Tillade at almindelige bruger kan lytte på~
Fra : jesper Staun Hansen

Dato : 24-03-05 11:12

Hvordan kan man (fedora core 2), tillade at almindelige brugere (ikke
root) kan lytte på port numre under 1024 ?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-03-05 21:29

jesper Staun Hansen wrote:

> Hvordan kan man (fedora core 2), tillade at almindelige brugere (ikke
> root) kan lytte på port numre under 1024 ?

Hvad skal du bruge det til?

Personligt har jeg tit gjort brug af sætte en passende
service op i xinetd til formålet. Så kan man bare
angive en executable i brugerens homedir (og naturligvis
angive, at den også skal køres med den bruges rettigheder).

Alternativt skal man vist til at rode med capabilities,
hvilket det endnu ikke er lykkedes for mig at få noget
brugbart ud af.

De sidste muligheder jeg lige kan komme på er at enten
sætte en iptables regel op til at forwarde porten til et
højere nummer, eller modificere kernen, så checket slet
ikke foretages.

--
Kasper Dupont

Fra : jesper Staun Hansen

Dato : 24-03-05 21:58

Kasper Dupont wrote:

> Hvad skal du bruge det til?

Så jeg kan bruge port 81 sammen med port 6667 for at løse nogen
problemer med firewalls osv. på en IRC-server

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-05 22:32

Den Thu, 24 Mar 2005 21:58:02 +0100 skrev jesper Staun Hansen:

> Så jeg kan bruge port 81 sammen med port 6667 for at løse nogen
> problemer med firewalls osv. på en IRC-server

Dvs port 81 skal være en "kopi" af port 6667?

iptables -t nat -A PREROUTING -d $MYIP -p tcp --dport 81 -j REDIRECT --to-port 6667

eller

iptables -t nat -A PREROUTING -d $myip -p tcp --dport 81 -j DNAT --to-destination $MYIP:6667

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : jesper Staun Hansen

Dato : 25-03-05 14:01

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> eller
>
> iptables -t nat -A PREROUTING -d $myip -p tcp --dport 81 -j DNAT --to-destination $MYIP:6667

inden jeg prøver vil jeg hører om jeg skal udskifte $myip med min IP
eller om den selv finder ud af det?

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-05 21:42

Den Fri, 25 Mar 2005 14:01:14 +0100 skrev jesper Staun Hansen:

> inden jeg prøver vil jeg hører om jeg skal udskifte $myip med min IP
> eller om den selv finder ud af det?

Enten skal du skifte den ud, eller du skal finde ud af hvad den korrekte
variabel hedder i dit FW-script.

På min kraftigt modificerede SuSE 7.0 hedder den $IPADDR_0

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : jesper Staun Hansen

Dato : 26-03-05 22:09

Kent Friis wrote:

> [...]
> variabel hedder i dit FW-script.
>
> På min kraftigt modificerede SuSE 7.0 hedder den $IPADDR_0

Udskiftede med min LAN IP og det virker tak for det