Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Spørgsmål om befordringsfradrag.
Fra : anders

Dato : 23-03-05 15:06

Hej

Når nu man i en periode på 3 måneder, har arbejdet et andet sted i Danmark,
så er der noget med jeg har ret til et befordringsfradrag for de gange jeg
har rejst fra min bopæl, til det sted jeg har arbejdet.

Lidt facts:
Jeg bor og har folkeregisteradresse i København. (A)
Jeg lejer et værelse for tre måneder i Rønne. (B)
Arbejder i Aakirkeby (C)

De dage jeg ikke arbejder, rejser jeg - med offentlige transportmidler - til
A.
De dage jeg skal arbejde befinder jeg mig i B og tager bussen til C.

Hvordan skal jeg regne befordringsfradraget ud? Skal jeg udelukket regne med
de dage jeg rejser mellem A og B og så skrive kilometerne på der er mellem A
og C? Eller skal jeg regne med afstanden mellem A og B og de dage jeg er på
arbejde regne kilometerne ud mellem B og C?

Og hvad med færgeturen? Søger jeg på krak's ruteplan fortæller den hvor
langt der er mellem A og C, uden at regne kilometer med for færgeturen til
Bornholm. Gælder disse kilometer ikke med i regnskabet?

Mvh
Anders

Fra : anders majland

Dato : 23-03-05 19:47

> Jeg bor og har folkeregisteradresse i København. (A)

Told og skat bruger et lidt mere bredt begreb - hvis du har kone/kæreste
eller familie i kbh vil de sikkert akceptere din bopæl der som centrum for
dine livsinteresser (eller hvordan det nu er de formulerer det.)

> [...]
> til A.
> De dage jeg skal arbejde befinder jeg mig i B og tager bussen til C.

Du kan få fradrag for

A-C-B (på de dage du tager hjemmefra til C og tilbage til B)
B-C-B De dage du er på bornholm
B-C-A når du tager hjem igen.

Husk at der ikke er noger fradrag for de første 24km og at der er 2 takster
der skifter ved 100km/dagen

> Og hvad med færgeturen? Søger jeg på krak's ruteplan fortæller den hvor
> langt der er mellem A og C, uden at regne kilometer med for færgeturen til
> Bornholm. Gælder disse kilometer ikke med i regnskabet?

Færgen kan du trække fra direkte(dvs din billetudgift) - men for så ikke
fradrag for de km den sejler

Men jeg er usikker på om der er nogen særregler for bornholm ligesom der er
for storebælt og øresund

/A

Fra : anders

Dato : 23-03-05 21:02

"anders majland" skrev i en meddelelse:

> Told og skat bruger et lidt mere bredt begreb - hvis du har kone/kæreste
> eller familie i kbh vil de sikkert akceptere din bopæl der som centrum for
> dine livsinteresser (eller hvordan det nu er de formulerer det.)

Dele en lejlighed med min kæreste, så det vil jeg da håbe de acceptere.

> Du kan få fradrag for
>
> A-C-B (på de dage du tager hjemmefra til C og tilbage til B)
> B-C-B De dage du er på bornholm
> B-C-A når du tager hjem igen.

Ikke fordi det drejer sig om så meget ekstra, men det er rart at vide
hvordan reglerne er.

> Husk at der ikke er noger fradrag for de første 24km og at der er 2
> takster der skifter ved 100km/dagen

Ja, den var jeg med på. 1,62 for 25-100 km og 0,81 for alt over 100 km.

> Færgen kan du trække fra direkte(dvs din billetudgift) - men for så ikke
> fradrag for de km den sejler

Men hvad gør man så, når billettetil Bornholm er en kombinationsbillet, hvor
der er en samlet pris for både bus og færgetur.

> Men jeg er usikker på om der er nogen særregler for bornholm ligesom der
> er for storebælt og øresund

Kan ikke lige finde nogle særregler om Bornholm på skat.dk

Tak for hjælpen.

Fra : Michael Thrane

Dato : 25-03-05 01:32

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor der er en samlet pris for både bus og færgetur.

> Kan ikke lige finde nogle særregler om Bornholm på skat.dk

Hej

Er der ikke også fradraget for dobbelt husførelse, når man lejer
værelse/lejlighed der hvor man skal arbejde?

mvh
Michael

Fra : anders

Dato : 25-03-05 10:03

"Michael Thrane" skrev

> Er der ikke også fradraget for dobbelt husførelse, når man lejer
> værelse/lejlighed der hvor man skal arbejde?

Jo. 517kr * antal dage - 4900kr har jeg fået at vide af en skattepige på den
lokale forvaltning.

Men tak for det alligevel.

Mvh
Anders

Fra : anders majland

Dato : 27-03-05 20:24

> Jo. 517kr * antal dage - 4900kr har jeg fået at vide af en skattepige på
> den lokale forvaltning.

Det kræver at jobbet er midlertidigt og at i er gift - du skrev kæreste og
det er vist ikke nok for skattevæsenet.