"kontakt" til database vha. ASP...
Fra : Dan Petersen

Dato : 26-03-05 14:13

Hey... Sidder og prøver at finde ud af at bruge databaser, men er
stødt ind i et problem... Jeg kan ikke "komme i kontakt" med
databasen...

Jeg vil have at man skriver et eller andet i en forular, og så
sender man det til databasen (mit "forsøg" ligger på
http://p-aalb.dk/test)

Jeg har selvfølgelig skrevet databasenavn/kode i den (syns bare
ikke lige koden skulle offentliggøres... ;), men der opstår så et
problem når den kommer ned til denne linie:

"objRS.Open "[QUERY]", objConn, 3,3"

Nogen der kan sige hvad der er galt, og evt om der er andre fejl
i? ;)

På forhånd tak...

-Dan

<%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;
DATABASE=[DOMAIN_COM];UID=[DOMAIN_COM];PWD=[PASSWORD];"
objConn.Open

objRS.Open "[QUERY]", objConn, 3,3

strSQL = "Insert into test (navn, pass) values('" &
Request.Form("navn") & "','" & Request.Form("pass") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-03-05 03:06

Dan Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Jeg vil have at man skriver et eller andet i en forular, og så
> sender man det til databasen (mit "forsøg" ligger på

... som er beskyttet af kodeord...?!?

> [...]
> problem når den kommer ned til denne linie:
>
> "objRS.Open "[QUERY]", objConn, 3,3"
>
> Nogen der kan sige hvad der er galt, og evt om der er andre fejl

<snip : kode>

Prøv at læse
<URL:http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>

Hvilken fejl giver den? Hvilken sql-streng sender du til databasen?
Hvad er "[QUERY]"?

/Torben

Fra : Dan Petersen

Dato : 27-03-05 11:47

> ... som er beskyttet af kodeord...?!?

Nej... det man skriver i formularen er det den sender til databasen...

> <snip : kode>

Øh...?

> Prøv at læse
> <URL:http://www.asp-faq.dk/article/?id=41>
>
> Hvilken fejl giver den? Hvilken sql-streng sender du til databasen?
> Hvad er "[QUERY]"?

Mit webhotel er b-one og under support-siderne kan man finde dette:
"Hvordan ser ASP connection string ud til min MySQL"

<%
[...]

Og jeg vil så have sendt dette til databasen:

"Insert into test (navn, pass) values('" & Request.Form("navn") & "','"
& Request.Form("pass") & "')"

[QUERY] er, så vidt jeg kan regne ud der man skal skrive sql-strengen
(eller "forespørgslen")

Sådan her ser det ud nu:

<head>
<title>test2</title>
</head>

<%
Dim objConn
Dim objRS
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=p_aa
lb_dk;UID=p_aalb_dk;PWD=cq3ADFXE;"
objConn.Open
%>

<%objRS.Open "Insert into test (navn, pass) values('" &
Request.Form("navn") & "','" & Request.Form("pass") & "')", objConn,
3,3 %>

<%
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

Velkommen...

Det fungerer - altså den sender til databasen, men den kommer stadig
med en fejlmeddelelse når man trykker "send forespørgsel"...

Error Type:
ADODB.Recordset.1 (0x800A0E78)
Invalid operation on closed object
/test/submit.asp, line 23

-Dan

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-03-05 14:19

> Nej... det man skriver i formularen er det den sender til databasen...

Nå, sorry, dan fangede jeg ikke lige :)

> [...]
> & Request.Form("pass") & "')"
>
> [QUERY] er, så vidt jeg kan regne ud der man skal skrive sql-strengen

&gt; Dim objConn
&gt; Dim objRS
&gt; Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
&gt; Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
&gt;
&gt;
objConn.ConnectionString="DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=xxx;UID
=xxx;PWD=xxx;"
&gt; objConn.Open
&gt; %>

> <%objRS.Open "Insert into test (navn, pass) values('" &
&gt; Request.Form("navn") & "','" & Request.Form("pass") & "')", objConn,
&gt; 3,3 %>

Her beder du om at få recordsettet, der er svaret på ovenstående INSERT
INTO.
Så databasen udfører sql-strengen, så der kommer noget ind i databasen.
Det er fint nok, men resultatet af en INSERT INTO er ikke nogle poster
(som fx i en SELECT), men pga konstruktionen /skal/ databasen returnere et
recordset. For at leve op til det, så returnerer databasen bare et
recordset, som dels er tomt, og som heller ikke indeholder en forbindelse
til databasen.
Ovenstående er der så vidt jeg kan se ikke noget i vejen med.

> <%
&gt; objRS.Close

Her beder du om at lukke den forbindelse recordsettet har til databasen,
men som beskrevet ovenfor, så er der slet ikke nogen forbindelse at lukke.
Det er her det går galt, ovenstående linie skal kun medtages når man har
åbnet en forbindelse fra recordsettet til databasen (ved en SELECT).

&gt; Set objRS = Nothing

Denne linie skal man dog altid medtage (selv om den ikke betyder noget for
funktionaliteten i scriptet)

&gt; objConn.Close
&gt; Set objConn = Nothing
&gt; %>

> Det fungerer - altså den sender til databasen, men den kommer stadig
> med en fejlmeddelelse når man trykker "send forespørgsel"...

> [...]

mvh Torben

Fra : Dan Petersen

Dato : 27-03-05 20:28

Selvom en hel del af det du skrev før blev en gang volapyk, virker det nu...
Mange tak for hjælpen :)