WESSEL, Arent Christian
Fra : Ib

Dato : 24-03-05 23:12

Stolemagersvend Arent Christian Wessel blev den 13. maj 1853 gift med Sophie
Frederikke Sengern i Vor Frue Kirke, København. Det ser ud som om han er
født i Helsingør i oktober 1819.
Hvem var hans forældre?
Venlig hilsen
Ib Wessel

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-03-05 01:53

"Ib" <ibwesselOUT@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sophie
> Frederikke Sengern i Vor Frue Kirke, København. Det ser ud som om han er

Der er noget, som tyder på, at du måske har taget fejl af hans fornavn -
eller også har andre det.
Måske er hans navn i stedet: Gerhard Christian Wessel.

Jeg har fundet denne info på www.familysearch.org:
FRITZ GERHARD WESSEL
Male

Event(s):
Birth: 11 AUG 1854

Christening: 24 JUN 1855 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: GERHARD CHRISTIAN WESSEL Family
Mother: SOPHIE FREDERIKKE SENGREN

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the birth
or christening date.

Herunder følger i ret ligegyldig orden en masse info om Wessel i Helsingør i
den nævnte periode.

CHRISTIAN GERHARDT WESSEL
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: CHRISTINE EMILIE DUCHE Family
Marriage: 06 MAR 1822 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg,
Denmark

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source
records are usually arranged chronologically by the marriage date.

KARL EMIL WESSEL
Male Family

Event(s):
Birth: 15 JAN 1820

Christening:
Death:
Burial:

Parents:
Father: CHRISTIAN GERHARDT WESSEL Family
Mother: CHRISTINE EMILIE DUCKE

Marriages:
Spouse: JULIANE REGINE HAGEN Family
Marriage: 10 FEB 1856 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Messages:
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source
records are usually arranged chronologically by the marriage date.

CARL EMIL WESSEL
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 20 JUN 1831 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg,
Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: CHRISTIAN GERHARDT WESSEL Family
Mother: CHRISTINE EMILIE DUCHE

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the birth
or christening date.

MARIE FRANCISCA WESSEL
Female Family

Event(s):
Birth: 23 JUN 1824 Helsingor, Frederiksborg, Denmark

Christening:
Death: 09 OCT 1850

Burial:

Marriages:
Spouse: Unavailable Family

HERMAND GERHARD WESSEL
Male

Event(s):
Birth:
Christening: 04 JUN 1824 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg,
Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: CHRISTIAN GERHARD WESSEL Family
Mother: EMILIE CHRISTINE DUCKE

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the birth
or christening date.

Han blev iøvrigt gift d. 6 maj 1866 i Sankt Petri Sogn, København, med
Veronika Maria Panhans.

CHARLOTTE EMILIE WESSEL
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 30 NOV 1827 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg,
Denmark

Death: 19 FEB 1835

[...]

JULIANE DORTHEA WESSEL
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 09 DEC 1825 Sankt Olai, Helsingor, Frederiksborg,
Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: CHRISTIAN GERHARD WESSEL Family
Mother: EMILIE CHRISTINE DUCHE

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in
the record. The source records are usually arranged chronologically by the
birth or christening date.

__________________________________________________________________________________

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Ib

Dato : 25-03-05 10:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42436100$0$73794$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Event(s):
> Birth: 11 AUG 1854
>
> Christening: 24 JUN 1855 Trinitatis, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Tak for dit svar. Det var godt forsøgt, men jeg tror der er stavefejl på
www.familysearch.org.
Jeg havde også denne oplysning, men ved at gå ind i vielser i kirkebogen for
Vor Frue Kirke 13. maj 1853
fandt jeg navnene angivet med min stavemåde.
Hvis man går ind i kirkebogen for Fritz Gerhard Wessels fødsel er moderens
efternavn skrevet som Sengreen, og faderens fornavn er Arendt Christian.
Det er ikke let at stave.
Der er nok ikke andet for, end at jeg må bevæge mig til landsarkivet for at
se kirkebogen for Helsingør.
Venlig hilsen
Ib Wessel

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-03-05 12:35

> [...]
> Det er ikke let at stave.
> Der er nok ikke andet for, end at jeg må bevæge mig til landsarkivet for

Det er absolut en mulighed, at der er stavefejl i Familysearch.
Men så må du jo igang med Landsarkivet, jeg glæder mig til
at høre resultaterne fra dine undersøgelser.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-03-05 12:48

> [...]
> Det er ikke let at stave.
> Der er nok ikke andet for, end at jeg må bevæge mig til landsarkivet for

Hvis jeg kigger på Fritz Gerhard Wessels fødsel i
Familysearch, står faderen som Gerhard Christian Wessel.
Hvis du selv har kigget i kirkebogen for Helsingør, og set
navnet Arent Christian - så er der noget, der tyder på, at du
har ret.

Mvh.Bodil.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-03-05 21:54

Ib wrote:
> [...]
> Frederikke Sengern i Vor Frue Kirke, København. Det ser ud som om han er

------------
Bemærk at det smager lidt af fugl: 'Arensen' forekommer under faddere i
denne daab.

Nr. 63: Født 26. Apr. 1827 Charlotte Emilie Wessel. Døbt 30. Nov. 1827
i kirken. Controlleur wed Øresunds Toldkammer Christian Gerhardt Wessel
og hustru Christine Emilie Duche. Fadd: Mdm. Arensen, jomfru Giebelhausen,
.. . .ssor Glørfeldt, ?? fuldmægtig Erritzøe.

Hilsen og god påske
Flemming Svendsen.
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/

Fra : Ib

Dato : 26-03-05 16:15

"Flemming Svendsen" <zeus2SLET@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hustru Christine Emilie Duche. Fadd: Mdm. Arensen, jomfru Giebelhausen,
> . . .ssor Glørfeldt, ?? fuldmægtig Erritzøe.

Tak for interessen. Jeg har selvfølgelig med stor interesse studeret din
hjemmeside med information fra kirkebøgerne i Helsingør. Den har været mig
til stor nytte.
Hvad angår Arent Christian Wessel mener jeg ikke han har direkte forbindelse
til Christian Gerhardt Wessel. Min måde at stave Arent på stammer fra
kirkebogen om vielsen. Fødselsdagen oktober 1819, stammer fra FamilySearch,
som staver fornavnet Ahrent og som andre steder angiver fødselsåret til
1820. Fødselsstedet Helsingør er opgivet i FT-1850 København, hvor han boede
i Store Regnegade.
Så nu mangler jeg bare at kontrollere i kirkebogen for Helsingør 1819-20.
Ved du om kirkebøgerne over fødte drengebørn i disse to år eksisterer? Eller
er de gået til ved brand eller på anden måde?
Venlig hilsen
Ib Wessel

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-03-05 16:45

Ib wrote:

> [...]
> Ved du om kirkebøgerne over fødte drengebørn i disse to år eksisterer? Eller
> er de gået til ved brand eller på anden måde?

***************'''''
Jo, det skulle jeg da mene.

Kirkelige handlinger på Kronborg blev noteret i - - for det meste Mariæ.

Jeg har desværre ikke disse så langt tilbage i skrivende stund, det
kommer, men der går nogen tid, så det sal du ikke vente på.

Jeg har kigget lidt efter i de bøger der står på hylden uden at finde noget.

Om stavemåde: Til tider ser det ud som om præsten/ degnen næsten er
faldet i søvn over pen og blækhus, så forskelligt staver de.

Helt tovli' går det når de skal skrive "Dombernowsky" - - - jeg har
ikke tal på varianterne ) så tag Arent, Ahrent og så videre med et
gran salt

Hilsen Flemming.