeddelelsen i
browseren lyder:
Warning: mysql_connect(): Access denied for user:
'xxxxxx@ws8.surf-town.net' (Using password: YES) in
/hsphere/local/home/tolley/dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php on
line 19

- og linie 19 i 'admin.php' ser sådan ud:

mysql_connect($sql_host,$sql_user,$sql_passwd);

I den velkomstmail jeg fik fra Surftown var der brugernavn og
adgangskode til kontrolpanelet og FTP og disse er iøvrigt identiske.
Det er hvad jeg har af oplysninger. Nu skal jeg have noget PhP til at
virke, men er tilsyneladende blevet lost ude i et ingenmandsland. Skal
jeg bede SurfTown om hjælp efter påske, eller er der nogen her der kan
hjælpe?

Jeg forstår bare ikke hvorfor der i begge PhP-filer skal være disse
linier:

$sql_host = "xxxxxdb2.surftown.dk";

$sql_user = "xxxxxx";

$sql_passwd = "xxxxxxxx";

Det virker da ikke særligt flexibelt. Hvad nu hvis jeg en dag flytter
mit pik-pak til en anden server, så skal jeg ind og ændre alle disse
oplysninger i alle filer?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 20:31

> Oprettet? Mailing listen består af tre filer, som alle ligger i samme
> [...]

Nej. så absolut ikke.
Du skal selvfølgelig importere maillisteDB.sql til din database.
Tror du skal spørge surftown om hvordan du nemmest gør dette.
Ethvert ordentlig webhotel med god support kan gøre dette for dig på få
øjeblikke.

> [...]
> virke, men er tilsyneladende blevet lost ude i et ingenmandsland. Skal
> jeg bede SurfTown om hjælp efter påske, eller er der nogen her der kan

Du skal bede surftown om oplysningerne til din MySQL database, da de er de
eneste der kender dem åbenbart og ikke har udleveret dem til dig.

FTP og MySQL er ikke det samme.

> [...]
>
> Det virker da ikke særligt flexibelt. Hvad nu hvis jeg en dag flytter
> mit pik-pak til en anden server, så skal jeg ind og ændre alle disse

Det må du spørge udvikleren af programmet om, da han bedst selv ved hvorfor
han har gjort som han har gjort. Men allerede her virker det som et program
der er dårligt kodet. Man laver ikke connection på denne måde i alle sine
filer, man laver noget include.

--
Keld

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 20:56

Den Sat, 26 Mar 2005 20:31:23 +0100, skrev Keld:

>Nej. så absolut ikke.
>Du skal selvfølgelig importere maillisteDB.sql til din database.

Aha, nu dæmrer der noget. I hotellets kontrolpanel under "MySQL
Server" er der en oversigt over MySQL databaser. Den er p.t. tom, men
der er en knap hvor jeg kan tilføje. Lige et øjeblik.......

Yep, så har jeg oprettet en database med navnet "xxx_xxxxxx" og
tildelt brugernavn og password og læse/skriverettigheder for mig selv.

Det var da - formoder jeg - et konkret skridt på vejen. Nu skal jeg
ifølge det du skriver, importere "maillisteDB.sql" i "xxx_xxxxxx". Det
står der ingenting om hvordan man gør, men nu begynder jeg at fornemme
hvor det bærer henad. Måske står der noget i mit begynderhæfte om
import? Det vil jeg kigge på.

Tak for hjælpen so far.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 21:00

> [...]
>der er dårligt kodet. Man laver ikke connection på denne måde i alle sine

Ups, glemte at kommentere denne her.

Jamen OK, det lyder rigtigt. jeg fandt den med Google, som det blev
mig anbefalet i denne nyhedsgruppe.

Jeg skal bruge en der, som Bertel Lund Hansen foreslår, anvender
bekræftelse på tilmelding til maillisten og det har denne her nok ikke
(http://www.phpuniverset.dk/show_source.phtml?script_id=41), så jeg må
finde en anden.

Selv om det ikke bliver denne jeg ender med at bruge, ville det dog
være rart at se den køre på serveren så jeg ved at der overhovedet er
hul igennem.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 19:57

> Hmmm, nu fik jeg fat i "Host name", men det virker alligevel ikke. Her
> er hvad jeg skriver, omend jeg finder mig nødsaget til at anonymisere
> visse data:

<snip>
> Jeg fatter ingenting og ingen kan åbenbart hjælpe mig?

Eller også fortæller du for lidt... Min bil vil ikke starte... hvorfor...nå,
ingen kan vist hjælpe.... Glemmer bare at jeg selv fortæller ingenting om de
oplysninger jeg har, f.eks at jeg ikke har nøglen.

Du har helt sikkert fået nogen oplysningen om dit brugernavn/password og
hvad din database hedder....
Tror ikke du bruger de oplysninger, har f.eks fulgt dig lidt og set du har
brugt trolly og httpd som brugernavn, både med og uden password.
Altså du gætter dig frem og forventer vi andre sidder med dine logind
informationer.

Det er jo ikke for sjovt du har fået dem.

--
Keld

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-03-05 20:11

Keld wrote:
> Tror ikke du bruger de oplysninger, har f.eks fulgt dig lidt og set du har
> brugt trolly og httpd som brugernavn, både med og uden password.

