Opstart af saltvand
Fra : Slot

Dato : 25-03-05 10:53

Hejsa alle i NG

Jeg har brygget en lille artikel om opstart af saltvand sammen ;)

I kan finde den her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918 hvis i
har lyst

Fra : Thomas B

Dato : 25-03-05 12:04

"Slot" <saftkongen@REMOVE.Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle i NG
>
> Jeg har brygget en lille artikel om opstart af saltvand sammen ;)
>
> I kan finde den her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918 hvis
> i har lyst

Fin Artikel. Dejligt når nogle gider at gøre sådan en arbejde for at hjælpe
andre.

Mvh. Thomas

Fra : Kim Adersen

Dato : 26-03-05 00:11

>Hejsa alle i NG
>
>Jeg har brygget en lille artikel om opstart af saltvand
>sammen ;)

At kalde Magnesium og Strontium for uinteressante, er så
basalt forkert, da begge er grundstoffer og YDERST vigtige!

Kim Andersen

Fra : Slot

Dato : 26-03-05 08:00

> At kalde Magnesium og Strontium for uinteressante, er så
> basalt forkert, da begge er grundstoffer og YDERST vigtige!

Hejsa Kim

Det er nu blot min mening at de er uinteressante for det nystartede akvarie
som der jo står.

Ingen tvivl om at når ting som nitrit, nitrat osv er på plads og man
begynder at sætte ting i baljen, at så bliver magnesium og strontium også
vigtige(hvilket der jo også står).

Syntes ikke at man skal skræmme nye væk ved at fortælle de skal måle 15 ting
så snart der er vand i deres balje !

Mvh
Brian

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-03-05 09:00

> [...]
> Hejsa alle i NG
>
> Jeg har brygget en lille artikel om opstart af saltvand sammen ;)

Godt arbejde Brian . Lækkert der er nogen der tager sig tiden til at
skrive sådanne artikler.

/Ole

Fra : Brizz

Dato : 26-03-05 12:23

> Jeg har brygget en lille artikel om opstart af saltvand sammen ;)
>
> I kan finde den her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918 hvis
> i har lyst

Har ikke læst den igennem endnu men vil helt sikkert.

Står der noget om økonomi i det?
Her tænker jeg på opstart og hvad det koster når man er kommet igang også
den løbende vedligeholdelse.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Slot

Dato : 26-03-05 12:54

> Har ikke læst den igennem endnu men vil helt sikkert.
>
> Står der noget om økonomi i det?
> Her tænker jeg på opstart og hvad det koster når man er kommet igang også
> den løbende vedligeholdelse.

Det gør der desværre ikke nej. Det vil heller ikke være muligt da der er så
utroligt mange faktorer der spiller ind. Men det giver måske dig selv et
overblik således du kan stykke en teknik liste sammen og begynde at finde
priser på det som nyt eller brugt !

Om ikke andet kan du se masser af akvarier på forummet i alle størrelser(der
er også en nano afdeling hvor der arbejdes med få penge) og så spørge dem
som ejer herligheden hvad det beløber sig i ;)

God læsning

Fra : Kim Adersen

Dato : 26-03-05 15:49

> [...]
>nystartede akvarie
>som der jo står.
>Syntes ikke at man skal skræmme nye væk ved at fortælle de

Hvis man skræmmer nye væk fordi der skal måles, så er mit
bud, at de nok ikke helt burde have saltvand alligevel.
Men min pointen er sådan set mere, at du får det til at lyde
som om, at det ikke er interessant. Det er fatalt, for der
findes næsten ikke noget mere interessant, (calcium,
magnesium og KH buffer) for kalk, Strontium skal måles i
forbindelse med sporestoffer.

Artiklen er som sådan godnok. Overfladisk og ikke prængende.
Men du skal passe på med at gøre ting
interessante/uinteressante, når de er yderst vigtige. Også
selvom det er under opstart. Det er faktisk meget godt, at
man allerede under opstart lærer lidt om, hvorfor de
forskellige ting er som de er, så det ikke bare bliver en
"fortælling" uden en anelse mere dybdgående indvirkning,
specielt på områder der (som vi ved) er nødvendige.
Selvfølgelig er det altid en vurderingssag, hvor teknisk en
beskrivelse man skal lave. Men folk har det nogen gange med,
at "bruge" een artikel og gå ud fra den som en slags
facitliste. Så tingene skal helt stå mere eller mindre
sort/hvidt i sådan en. Så hellere udelade ting, som de så må
finde andre steder (eller på forumet).

Kim Andersen

Fra : Kim Adersen

Dato : 26-03-05 15:50

> [...]
>
>Har ikke læst den igennem endnu men vil helt sikkert.
>
>Står der noget om økonomi i det?
>Her tænker jeg på opstart og hvad det koster når man er

Du vil finde 117 forskellige svar på det som du søger, så
det ville ikke være passende i en bestemt artikel.

Kim Andersen