Ny navnelov?
Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-03-05 06:16

Hvad mener i, som slægtsforskere om de nye tanker med hensyn til "frit"
valg af familienavne?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 22-03-05 14:14

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener i, som slægtsforskere om de nye tanker med hensyn til
"frit"
> valg af familienavne?

I første omgang, at det ikke har meget med slægtsforskning at gøre ! :)

I anden omgang, at det nok ikke kommer til at spille nogen betydning.
Danmark er i dag så veldokumenteret på elektroniske medier, at det er
ligelyldigt, om dit barn skal hedde Hansen eller noget andet. Jeg tror
ikke
på at det giver flere problemer end allerede nu, hvor mand og kone skifter
efternavne efter lyst, og hvor børnene kan opkaldes efter far eller mor i
de
mange papirløse forhold.

Såh.......det holder mig ikke vågen.

/Flemming U

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-03-05 18:29

On Tue, 22 Mar 2005 06:16:11 +0100, "K. H. Hansen"
<kkarlheinz@hansen.mail.dk> wrote:

> Hvad mener i, som slægtsforskere om de nye tanker med hensyn til "frit"
>valg af familienavne?

Begrebet familienavn blev indført i Danmark med loven af 1828. Men
p.g.a. den udbredte folkelige modstand kom denne lov ikke til at
fungere for alvor før efter 1870. Allerede omkring 1970 gik vi tilbage
til det gamle system, hvor mand og hustru normalt beholder hver sit
navn.

Set i et lidt større perspektiv er brugen af familienavne altså blot
en episode i dansk historie. Ja, vi kan vel nærmest betegne denne
navngivningsform som udansk. Loven af 1828 var jo oprindeligt udtænkt
af Struense og altså tydeligt tysk inspireret.

I forbindelse med slægtsforskning spiller familienavne næsten ingen
rolle. I andre lande kan et familienavn være en vigtig ledetråd langt
tilbage i tiden. I Danmark kan de kun bruges i en tid, hvor alting
alligevel er veldokumenteret, og hvor der således ikke er problemer
med at finde det man søger. Loven vil altså ikke få nogen betydning
for slægtsforskningen.

Når man har beskæftiget sig med navnebrug gennem tiderne, så kan man
imidlertid måske sige, at der er noget fascinerende ved den nye lov.
Det ser jo ud som om, vi på flere punkter vender tilbage til noget
mere dansk. Genindførelsen af patronymer er da spændende, og den
udvidede brug af mellemnavne minder en del om tidligere tiders
tilnavne. Vi har også tidligere haft fornavne, der kunne bruges til
begge køn, f.eks. Abel. Så på den led er det interessant.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : dannebrog

Dato : 23-03-05 11:27

Jeg har ikke set det konkrete forslag, men mener at det var noget med, at
hvis mindst 100 personer bærer navnet, kan enhver antage det navn. En god
idé, fordi det giver mange folk mulighed for at skifte til et efternavn, som
deres forfædre har båret, men for så lang tid siden, at den nuværende
navnelov ikke åbner ret god mulighed for, at folk kan antage det pågældende
navn.

Egentlig burde folkeregisteret og kirkebøgerne altid registrere, hvad folk
kalder sig, ikke hvad de er født. Det er den registrering vi savner før
1904, hvor folk kaldte sig noget helt andet, end det de var født.

M.v.h. og god påske

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet