Serielport og XP
Fra : PØLLE

Dato : 22-03-05 20:39

Hej NG'er

Jeg har brug for st sende nogle ASCII karakterer denne en serielport på en
XP maskine.
Til det har jeg fundet en komponent med navnet "TVaComm".
Problemet er, at jeg kan ikke finde nogen form for hjælp og jeg er ikke
ligefrem verdensmester i programudvikling til en serielport.

Er er nogen her, som kan hjælpe mig med et eksempel på, hvordan man sender
en ASCII-string gennem en serielport på en XP-maskine.

Bruger Delphi 4

Mvh
PØLLE

Fra : Thor

Dato : 22-03-05 22:29

Kig efter tpapro på sourceforge.net. Det funker fint, og er nemt at gå til.

http://sourceforge.net/projects/tpapro/

Hilsen Thomas

Fra : Harald

Dato : 22-03-05 22:44

"PØLLE" <jessie-peterSLET_DETTE@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er er nogen her, som kan hjælpe mig med et eksempel på, hvordan man sender
> en ASCII-string gennem en serielport på en XP-maskine.

Med TVaComm er det meget enkelt, du bruger bare WriteText funktionen.

var
s : string;
begin
s:='Send mig';
VaComm.WriteText(s);
..

/HK

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-03-05 07:01

PØLLE wrote:

> [...]
> Problemet er, at jeg kan ikke finde nogen form for hjælp og jeg er ikke
> ligefrem verdensmester i programudvikling til en serielport.

Du får lige lidt generel info, så kan du nok finde de tilsvarende funktioner
i din komponent.

Inden man kommunikerer med en seriel port, skal den konfigureres.
Konfigurationen er typisk bestemt af det udstyr, der kobles på porten.

Først er der hastighed, stop bits samt parity.
Hastigheden er i bits pr. sekund.
Her er det bedst at vælge den lavest mulige *brugbare* baud rate. Det er pga
at seriel kommunikation ikke er fejltolerant.

Stop bits er typisk 1. Stopbits markerer afslutningen på en byte. Andre
værdier end 1 hører vistnok oldtiden til. Jeg har i hvertfald aldrig brugt
andet.

Parity er(var) en minimal implementering af fejldetektion. Det går ud på at
tjekke om der eks. er lige eller ulige antal bits i den indkomne byte.
Denne funktion er stort set helle aldrig brugbar, da det kun virker med 7
bits pr. byte. Derfor sættes den til none.

Bitstrømmen er så:
- startbit - 8bits data - stopbit - pause - startbit - osv...

Afhængig af udstyret, vilder typisk være behov for flow kontrol.
Der er overordnede varianter, hardware kontrol eller software kontrol.

Software kontrol (eks. Xon/Xoff) kræver kabel med 3 ledere + skærm:
- Stel (=Skærm)
- 0
- Send
- Modtag

Hardware kontrol kræver yderligere 4 ledere, RTS,CTS,DTS,DTR

Så start med at kigge efter disse ting i din komponent, og sæt værdierne
jfr. spec på det udstyr, du sætter på porten.

Stig Johansen

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-03-05 08:02

"Stig Johansen" skrev i en meddelelse

> Stop bits er typisk 1. Stopbits markerer afslutningen på en byte. Andre
> værdier end 1 hører vistnok oldtiden til. Jeg har i hvertfald aldrig
brugt
> andet.

De 1,5 stopbits kommer fra fjernskriver- og telex verdenen.
Der brugte man 1 start bit, 5 databits og 1,5 stopbits.

Det mest brugte var Baudot koden, dvs 5 databits. Dit giver kun 32 tegn,

2 af de 32 blev brugt som shift-kommandoer, f.eks. 3 er shift+E
Og så var der også et "ingenting" tegn, dvs ingen huller i papirstrimlen.

Nico

Fra : PØLLE

Dato : 23-03-05 15:09

Tak til jer alle. Jeg tror den efterhånden er 'fesen' ind

PØLLE