Problem med validering
Fra : Nederbasse

Dato : 23-03-05 14:09

Hejsa

Jeg har problemer med noget validering fra en form.
Der er nogle felter der sklal være udfyldes og der er et ud af valgfrie
felter der skal udfyldes.
Jeg har problemer med rækkefølgen så koden ser nok rodet ud:

<?php
//henter fra form//
// connection //

$result = mysql_query("select username from bruger where username =
'$username'")
or die (mysql_error());
$number = mysql_num_rows($result);
if ($number > 0) {
echo "Brugernavnet er desværre optaget";
}
elseif ($password <> $tjekpass){
echo "Du har ikke skrevet det samme password";
}
elseif ($username && $password && $name && $adress);
{
elseif ($mobil=="" and $phone=="" and $email==""); HER ER EN PARSE ERROR
{
//sætter i db hvis alle kriterier er opfyldte //
}
else {
echo "Du skal udfylde alle felter med rød *";
}else {
echo "Du skal udfylde enten mobil, telefon eller email";
}
?>

Laver jeg en seperat test af validering af 3 felter virker det fint
Hvor går det galt

LarsN

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 23-03-05 20:09

Hejsa

Din if-sætning ser lidt spøjs ud.

> [...]
> }
> elseif ($password <> $tjekpass){
> echo "Du har ikke skrevet det samme password";

Hertil går det fint, men så kommer problemerne.

> elseif ($username && $password && $name && $adress);

Her er der også en parse error - du må _ikke_ have det semi-kolon efter
parentesen. Det får parseren til at tro, at denne gren af if-sætningen
kun består af en "gør ingenting" (et tomt statement), og den
efterfølgende blok omgivet af tuborg-parenteserne bliver fortolket som en
fejl, da en if-sætning enten skal se således ud:

if ( ... )
// et enkelt statement

eller:

if ( ... )
{
// et antal statements
}

> {
> elseif ($mobil=="" and $phone=="" and $email==""); HER ER EN PARSE ERROR

Igen et semi-kolon på afveje.

> [...]
> echo "Du skal udfylde alle felter med rød *";
> }else {
> echo "Du skal udfylde enten mobil, telefon eller email";

Du kan kun have een else-del i en if-sætning, og den _skal_ komme til
sidst - altså ikke noget med:

else
elseif ( ... )

men derimod: