Alm. sten i et akvarie ?
Fra : Michael

Dato : 21-03-05 18:20

Jeg har fået et akvarie og fyldt 30 fisk i, i et 70 liters akvarie.
Jeg har været nede og fået testet mit vand, og det er iorden.
Det ser godt ud med 3 planter, og 3 lava-sten jeg har kommet i akvariet, men
der mangler ligesom lidt "pynt" et sted.

Jeg tog derfor ned med min datter på standen, for at finde nogle sten, og vi
kom hjem med 3 sten, på størrelse med en computermus ;)

Spørgsmålet lyder, om jeg kan rense (koge) disse sten, og proppe dem ned i
akvariet ?
....jeg spurgte en kammerat, der har haft fisk i 10 år, men selv han var ikke
sikker på, om det kunne skade fiskene, og/eller gøre vandet urent, også selv
om de var kogt.
....så svar venligst kun, hvis du er rimelig sikker, ikke noget med at tro -
det kan man gøre i kirken

Skal lige siges, jeg er førstegangs akvarie-ejer, og akvariet er forsynet
med pumpe og varmlegme - ofcourse :)
....med planter, lava-sten og grus, er vandet testet, og det var iorden.

Fra : Martin Bak

Dato : 21-03-05 18:42

"Michael" <michaelFJERN@DETTEmpetersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også selv om de var kogt.
> ...så svar venligst kun, hvis du er rimelig sikker, ikke noget med at

Du kan formodentlig sagtens bruge dine sten. Overhæld dem evt med kogende
vand, og sørg selvfølgelig for, at der ikke sidder noget snavs på dem. Det
eneste der skulle kunne skade akvariets kultur er, hvis stenene er enten
meget kalkholdige. Det kan testes ved, at dryppe lidt alm. saltsyre på
stenen. Hvis det bruser op, er stene ikke egnet på grund af kalkindholdet.
Desuden skal man i reglen holde sig fra meget bløde sten. De kan indeholde
forskellige vandopløselige stoffer.

Er dine sten af granit eller sandsten, har du ikke grund til nogen
bekymringer

Hele mit bundlag har jeg hentet på stranden, såkaldt Aarsdalegrus. Jeg er så
heldig, at jeg kan hente det i Aarsdale.

Martin

Fra : Anders Christiansen

Dato : 21-03-05 19:10

Hej Michael!

Du kan roligt bruge de sten du har fundet langs strandkanten. Jeg har
tidligere i mit akvarie brugt utallige sten fra stranden. De skal blot
koges, som du selv skriver. Du skal være MEGET uheldig, hvis stenene ikke
kan anvendes i akvariet af den ene eller anden årsag.

Held og lykke med det.

Anders...

Fra : Michael

Dato : 21-03-05 19:41

Takker for jeres svar.
....det er dog ikke langs vandet stenene er fundet, men - he he - faktisk på
den anden side af vejen til stranden, de har altså IKKE ligget i saltvand.
....er det et problem ?

Lavet lige en lille video til dem der skulle være interesseret i mit
akvarie:
http://www.mpetersen.dk/minefisk.avi

"Anders Christiansen" <achigh@post.fjerndettecybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:423f0de0$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Martin Bak

Dato : 21-03-05 19:56

> [...]
> ...det er dog ikke langs vandet stenene er fundet, men - he he - faktisk
> på den anden side af vejen til stranden, de har altså IKKE ligget i

nej

Martin

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-03-05 22:24

Michael wrote:
> ...så svar venligst kun, hvis du er rimelig sikker, ikke noget med at
> tro - det kan man gøre i kirken

Sikker kan man jo ikke være, når man ikke har set stenene.

Men langt de fleste sten, man finder ved stranden eller på marker og lign.
steder kan sagtens komme i akvarier.

Undgå sten med store mængder kalk.

Undgå også flintesten - der kan komme skarpe kanter.

Men granit og lignende er ikke noget problem - og normalt behøver du ikke
koge dem - bare skrub dem grundigt med en stiv børste - men hvis du vil være
helt sikker, så bare kog dem eller hæld dem over med kogende vand.

Det eneste der kunne gøre mig lidt bekymret er at du har temmelig mange fisk
på ret lille plads - en gammel tommelfingeregel siger 1 cm udvokset fisk pr
liter vand - men hvis de ser ud til at trives, så går det jo nok.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk