databasefejl på grund af globale variabler~
Fra : Anette

Dato : 24-03-05 19:11

Jeg laver vores hjemmeside www.eico.dk i Frontpage, og det har det
sidste 1½ år virket uden nævneværdige problemer. For nylig er jeg dog
stødt på flg.fejl:

Database Results Error
The database connection named 'indtast_vaske1' is undefined.

This problem can occur if:
* the connection has been removed from the web
* the file 'global.asa' is missing or contains errors
* the root folder does not have Scripting permissions enabled
* the web is not marked as an Application Root

Det er ikke på alle maskiner denne fejl opstår. Jeg har talt med
teledanmark, og de siger at problemet var global.asa filen .. der ikke
fungerer på multi-server, men kun på én server ad gangen.
Men ... global.asa filen genereres jo automatisk, og jeg ved ikke
hvordan jeg skal rette i den ?? Hvem kan hjælpe mig igang ??

De har tillige skrevet til mig:
"man kan ikke bruge globale variabler da det er en park af flere
servere... så når man gemmer globalt...kan man ikke være sikker på at
det er den samme server man arbejder på når man skal bruge
informationen igen... vi anbefaler registrerings variabler... "

Hvad mener de, og hvad er løsningen ?? Jeg har læst i tidligere
indslag om globale verber, men ikke blevet klogere på mit problem her

Håber nogen kan hjælpe her ..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-03-05 21:10

Anette skrev:

>Håber nogen kan hjælpe her ..

Jeg vil tro, at der er større chance for hjælp i
--
Knud

Fra : Anette

Dato : 25-03-05 08:13

Knud Gert Ellentoft wrote in message

> Jeg vil tro, at der er større chance for hjælp i

Det vil jeg prøve så.
Men til orientering - databasen er udelukken Frontpage genereret og
jeg har ikke været inde at programmere (det kan jeg nemlig ikke
TeleDK fortæller mig, at med deres park med flere servere er det en
fejl som nemt kan opstå .. Andre kunne meget nemt komme ud for det
samme .. Er det et nyt problem eller har andre oplevet lignende ??

Anette

Fra : S. larsen

Dato : 25-03-05 09:44

"Anette" <scooby@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad mener de, og hvad er løsningen ?? Jeg har læst i tidligere
> indslag om globale verber, men ikke blevet klogere på mit problem her

Hej Anette.

Nu kender jeg ikke lige den specifikke fejl, men har du prøvet at tjekke
dine forbindelser. I Frontpage går du ind i Funktioner - webindstillinger,
og her vælger du database. Prøv så at kontrollere forbindelsen, og når dette
er gjort, så uploader du global. asa filen igen.

Om det hjælper i dit tilfælde ved jeg ikke, men jeg har for nylig selv haft
problemmer, og der var løsningen, ovenstående.

Fortsat god påske

Søren

Fra : Anette

Dato : 25-03-05 22:07

"S. larsen" <info@stass.dk> wrote> >

> har du prøvet at tjekke dine forbindelser.

Nej - ikke som du beskriver. Det gør jeg nu, og håber det virker ...
Ellers prøver jeg at genskabe alle databaseforbindelserne ...

Tak for tilbagemelding.

/Anette

Fra : S. larsen

Dato : 29-03-05 06:43

> [...]
>
> Nej - ikke som du beskriver. Det gør jeg nu, og håber det virker ...
> Ellers prøver jeg at genskabe alle databaseforbindelserne ...

Og hvordan gik det så. Rart til videnbanken.

Mvh

Søren

Fra : Anette

Dato : 29-03-05 20:06

> "S. larsen" <info@stass.dk> wrote> >

> Og hvordan gik det så. Rart til videnbanken.

Jo tak - jeg havde lige et problem - nemlig at fejlen ikke blev vist
på min private maskine ... Men på arbejde fik vi fejlmelding - og jeg
kunne forstå af flere henvendelser fra kunder, at andre maskiner rundt
omkring fik samme fejlmelding ... Derfor skulle helligdagene lige
passeres før jeg fandt ud af om det virkede. Og det gjorde det !!!

Jeg nøjedes med at klikke i kontroller i webindstillinger og database
(Der er flere databaser så jeg "kontrollerede" alle). Da jeg altid
arbejder on-line var der ingen asa fil at oploade .. Hvad årsagen var
er en gåde, men efter at databasen har været ude af funktion i 14 dage
virkede det idag fra maskinen som ikke tidligere "fungerede".

Tak for hurtig assistance ... Jeg er stadig en smule uforstående for
hvori fejlen bestod - men pyt med det ... for nu.

Med venlig hilsen
Anette

Fra : S. larsen

Dato : 29-03-05 22:00

> [...]
>
> Tak for hurtig assistance ... Jeg er stadig en smule uforstående for
> hvori fejlen bestod - men pyt med det ... for nu.

Jamen det var jo godt.

Jeg kan så fortælle at jeg også har flere baser, og at de virker, for så
lige pludselig at gå i sort, for så at virke et øjeblik efter. Det kan ske
inden for 5 minutter, men også så det er over flere dage. Jeg løste/løser
det ved at tjekke asa-forbindelsen, som beskrevet. Og for enkelte sider at
kopiere dem, og så gemme dem under samme navn. (overskrive)

Jeg har snakket med ms. om det, og de fattede som du og jeg, ikke ret meget
af det.

Hilsen

Søren

Fra : Anette

Dato : 30-03-05 22:04

"S. larsen" <info@stass.dk> wrote in message news:<4249c1ad$0$239>

"Jeg har snakket med ms. om det, og de fattede som du og jeg, ikke ret
meget
> af det."

Der er altså et hul et eller andet sted.
TeleDK sagde til mig, at problemet lå i, at de brugte flere servere,
og at alle filer fra hjemmesiden ikke lå på den samme server. Asa
filen skal jo ligge i roden for at virke. - Hvis de øvrige filer så
ligger på en anden server, kan den måske ikke "finde dem". Måske når
vi opdaterer databaserne / asa har vi kun fat i disse aktuelle filer
som så rettes ind igen ?? måske, måske ... Måske er det heller ikke
korrekt hvad teleDK fortæller ...

Af og til kan jeg godt acceptere at jeg ikke forstår det bagved
liggende ... bare der er en løsning som virker ... Og den gav du mig -
tak for det.

/Anette

Fra : Ulrik Friis

Dato : 01-04-05 10:18

"Anette" <scooby@pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Af og til kan jeg godt acceptere at jeg ikke forstår det bagved
> liggende ... bare der er en løsning som virker ... Og den gav du mig -

I meget store driftsmiljøer kan man sikkert godt komme ud for, at ens filer
fysisk ligger spredt ud over flere servere, men en korrekt opsætning af
FrontPage Server Extensions på serveren burde sikre, at man uden problemer
kan anvende alle FrontPage funktioner - herunder generering af
databaseforbindelser. Og når man bruger FrontPage til at generere sine *.asa
og *.asp filer, skal man ikke tage stilling til om man skal bruge globale
eller registrerings variabler. Det valg foretager FrontPage og FrontPage
Server Extensions søger for at det kommer til at fungere på serveren -
uanset hvordan de fysiske og virtuelle stier ser ud på serverne.

Det mest sandsynlige der er sket er, at TDC ikke har været tilstrækkelig
opmærksom på FrontPage Server Extensions funktionalitet, da de flyttede
rundt på filerne. Og det viste sig så, at du heldigvis kunne retablere
databaseforbindelsen v.hj.a. FrontPage, hvilket er en tydelig indikation på,
at det er TDC, der har overset, at de pillede ved et FP website.

Så du kan godst meddele TDC, at FP websites selv afgør hvilke variabler der
anvendes, samt at det er TDCs opgave at sørge for at FP server extensions
virker hele tiden, så dine database connections ikke bliver brudt.

mvh
Ulrik

Fra : Anette

Dato : 02-04-05 16:57

"Ulrik Friis" <ufj_slet_@get2net.dk> wrote
> [...]
> databaseforbindelsen v.hj.a. FrontPage, hvilket er en tydelig indikation på,
> at det er TDC, der har overset, at de pillede ved et FP website.

Hej Ulrik

1. svar fra TDC var: Du har selv programmeret i asa. Lad FP gøre det
hele selv.
- jeg fremviste så teksten fra asa - at det var FP genereret
2. svar fra TDC var: Brug kun globale verber ...

Jeg tror også at TDC bevidst sender bolden tilbage til mig. Men nu er
jeg klogere end først jeg kontaktede dem. De skal ikke slippe uden
opfølgning.
Abb. hos TDC er jo dyrt nok i forvejen i forhold til så mange andre
udbydere ...

/Anette

Fra : Birgitte

Dato : 07-04-05 08:17

"Ulrik Friis" <ufj_slet_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> FrontPage Server Extensions på serveren burde sikre, at man uden problemer
> kan anvende alle FrontPage funktioner - herunder generering af

Hejsa det var en intersandt ting for mig , jeg har nemlig erfarret at der er
nogle ting der ikke virker på min nye side hos b-one, det gjorde jeg dem
opmærksom på, og fik det svar der udemærket godt kunne være ting i frontpage
der ikke virkede. ?????
Vil det sige at hvis der er noget der ikke virker som det skal , så har de
ikke opsat frontpage server extention rigtig ?

Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-05 18:52

"Birgitte" <bwh@NOSPAMFORMEPLEASEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> ikke opsat frontpage server extention rigtig ?

Nu er "noget" jo en lidt bred formulering, men funktionerne i FrontPage
Server Extensions (FPSE) er vel beskrevne og burde være kendt af
udbyderne.
Men erfaringen er, at det ikke er alle supporterne hos udbyderne der ved
nok
om FPSE.

Hvis du har gjort som du skal jf. FP vejledninger, og skidtet ikke virker

webserveren, så er det FPSE der ikke er opsat korrekt eller også er de
"væltet" og skal bringes på banen igen, hvilket tager 5 minutter.

Nogle Linux/Unix servere med Apache webservere, hvor man har installeret
FPSE, kan man opleve at ikke alle funktionerne er understøttet. På en
Windows server med en Internet Information webserver, der virker alle
funktioner - eller rettere sagt: burde gøre.

90% af problemerne skyldes væltede FPSE. Der kan sagtens opstå problemer

webserveren, som du ikke har hverken lod eller del i.

mvh
Ulrik