Et råd mod kolik
Fra : Brian

Dato : 21-03-05 23:12

Hej til jer med kolikbørn

Ingen af mine drenge har lidt af kolik (Heldigvis), men jeg har hørt et råd
fra flere forskellige, som har haft børn med kolik, at det hjælper, hvis man
giver dem 1-2 spsk., appelsin sodavand (el. lign), som er let rystet, så der
ikke er for meget brus. Det skal gives lige inden hver amning/flaske. Den
smule brus der er tilbage gør, at det er nemt for de kære små at slå nogle
ordentlige herrebøvser, så deres lille mave kan få ro.

Som sagt har jeg ikke selv prøvet det, men det lyder harmløst og nemt, og
hvis det virker, så tror jeg at enhver mor og far med et kolikbarn vil give
det en chance.

Mvh. Helle Handberg

Fra : Cat

Dato : 22-03-05 10:40

Brian wrote:
> [...]
> hvis det virker, så tror jeg at enhver mor og far med et kolikbarn vil give

Bortset fra at citrusfrugter er en af de ting, man ikke bør give for
tidligt af hensyn til allergi.

Hvad med gemen danskvand i stedet?

Tine

Fra : ThomasB

Dato : 22-03-05 12:32

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> Bortset fra at citrusfrugter er en af de ting, man ikke bør give for
> tidligt af hensyn til allergi.
>
> Hvad med gemen danskvand i stedet?

Der er ingen sukker i, og det er sukkeret der lindrer.

I en spædbarnebog har jeg, står der at man kan give halv vand og halv Coca
Cola.

Fra : Carina

Dato : 22-03-05 13:18

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> Der er ingen sukker i, og det er sukkeret der lindrer.

Som jeg læser det Brian skriver er det ikke lindringen, men bøvse-effekten
der skulle gøre en forskel, og der må brus fra dansk vand være lige så godt
som brus fra appelsinvand eller cola. Og Brian skriver også: (eller ligende)

Så konklusionen må være at dansk vand må være lige så godt :)

Og små børn skal ikke have sukker, lige meget hvad. Der må kunne lindres på
andre måder. Skadevirkningerne fra sukker er alt for store!

VH
Carina

Fra : as

Dato : 22-03-05 13:56

> Og små børn skal ikke have sukker, lige meget hvad. Der må kunne lindres
> på andre måder. Skadevirkningerne fra sukker er alt for store!

Hvad er skadevirkningerne ved glucose? (frem for laktose, som jo består af
galactose OG glucose?)

Fra : ThomasB

Dato : 22-03-05 17:31

"Carina" <carwina@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Skadevirkningerne fra sukker er alt for store!

Nævn én..

Fra : Carina

Dato : 22-03-05 21:12

> Nævn én..

Afhængighed

VH
Carina

Fra : Cat

Dato : 22-03-05 21:16

Carina wrote:
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> Afhængighed
>

> VH
> Carina

Hyperaktivitet

Tine

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 22-03-05 23:49

> Hyperaktivitet

Caries.

Mvh.Bodil.

Fra : ThomasB

Dato : 23-03-05 10:29

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Caries.

Det er ikke noget problem, hvis man børster tænder.
I de sidste 25 år, er antallet af huller og plomber hos en 7 årig faldet fra
15,2 til 3,9. Sukkerforbruget er ikke faldet de sidste 25 år.
Og så er der igen tale om et spædbarn på under 3 mdr med kolik. Jeg har ikke
mødt mange på 3 mdr, der har tænder

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-03-05 00:07

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og så er der igen tale om et spædbarn på under 3 mdr med kolik. Jeg har
> ikke mødt mange på 3 mdr, der har tænder

Jamen, så må du hellere møde én her -
min datter blev født med en tand, der
lige akkurat var brudt igennem.

Mvh.Bodil.

Fra : ThomasB

Dato : 24-03-05 15:11

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse

> Jamen, så må du hellere møde én her -
> min datter blev født med en tand, der
> lige akkurat var brudt igennem.

Sjovt. Men jeg har altså ikke mødt mange :)

Fra : ThomasB

Dato : 23-03-05 10:25

> Hyperaktivitet

Det er for det første findes der ingen videnskabelige undersøgelser som kan
påvise en sammenhæng mellem hyperaktivitet og sukker. For det andet taler vi
om et spædbarn under 3 mdr med kolik.

Fra : ThomasB

Dato : 23-03-05 10:18

> Afhængighed

Har du smagt på modermælk? Det smager mere sødt end saftevand.
Der er dobbelt så meget sukker i modermælk, som der er i 25 ml vand til 1
tsk sukker.

Desuden taler vi altså om børn under 3 mdr der har kolik, og jeg tvivler på
at de bliver afhængige af at få lidt sukkervand, når de har ondt i maven.

Fra : Carina

Dato : 23-03-05 14:37

"ThomasB"

> Har du smagt på modermælk? Det smager mere sødt end saftevand.
> Der er dobbelt så meget sukker i modermælk, som der er i 25 ml vand til 1
> tsk sukker.

ved godt det er ret sødt, men det berettiger ikke at man tilfører barnet
mere sukker

> Desuden taler vi altså om børn under 3 mdr der har kolik, og jeg tvivler
> på at de bliver afhængige af at få lidt sukkervand, når de har ondt i
> maven.

Det tror jeg såmænd heller ikke. Derfor kan man jo godt have en principiel
holdning om at sukker ikke er en løsning.

VH
Carina

Fra : Brian

Dato : 23-03-05 21:08

Tak til ThomasB. Det lader til at han er den eneste der har fattet
budskabet.

Jeg skrev bare dette indlæg, for at hjælpe forældre med kolikbørn, og ikke
for at gøre børn afhængige og hyperaktive pga. sukker.

Det må trods alt være bedre at afhjælpe det stakkels lille barn med kolik,
end at have et barn der skriger pga. smerte, fordi det ikke må få lidt
sukker.

Med venlig hilsen
Helle Handberg

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 24-03-05 07:28

"Brian" <jessen@stubnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det må trods alt være bedre at afhjælpe det stakkels lille barn med kolik,
> end at have et barn der skriger pga. smerte, fordi det ikke må få lidt

Og tak for dit gode råd Helle.
Men nogen gange bliver selv de mest harmløse indlæg vendt og drejet i en
uendelighed her i NG og ført fuldstændig ud på et vildspor og det kan godt
være ret anstrengende.
Jeg gav dit råd videre til et værdigt trængende par

Hilsner Pernille

Fra : ThomasB

Dato : 24-03-05 15:12

> ved godt det er ret sødt, men det berettiger ikke at man tilfører barnet
> mere sukker

Hvis barnet har kolik, så berettiger hvad-som-helst. Spørg bare forældre til
børn med kolik.

> Det tror jeg såmænd heller ikke. Derfor kan man jo godt have en principiel
> holdning om at sukker ikke er en løsning.

Hvad hjælper det barnet, at du har pricipper for princippernes skyld?

Fra : Carina

Dato : 25-03-05 10:20

"ThomasB":

> Hvad hjælper det barnet, at du har pricipper for princippernes skyld?

Har ikke princippet for princippets skyld.

Anbefalingen i rådet mod kolik var at tilføre barnet bøvsevand, og IKKE
sukker. Jeg foretrækker at bruge dansk vand fremfor cola, pga.
sukkerindholdet i cola. Hvis samme effekt kan opnåes uden sukker, så er man
da godt dum, hvis man vælger at bruge sukker.

Jeg har endnu ikke set at sukkervand er blevet tilrådet mod kolik?

VH
Carina

Fra : ThomasB

Dato : 26-03-05 11:00

> Har ikke princippet for princippets skyld.

Du skriver at skadevirkningerne ved sukker er for store.
Der er ingen skadevirkninger.

> Anbefalingen i rådet mod kolik var at tilføre barnet bøvsevand, og IKKE
> sukker.

Ja, sådan læste jeg det også.
Men når man anbefaler sukkervand til børn med kolik, så må kombinationen af
brus (bøvs) og sukker (lindring) være ideel.

> [...]
> hvis man vælger at bruge sukker.
>
> Jeg har endnu ikke set at sukkervand er blevet tilrådet mod kolik?

http://www.farmorogborn.dk/artikler/artikel.asp?id=28
"Sukkervand mod smerter
Sukker kan dulme smerter, og derfor har man undersøgt, om sukker også kan
hjælpe børn med kolik. Undersøgelser fra børneafdelinger i Sverige viser, at
sukkervand faktisk beroliger børnene.

Sukkervandet består af et stykke hugget sukker, som man opløser i 20
milliliter kogt vand. Vandet kan stå i køleskabet i et døgn. Når børnene
skriger, og man ikke kan trøste dem, så kan man tilbyde dem en teskefuld af
sukkervandet."

http://www.mama.dk/default.aspx?action=viewitem&ItemID=70&GroupID=483
"Et af de seneste råd til spædbørn, der skriger, er sukkervand. Man giver
barnet 5 ml. sukkervand lavet af 1 deciliter vand og 10 gram rørsukker, som
koges sammen og afkøles. Kan stilles i køleskab til næste "tilskud"."

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-05 10:32

Hej

>Det tror jeg såmænd heller ikke. Derfor kan man jo godt have en principiel
>holdning om at sukker ikke er en løsning.

Jeg tror at mange principper står for fald, i det øjeblik man har et
kolikbarn....

MVH
Gitte - der har været igennem ½ år med kolik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-03-05 10:52

<Mig> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at mange principper står for fald, i det øjeblik man har et
> kolikbarn....
>
> MVH
> Gitte - der har været igennem ½ år med kolik

DET tror jeg, du har så evig ret i!

Hilsen Inger

Fra : Carina

Dato : 25-03-05 11:48

<Mig> wrote in message news:4243da64.270093433@news.tele.dk...
> Hej

> Jeg tror at mange principper står for fald, i det øjeblik man har et
> kolikbarn....

Og derfor skal man afholde sig fra at have dem? Eller hvordan skal jeg tolke
det du siger?

Og jeg har stadig ikke forstået; Men afhjælper sukkervand/cola kolik?

VH
Carina

Fra : Brian

Dato : 25-03-05 21:55

Det er ikke sukkeret med brusen der hjælper barnet med at bøvse.
Dvs, at du kan give appelsinsodavand (eller lignende), som jeg skrev i mit
råd til børn med kolik. Altså kan man sagtens give dansk vand der er let
rystet.

DET ER ALTSÅ BRUSEN DER HJÆLPER

Med venlig hilsen
Helle Handberg

Fra : Carina

Dato : 25-03-05 22:23

"Brian" <jessen@stubnet.dk> wrote in message
> [...]
> råd til børn med kolik. Altså kan man sagtens give dansk vand der er let

Ja, og netop derfor er der ingen grund til at bruge sodavand.....Det var
egentlig også bare det jeg prøvede at sige. Og rådet er iøvrigt udemærket.
Ideen bag virker i hvert fald fornuftig :)

VH
Carina

Fra : Gitte

Dato : 29-03-05 09:09

Hejsa

>Og derfor skal man afholde sig fra at have dem? Eller hvordan skal jeg tolke
>det du siger?

Næh, principper kan for så vidt være udmærkede at have. Så længe man
ikke "forstokket" holder fast i dem - men derimod erkender, at der kan
være tilfælde, hvor ens principper ikke holder....

>Og jeg har stadig ikke forstået; Men afhjælper sukkervand/cola kolik?

