Lysstofsrør kontra halogenspots
Fra : Kokken

Dato : 26-03-05 08:49

Jeg er ved at flytte mit 100 L akvarie ind i muren. Pt har jeg en lyskasse
med to 18 w lysstofsrør. Er det muligt at belyse akvariet med halogen spots
og i så fald hvor mange. Det er et almindeligt selskabsakvarie.

Mvh Jan

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 26-03-05 16:36

> Jeg er ved at flytte mit 100 L akvarie ind i muren. Pt har jeg en lyskasse
> med to 18 w lysstofsrør. Er det muligt at belyse akvariet med halogen
> spots og i så fald hvor mange. Det er et almindeligt selskabsakvarie.

Du kan godt sætte halogenspots til at lyse men du skal huske at levetiden og
strømforbruget er meget anderledes i forhold til lysrør som man normalt
bruger, ud over det så er der også varmen som er betydelig kraftigere end et
lysrør...
Det var meget negativt... Det positive er at du kan belyse punkter i
akvariet som så giver en temlig fed effekt hvor det kun er planten du
oplyser....

Så du skal gøre det op med dig selv om denne fede effekt er det værd når du
ser på strømforbruget og varmen....
Hvis du har elvarme så skal du ikke være ked af det da det så i sidste ende
bare gør at din radiator kører mindre....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Kokken

Dato : 27-03-05 19:18

Hey

Hva´ me´at bygge en lyskasse med rør og halogen, så kan ma tænde halogen når
" der er gæster eller bare dæmpet belysning" og have lysstofrør på nå det
bare skal lyses op.

jeg har et 471L hjørne og det gav mig lige en ide akvariet er jo trekantet
og bag har jeg nogle store rødder de skal selvf.... have en halogen. Såååå
en halo bagi og et amartur til 2 rør så 2 halo og et stort amaratur og så 3
forand. De for hver deres af bryder, nok de 3 halo baggerest samlet. så er
der sgu mange muligheder for belysning.

Mich

Fra : kokken

Dato : 27-03-05 19:25