Udskifte single HD med RAID...
Fra : Rander

Dato : 21-03-05 23:32

Jeg har pt. en maskine der kører Debian testing, og det skulle den gerne
blive ved med.

Sagen er den at jeg satser på inden påske at indkøbe 2 HD-skuffer og to
tilhørende SATA-diske. Bundkortet (AsRock P4VT8+) har indbygget SATA raid,
og den vil jeg gerne gøre brug af...

Jeg vil køre raid 1, og jeg har tænkt mig at følge denne fremgangsmåde:

1. Tage backup af indholdet på HD med tar og flytte denne over på min
win-maskine.

2. Få apt-get til på en eller anden måde at liste alle installerede pakker
- listen printes eller gemmes ligeledes på win-maskinen.

3. Pil den gamle IDE-HD ud, monter skuffer med nye diske i.

4. Konfigurér raid-controlleren til raid 1.

5. Start op på en netinstall-CD, partitionér og installér et basis-system
(vælger ikke pakker under install).

6. apt-get install pakkerne på listen fra pkt. 2.

7. Hive tar-filen over fra win-maskinen, pak den ud et sted (sikkert
/home/backup) og lægge diverse config-filer, datafiler osv. tilbage hvor de
lå.

8. Genstart dyret...

Er der noget jeg har overset? Noget jeg skal være specielt opmærksom på?
Vil det evt. være en god idé med "telinit 1" mellem pkt. 6 og 7?

Controlleren understøtter hot-swap - skal jeg så benytte raidtools, eller
er det kun til software-raid?

De fleste steder jeg har fundet noget om raid hot-swap står der at man ikke
kan hot-swappe boot-disken - gælder det også når den er spejlet, og der
altså er to diske?

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Pas på ikke at forveksle bevægelse med handling. (Ernest Hemingway)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-03-05 23:59

Rander wrote:

> Er der noget jeg har overset?

Der kan være kommet opdaterede pakker, således at din nuværende conf. fil
ikke kan bruges umodificeret.

Ivar Madsen

Fra : Rander

Dato : 22-03-05 00:17

Mon, 21 Mar 2005 23:58:34 +0100 brugte Ivar Madsen 11 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

>Der kan være kommet opdaterede pakker, således at din nuværende conf. fil
>ikke kan bruges umodificeret.

Joh, men er det ikke værre end det... Jeg kører i forvejen apt-get
update/upgrade ca. hver 14. dag...

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Heltemod er ikke fraværet af frygt, men snarere den vurdering, at noget
andet er vigtigere end frygt. (Ambrose Redmoon)

Fra : Thor Dreier

Dato : 22-03-05 00:18

Rander wrote:
> [...]
> og den vil jeg gerne gøre brug af...
>
> Jeg vil køre raid 1, og jeg har tænkt mig at følge denne fremgangsmåde:

Hvis du er for doven til en geninstallation med de ting det medfører, så
kan du også bare kopiere indholdet af den gamle disk over på de nye:

1. sæt de to nye diske i.
2. boot op på en eller anden rescue/live-cd
3. sæt software-RAID op på de to nye diske
4. lav filsystem på RAID'et
5. kopier indholdet af den gamle disk over på RAID'et
6. sørg for at din kerne understøtter software-RAID
7. sæt din bootloader op
8. pil den gamle disk ud

Thor

Fra : Kim Hansen

Dato : 22-03-05 00:21

Rander <lrNOSPAM@rander.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg vil køre raid 1, og jeg har tænkt mig at følge denne fremgangsmåde:
>
> 1. Tage backup af indholdet på HD med tar og flytte denne over på min

Jeg ville bare montere alle harddiske samtidigt og saa kopiere fra den
gamle til de nye harddiske.

> 2. Få apt-get til på en eller anden måde at liste alle installerede pakker
> - listen printes eller gemmes ligeledes på win-maskinen.

Det kan goeres med 'dpkg --get-selections' og 'dpkg --set-selection'
mener jeg, men hvorfor ikke bare bruge 'cp -a' ?

> 3. Pil den gamle IDE-HD ud, monter skuffer med nye diske i.
>
> 4. Konfigurér raid-controlleren til raid 1.

Her ville jeg undersoege om bundkortets raid er hurtigere eller
langsommere end den sw-raid der er indbygget i Linux. Fordelen ved den
raid der er i Linux er at den virker paa alle bundkort.

> [...]
>
> 7. Hive tar-filen over fra win-maskinen, pak den ud et sted (sikkert
> /home/backup) og lægge diverse config-filer, datafiler osv. tilbage hvor de

I stedet for 5-7 ville jeg montere den gamle harddisk i maskinen,
boote den paa Knoppix, partitionere raidet og derefter kopiere hele
den gamle HD over paa raidet. Saa skal der bare rettes i fstab,
lilo.conf/grub.

> 8. Genstart dyret...

og kryds fingre :)

> [...]
> kan hot-swappe boot-disken - gælder det også når den er spejlet, og der

Jeg er faktisk ikke klar over om hotswap i den slags ting er
standardiseret saa det er noget der findes vaerktoejer til, eller om
det kun kan virke med bundkortets raid. Jeg ville soerge for at teste
det, og paa smaa partitioner saa det ikke tager timevis at synce
spejlet hver gang man har lavet en test.

--
Kim Hansen