/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Z-drev?
Fra : Henning


Dato : 21-03-05 13:39

Jeg har forsøgt at finde ud af hvad et Z-drev er for en ting, evt.
fnde et foto af det?
Så vidt jeg kan læse mig til, er det ikke påhængsmotor, ej heller
indenbords med fast aksel? Hva' faen er det så?
Når vi er ude i bogstaver - hvad er et S-drev for en afskygning?


Henning
hsb(at)image.dk

 
 
BJ (21-03-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 21-03-05 13:50


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:v0gt319hmmieo4gg0jmd1nra0puvsnf993@4ax.com...

KLIP

> Jeg har forsøgt at finde ud af hvad et Z-drev er for en ting, evt.
> fnde et foto af det?

Her er et billede og du kan også se de andre modeller:

http://www.mercurymarine.com/alpha2

--
Bjørn J.



Leon Hulstroem \(422~ (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 21-03-05 19:53

Hvis du er på båd jagt, ville jeg da lige gøre opmærksom på at en båd med
z-drev er væsentligt dyrere at forsikre og reppe på i forhold til
skrue-aksel..

Mvh
Leon

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:423ec300$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> news:v0gt319hmmieo4gg0jmd1nra0puvsnf993@4ax.com...
>
> KLIP
>
> > Jeg har forsøgt at finde ud af hvad et Z-drev er for en ting, evt.
> > fnde et foto af det?
>
> Her er et billede og du kan også se de andre modeller:
>
> http://www.mercurymarine.com/alpha2
>
> --
> Bjørn J.
>
>



Mogens (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-03-05 20:00

On Mon, 21 Mar 2005 19:53:05 +0100, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Hvis du er på båd jagt, ville jeg da lige gøre opmærksom på at en båd med
>z-drev er væsentligt dyrere at forsikre og reppe på i forhold til
>skrue-aksel..

Men har man dét valg, når det kommer til stykket, og man har lagt sig
fast på en bestemt kategori -> næppe.
Coronet leveredes som 31 fods Aft Cabin med fast skrueaksel, mens
Seafarer (30") og Oceanfarer (32") havde Z-drev -> til 2 forskellige
kundesegmenter, som jeg ser det....

Mvh...

Bent Frederiksen (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 21-03-05 21:06

Leon Hulstroem (4220) wrote:
> Hvis du er på båd jagt, ville jeg da lige gøre opmærksom på at en båd
> med z-drev er væsentligt dyrere at forsikre og reppe på i forhold til
> skrue-aksel..
>
> Mvh
> Leon
>
>Hej Leon
De to ting du påstår her tror jeg du skal undersøge noget nærmere inden du
udtaler dig om det.
For det første er pantenius ligeglad med om der er z drev på.
Iflg pantenius er det billigere at sætte en ny underdel på et
z drev end at skal have ny propel ny aksel evt repareret gearkasse ny
pakdåse og oplining.
Min bådebygger siger også at han kan sætte ny underdel på et drev på en halv
time hvorimod det andet tar lang tid.
Mvh Bent.



Mogens (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-03-05 21:17

On Mon, 21 Mar 2005 21:05:48 +0100, "Bent Frederiksen"
<bent.f@mobilixnet.dk> wrote:

>Iflg pantenius er det billigere at sætte en ny underdel på et
>z drev end at skal have ny propel ny aksel evt repareret gearkasse ny
>pakdåse og oplining.
>Min bådebygger siger også at han kan sætte ny underdel på et drev på en halv
>time hvorimod det andet tar lang tid.

Et eksempel: 75.000 kr for en ny skrueaksel på en lokal Storebro 40
Royal med 2 dieselmotorer. Et motorophæng var knækket og havde ødelagt
skrueakslen i "faldet..."

Mvh...

Leon Hulstroem \(422~ (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem \(422~


Dato : 21-03-05 22:08

> >Hej Leon
> De to ting du påstår her tror jeg du skal undersøge noget nærmere inden du
> udtaler dig om det.
> For det første er pantenius ligeglad med om der er z drev på.
> Iflg pantenius er det billigere at sætte en ny underdel på et
> z drev end at skal have ny propel ny aksel evt repareret gearkasse ny
> pakdåse og oplining.
> Min bådebygger siger også at han kan sætte ny underdel på et drev på en
halv
> time hvorimod det andet tar lang tid.
> Mvh Bent.

Nå da... lige i min båd størrelse er der hos Pantenius (19-24fod speedbåde,
50+kn) ca 6000,- kr forskel i årlig præmie.
Sejler du på en sten så koster et Bravo One 30000,- + div, det koster på et
fast system højest en aksel, skrue og ror til 10000,-. Med mindre man river
knæet af, gør man det så må man svømme, samme gælder Z-drev, der er det bare
spejlet der hives ud
Efter at føle på egen penge pung så er det også billigere at vedligeholde
fast system.
Jeg ved godt at når vi kommer over en hvis størrelse både så vender billede
sig, så vi har nok begge ret.

