Plantegødning - value for money?
Fra : HKN

Dato : 24-03-05 19:04

Hej,

Jeg syntes det er lidt af en jungle at finde rundt i, hvor man får mest for
pengene når det gælder plantegødning.
Jeg kunne jo lave det selv - men det gider jeg ikke!

Jeg prøvede for sjov skyld at købe en pakke m. 24 tabletter fra Sera til en
50'er, og det havde absolut en gavnlig effekt på mine planters trivsel, men
det bliver lige dyrt nok hvis jeg skal følge anvisningen (10 tabletter om
ugen).

Gode råd modtages - tak

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-03-05 21:53

HKN wrote:
> Jeg syntes det er lidt af en jungle at finde rundt i, hvor man får mest for
> pengene når det gælder plantegødning.

Tropica's har jeg haft stor gavn af. Mener det hedder aquagrow. Bare
vær' sikker på du læser doseringsanvisningen

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 26-03-05 16:43

Ja det er en jungle men der er en grund...
Planter er forskellige ligesom de fisk du har i akvariet, nogle fisk skal
kun have grønt, andre kun kød, og sidst og ikke mindst nogle skal have
blandet...
Der er planter som optager deres næring gennem rødderne(sværdplanter) og
give dem MasterGrow gøt kun at dine alger får det super dejligt....
Derfor skal de have gødninge piller som di placerer ved rødderne i dit
bundlag....

> Tropica's har jeg haft stor gavn af. Mener det hedder aquagrow. Bare vær'
> sikker på du læser doseringsanvisningen

PAS NU PÅ.....
Undskyld jeg skriver med stort, men der er forskel på planter, læs godt og
grundigt hvordan/hvad dine planter kræver inden du hælder næring i vandet...

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : J. Jørgensen

Dato : 24-03-05 22:54

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det bliver lige dyrt nok hvis jeg skal følge anvisningen (10 tabletter

Hej Henrik
Den nemmeste måde er kun at have de planter der vil gro uden gødning.
Fisk og gødning er efter min mening ikke noget man bør foretrække.
Hilsen
Jørgen

Fra : Mikkel Munk

Dato : 24-03-05 23:51

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den nemmeste måde er kun at have de planter der vil gro uden gødning.
> Fisk og gødning er efter min mening ikke noget man bør foretrække.

Hej Jørgen

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med, at fisk og gødning ikke er, at
foretrække når vi snakker om planters vækst?. Kan du evt. uddybe det???

Vh
Mikkel

Fra : J. Jørgensen

Dato : 25-03-05 21:52

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg forstår ikke helt hvad du mener med, at fisk og gødning ikke er, at
> foretrække når vi snakker om planters vækst?. Kan du evt. uddybe det???

Ja - meget enkelt.
Planter for sig og fisk for sig, hvis du skal eksperimentere.
Fisk er trods alt levende væsener.
Hilsen
Jørgen

Fra : Mikkel Munk

Dato : 26-03-05 15:08

> [...]
> >

> Ja - meget enkelt.
> Planter for sig og fisk for sig, hvis du skal eksperimentere.

Hej Jørgen

Du skriver selv, at du ikke foretrækker brugen af gødning - hvorfor ikke???
Det er da meget alm. at man gøder planter - både dem i akvariet og dem i
haven, bare for at tage et eksempel. Alle planter skal vel have én eller
anden form for næring....

Vh
Mikkel

Fra : J. Jørgensen

Dato : 26-03-05 19:08

> [...]
> Det er da meget alm. at man gøder planter - både dem i akvariet og dem i
> haven, bare for at tage et eksempel. Alle planter skal vel have én eller

Hej Mikkel
Det rigtige må være at holde sig til de planter, der kan leve af "affaldet"
fra fiskene.
Fisk kan ikke leve af gødning - de vil i de fleste tilfælde vise deres
utilpashed, idet de holder op med at yngle, eller får mindre kuld.
Man må stadig huske, at fisk er levende væsener.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 26-03-05 19:48

> [...]
> utilpashed, idet de holder op med at yngle, eller får mindre kuld.
> Man må stadig huske, at fisk er levende væsener.

Ja Jørgen jeg må delvist give dig ret...
Men nu kan fisk ikke give dine planter alt det de vil have...
Der er visse stoffer som du er nød til at tilføre så som jern....
Derfor er gødning godt.
Gødning som man feks. bruger i landbruget dur jo ikke da de indeholder et
fuldspektret gødning, og egentlig skal man jo kun give det gødning som
fiskene ikke giver.......
Det er så at sige her at MasterGrow kommer ind i billedet...
Ikke fordi jeg er den store foretaler for MasterGrow, men de har fat i noget
af det rigtige...
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : J. Jørgensen

Dato : 26-03-05 20:35

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er så at sige her at MasterGrow kommer ind i billedet...
> Ikke fordi jeg er den store foretaler for MasterGrow, men de har fat i

Hej Jappe
Nu startede tråden med en udtalelse om hvor dyrt gødning til akvariebrug det
virkeligt er.
Min erfaring siger mig, at så er han tæt på at forsøge sig med tilsætning af
blomstergødning, havegødning, Nitrophoska eller hvad man nu lige kan finde.
Det er det jeg synes er noget svineri, men jeg har ikke desto mindre oplevet
det masser af gange.
Du nævner bl. a. MasterGrow - det er uden tvivl en rigtig god forretning for
fabrikant og leverandør
Jeg har et 160 liter stående - det har stået med planter og fisk og samme
bundlag i ca. 20 år.
Hver anden måned skal jeg tynde ud af planter - den er gal igen - du må
gerne komme og hente en spandfuld planter - Odense C hvis du har lyst.
Der har aldrig været tilført gødning af nogen art.
Derfor siger jeg - Vælg blot de planter du kan få til at gro, istedet for at
kæmpe en forgæves kamp for at holde liv i alle de andre.