Ved at det oprindelig råd gik på brusen i sodavanden - og derfor kan
man for så vidt lige så godt vælge en løsning uden sukker...
Men da jeg selv for nogle år siden stod med et kolikbarn, fik jeg det
råd af min sundhedsplejerske, at jeg (en gang imellem, når det var
virkelig slemt) kunne prøve at dyppe sutten i rørsukker, da man havde
påvist at sukkeret kunne virke smertelindrende.... Jeg brød mig som
udgangspunkt ikke om, at skulle "proppe" mit barn med sukker - men da
det viste sig, at det rent faktisk hjalp, gjorde jeg det ind imellem.
Det er det jeg mener med, at ens principper nogle gange må stå for
fald....

MVH
Gitte

Fra : as

Dato : 27-03-05 21:41

Hej med jer.
Som nybagt far til et kolikbarn har jeg selvfølgelig fulgt tråden med
interesse! Og jeg kan kun give jer ret i at ALLE principper bliver forladt
når man får et kolikbarn. Pigen er nu 4 uger gammel og hendes skrigeri
begyndte på dag 3! dvs hun har skreget i 4 uger, som regel er det i 4-6
timer om dagen - utrøsteligt.
Jeg er PhD og medicinsk forsker ved et dansk universitets hospital, og har
aldrig rigtig haft noget til overs for alternativ behandling, og spurgte man
mig for en måned siden - så var det nok en gren af lægestanden jeg aldrig
ville konsultere. Vi har nu været til Zoneterapeut 2 gange med vores
kolikbarn , dog desværre uden at det har hjulpet - men vi prøvede i det
mindste - og jeg synes det er et godt eksempel på principper der bliver
fravalgt. Hvis jeg fik at vide at det ville hjælpe at få huset tested for
onde onder og jordstråler, ja så ville jeg nok også hoppe på den. I er
velkomne til at komme med råd, men jeg er sikker på at vi har hørt dem alle
og afprøvet de fleste, ligefra en finger oppe i numsen (for et sprænge en
ikke eksisterende usynlig hinde) til diverse diæter for den ammende moder.
Jeg synes for i øvrigt at der bliver forsket alt for lidt i dette problem,
der er meget få videnskabelige undersøgelser af fænomenet, som jeg er
overbevist har sociale konsekvenser for mange familier og dermed også for
samfundet.

Med hensyn til sukkerdebatten så tror jeg nu ikke det er specielt usundt for
barnet, og der er jo videnskabelige undersøgelser der viser at det er
smertelindrende, derfor er det også indført som rutine at babyer der skal
have taget en blodprøve samtidig får 5ml sukkervand. Man kunne måske
forestille sig at overdrevent brug kunne forrykke en insulin balance, men
der er der ikke meget evidens for.
Hilsen den meget trætte fader.

Fra : Cat

Dato : 27-03-05 22:00

> Hilsen den meget trætte fader.

Den eneste trøst jeg kan give dig er at kolikbørn bliver meget trygge
børn, fordi de er så meget i hænder.

Og at det faktisk holder op på et tidspunkt.

Tine

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 28-03-05 16:59

Har du prøvet at tage den lille med til fysioterapeut?
Hørte om et par hvis baby havde forstrukket noget under fødslen, dette barn
græd nemlig også meget, og dette rettede fysioterapeuten op på.
Held og lykke,

Hilsen
Pernille

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-03-05 18:14

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Hørte om et par hvis baby havde forstrukket noget under fødslen, dette
> barn græd nemlig også meget, og dette rettede fysioterapeuten op på.

Det var muligvis mit barnebarn, der havde fået skulderen trukket lidt af led
under fødslen med det resultat, at han græd, hver gang han blev lagt. En
kiropraktor løste problemet, men desværre først, da han var næsten et halvt
år, og de havde prøvet alt andet. Det er altid værd at få den slags
undersøgt, hvis de græder uden synlig grund.

Per V.