Hvor i himlens navn ser du det?

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Keld

Dato : 26-03-05 20:17

> Hvor i himlens navn ser du det?

Han har selv offentligtgjort URL
http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php

Mon ikke hans næste spørgsmål bliver....

Hvordan beskytter jeg denne mappe??

--
Keld

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 20:37

Den Sat, 26 Mar 2005 20:17:28 +0100, skrev Keld:

>Han har selv offentligtgjort URL
>http://www.dyrevelfaerd.dk/nyhedsbrev/admin.php
>
>Mon ikke hans næste spørgsmål bliver....
>
>Hvordan beskytter jeg denne mappe??

Nej, for hvorfra skulle jeg vide at en mappe kan/skal beskyttes. mit
spørgsmå ville nærmere lyde: "Vil det sige at jeg har offentliggjort
noget der kan misbruges"?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 20:35

Den Sat, 26 Mar 2005 19:57:16 +0100, skrev Keld:

> [...]

>ingen kan vist hjælpe.... Glemmer bare at jeg selv fortæller ingenting om de
>oplysninger jeg har, f.eks at jeg ikke har nøglen.

Jamen jeg ved jo ikke hvad jeg skal fortælle!!!!

>Du har helt sikkert fået nogen oplysningen om dit brugernavn/password og
>hvad din database hedder....

Brugernavn/password til hvad? jeg har fået til webhotellets
kontrolpanel, samt til FTP - ikke andet.

> [...]
>informationer.
>
>Det er jo ikke for sjovt du har fået dem.

Hulk, hulk, jeg har IKKE fået noget

Jeg ved jo ikke engang hvad problemet er. Er det brugernavn/password
til SQL-serveren eller til databasen?

Lader til at jeg må opgive at forklare mig

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 26-03-05 23:06

> [...]
de
> oplysninger jeg har, f.eks at jeg ikke har nøglen.

Kurt - en ting må jeg sgu sige - points til dig for at virkelig prøve.......

--
Mikkel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-03-05 07:08

Den Sat, 26 Mar 2005 23:06:07 +0100, skrev Mikkel Gottlieb:

>"Keld" <keld@spin.dk> skrev i en meddelelse

>hvorfor...nå,
>de
>
>Kurt - en ting må jeg sgu sige - points til dig for at virkelig prøve.......

Tjah, kan man ikke blive til andet, kan man jo blive til grin. I
startede måske alle med en grundlæggende viden, så I ingen problemer
havde med overhovedet at komme igang?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-03-05 17:20

Kurt Hansen wrote:
> De omtalte linier i koden ser således ud:
>
> $sql_host = "localhost";
>
> $sql_user = "USERNAME";
>
> $sql_passwd = "PASSWORD";
>
> $db = "DATABASE";

Dagens dumme spørgsmål: Du _har_ erstattet "USERNAME", "PASSWORD" og
"DATABASE" med de værdier du har fået oplyst af Surftown, ikke?

\\kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-05 14:49

Kurt Hansen skrev:

>Jeg vil gerne have en funktion, hvor brugerne kan tilmelde sig et
>nyhedsbrev (email).

Sørg for at du kun benytter bekræftet tilmelding. Ellers er det
mums for folk der gerne vil genere andre ved at tilmelde dem
diverse tjenester.

Bekræftet tilmelding vil sige at der som første svar på en
tilmelding sendes en anmodning om bekræftelse, og hvis den ikke
besvares, skal der ikke ske nogen tilmelding.

>Når jeg skal udsende et nyhedsbrev, vil jeg kunne
>skrive det eet sted og med et klik sende det til alle i kartoteket.

Det kan jeg klare alene ved hjælp af mit mailprogram hvor jeg kan
oprette en gruppe og kalde den for f.eks. "familien". Når jeg så
sender til "familien", bliver der sendt en mail til alle de
adresser der står i den liste. Jeg bruger Agent.

--
Bertel

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 26-03-05 21:04

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg forestiller mig at det (kun) kan gøres serverside og det har jeg
> ingen forstand på. Hvor kan jeg finde en færdig funktion, lige til at

Den nemmeste måde i verden, den har jeg selv glæde af at bruge:

/ Thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-03-05 21:14

Den Sat, 26 Mar 2005 21:03:53 +0100, skrev Thomas Jacobsen:

>Den nemmeste måde i verden, den har jeg selv glæde af at bruge:

Hmmm, det havde jeg ikke lige tænkt på - er selv medlem af et par
grupper der. Jo, en mulig løsning, selv om jeg synes det sker for
ofte, at deres gratis server et overbelastet. Nu vil jeg dog lige lege
lidt med det der PhP-snadsk først

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 26-03-05 21:25

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> grupper der. Jo, en mulig løsning, selv om jeg synes det sker for
> ofte, at deres gratis server et overbelastet. Nu vil jeg dog lige lege

Jeg har kun gode erfaringer med nævnte løsning, bruger den bla. til
www.Stop-Dyrlaege-Breth-Hansen.dk
Jeg melder så selv folk på listen efter de har smidt mig en mail om ønsket.
Og der kan jeg netop bare sende en enkelt mail afsted som så ryger ud til
alle medlemmer, har endnu ikke oplevet der var nogen nævneværdig
forsinkelse..

/ Thomas