Hilsen
Jørgen

Fra : HKN

Dato : 26-03-05 21:44

> [...]
> finde.
> Det er det jeg synes er noget svineri, men jeg har ikke desto mindre

*snip en hel masse som ikke har noget med det forespurgte at gøre*

[...]

Lyder det som noget der har med NPK eller anden havegødning at gøre??

Dine indlæg eller kommentarer hører slet ikke hjemme her, da du ganske
enkelt fører tråden ud af et helt andet spor, hvorved jeg ikke får de svar
jeg ønsker på mit indlæg.

Og god påske!

Mvh
Henrik

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 27-03-05 08:43

> [...]
> Derfor siger jeg - Vælg blot de planter du kan få til at gro, istedet for
> at kæmpe en forgæves kamp for at holde liv i alle de andre.

Ok Jørgen der har jeg ikke lige tænkt mig om..
Du har ret i at have gødning ikke er løsningen...
Men selv om dette famøse MasterGrow er så godt(det skriver de ihvertfald) så
kan det ikke bruges til alle typer planter...
Der er nogle der samler på en bestemt arts fisk(Malawi,Tangania, Rio Negro
osv.) der er det jo fedt at have det bundlag og de planter der lever i lige
den biotop...
Det er efter min mening ikke fedt at have Sydamerikanere med Afrikanske
planter....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Mikkel Munk

Dato : 26-03-05 20:25

> [...]
> utilpashed, idet de holder op med at yngle, eller får mindre kuld.
> Man må stadig huske, at fisk er levende væsener.

Hej Jørgen

Nu har jeg måske misset en post eller to, men jeg husker da intet om, at
Henrik ville fodre sine fisk med gødning - det ville da grænse op til
idioti, at gøre sådan noget. Som jeg husker det, gik spørgsmålet ud på,
hvilke type/slags gødning der var at foretrække.

Det er så efterfølgende dine svar til Henrik jeg sætter spørgsmåltegn ved,
hvor i du giver tilkende, at du syntes, plantegødning og fisk er en dårlig
kombination - og det er her, jeg meget gerne ville have en lille forklaring
Fordi jeg kan simpelthen ikke se, hvad problematiken skulle være i, at
gøde sit akvarium - hvor i man selvfølgelig også har fisk...

Vh
Mikkel

Fra : J. Jørgensen

Dato : 26-03-05 20:43

> [...]
> Fordi jeg kan simpelthen ikke se, hvad problematiken skulle være i, at
> gøde sit akvarium - hvor i man selvfølgelig også har fisk...

Hej Mikkel
Nej, det var Henrik, der ville til at lave sin gødning til akvariet selv,
idet han synes det var for dyrt at købe.
Det bliver meget nemt til det man kalder "dyreforsøg".

Hilsen
Jørgen

Fra : HKN

Dato : 26-03-05 21:46

> [...]

for
pengene når det gælder plantegødning.
Jeg kunne jo lave det selv - men det gider jeg ikke!"

Jørgen - du har vist fået lidt for mange kyllinger i disse dage!

Mvh
Henrik

Fra : J. Jørgensen

Dato : 26-03-05 21:58

> [...]
> Jeg kunne jo lave det selv - men det gider jeg ikke!"
>
> Jørgen - du har vist fået lidt for mange kyllinger i disse dage!

Hej igen Henrik
Når du nu prøver at bortforklare, hvad du selv har skrevet, hvorfor tager du
så ikke det hele med?
Citat:"Jeg syntes det er lidt af en jungle at finde rundt i, hvor man får

ugen)." Citat slut.

Det var dette du fik svar på!

Hilsen
Jørgen
og alle kyllingerne.

Fra : Mikkel Munk

Dato : 26-03-05 22:14

> [...]
men
> det bliver lige dyrt nok hvis jeg skal følge anvisningen (10 tabletter om

Jeg forstod skam heller ikke Henriks indlæg som om han prøvede på selv, at
lave plantegødning. Han skriver jo også: "Jeg kunne jo lave det selv - men
det gider jeg ikke!" Ergo må man gå ud fra, at manden ikke ønsker, at lave
sit gødning selv.

Derimod forstod jeg indlægget som om, at han gerne ville bruge gødning til
sit akvarium, men ikke ønskede, at betale den høje pris, som Sera pillerne
kostede, og derfor ville høre, om der var andre, der kunne anbefale andet
gødning til billigere penge...

Derimod synes jeg, Jørgen, at det er dig der svare/postulere på noget der
slet ikke bliver spurgt om. Du skriver som svar, at gødning og fisk ikke
høre sammen, hvilket i hvert fald slet ikke, omhandler noget af det, Henrik
efterspørge i sit indlæg.

Vh
Mikkel

Fra : J. Jørgensen

Dato : 26-03-05 22:34

> [...]
> slet ikke bliver spurgt om. Du skriver som svar, at gødning og fisk ikke
> høre sammen, hvilket i hvert fald slet ikke, omhandler noget af det,

Hej Mikkel

Hej Mikkel - dette har udviklet sig til noget for mig - uforståeligt.

Stærkt forenklet: Henrik synes det er for dyrt at købe gødning - og han
gider ikke selv at lave det - hvorefter jeg argumenterer, at hvis han synes
det er for dyrt - så er det slet ikke nødvendigt at bruge det.

Resten af tråden har bare udviklet sig som ping-pong.
Lad os slutte - det minder efterhånden om en afsporing.

Hilsen
Jørgen