Mvh
Leon



Claus Tersgov (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-05 06:33


"Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev

> De to ting du påstår her tror jeg du skal undersøge noget nærmere inden du
> udtaler dig om det.
> For det første er pantenius ligeglad med om der er z drev på.
> Iflg pantenius er det billigere at sætte en ny underdel på et
> z drev end at skal have ny propel ny aksel evt repareret gearkasse ny
> pakdåse og oplining.
> Min bådebygger siger også at han kan sætte ny underdel på et drev på en
halv
> time hvorimod det andet tar lang tid.

Hvad tror du laver den dyreste skade:

En båd som sejler med 20 knob over en stor sten. Er det et Z-drev eller den
faste propel og aksel?

Når et Z-drev bliver revet i stykker, så er skaden også langt mere
omfattende. Alene følgeskaderne kan blive enorme. Mange Z-drev har et kæmpe
monteringshul i hækken, og er drevet revet af, så kommer der uhyggeligt
meget vand ind gennem sådan et hul. Det er ikke ualmindeligt, at en båd med
Z-drev bliver totalskadet, når den havererer.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?
Støt debatten i News:dk.admin om oprettelse af en gruppe om lydredigering
news:42323546$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk



Bent Frederiksen (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Bent Frederiksen


Dato : 22-03-05 10:59

Claus Tersgov wrote:
> "Bent Frederiksen" <bent.f@mobilixnet.dk> skrev
>
>> De to ting du påstår her tror jeg du skal undersøge noget nærmere
>> inden du udtaler dig om det.
>> For det første er pantenius ligeglad med om der er z drev på.
>> Iflg pantenius er det billigere at sætte en ny underdel på et
>> z drev end at skal have ny propel ny aksel evt repareret gearkasse ny
>> pakdåse og oplining.
>> Min bådebygger siger også at han kan sætte ny underdel på et drev på
>> en halv time hvorimod det andet tar lang tid.
>
> Hvad tror du laver den dyreste skade:
>
> En båd som sejler med 20 knob over en stor sten. Er det et Z-drev
> eller den faste propel og aksel?
>
> Når et Z-drev bliver revet i stykker, så er skaden også langt mere
> omfattende. Alene følgeskaderne kan blive enorme. Mange Z-drev har et
> kæmpe monteringshul i hækken, og er drevet revet af, så kommer der
> uhyggeligt meget vand ind gennem sådan et hul. Det er ikke
> ualmindeligt, at en båd med Z-drev bliver totalskadet, når den
> havererer.
>
> Claus
Hej Claus.
Nu er der lidt forskel på konstruktion på de forskellige drev.
Mit volvo drev tipper op når det møder modstand.
Og systemet har jeg meget mod min vilje afprøvet for 2 år siden afprøvet på
det nye stensnæsrev.(det er rykket længere mod øst)farten var 22 knop da det
tog bunden vippede drevet op.
Efter udstagning med bådshage kunne drevet sænkes og sejlads fortsættes.
Jeg har også set en motorbåd der er blevet tabt af kranen hvor volvo drevet
tog asfalten først.
Volvo har lavet det sådan at så går ophænget på transompladen og drevet
hænger så i kablerne.
Det vand der kan komme ind hvis det sker er hvad der kommer ind mellem
kuglerne på lejerne også selfølgelig hullet til højgear aksel.
Jeg kender kun til konstruktion på volvo drev hvad der sker på andre mærker
ved grundstødning er mig ubekendt.
Mvh Bent.



Henning (21-03-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-03-05 21:25

On Mon, 21 Mar 2005 19:53:05 +0100, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@fourwinds.dk> wrote:

>Hvis du er på båd jagt, ville jeg da lige gøre opmærksom på at en båd med
>z-drev er væsentligt dyrere at forsikre og reppe på i forhold til
>skrue-aksel..

Det var netop i forbindelse med forsikring til min båd jeg blev spurgt
om det flere steder - alle steder havde agenten en vis skepsis i
stemmen.
Hvad skulle fordelen ved et z-drev være? Det ser ud til på førnævnte
foto, at der er en indenbordsmotor, hvor der er sat en halv
påhængsmotor på?


Henning
hsb(at)image.dk

BJ (22-03-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-03-05 04:50


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:69bu31d0o10pme4hg3cgkbganoimf8q8uf@4ax.com...

KLIP

> Det var netop i forbindelse med forsikring til min båd jeg blev spurgt
> om det flere steder - alle steder havde agenten en vis skepsis i
> stemmen.

Jeg kan ikke forklare dig, hvorfor Z-drev regnes for dyrere at forsikre.

Andre har nævnt fast skrueaksel, så det vil jeg ikke, men vil da synes en
påhægsmotor er meget dyrere og for den sags skyld betragtelig nemmere at
stjæle (hvilket de da også bliver).

Måske er ryet omkring Z-drev ikke så godt, da mange speedbåde benytter et
sådan. Disse "kaptajner" ombord og ved roret i disse "jetjagere" har ikke
altid begrab om afstande, dybder mv. og forårsager måske mange skader som vi
alm. "gammelmadsmotorbådsZdrevssejlere så skal være med til at
udrede/betale..?

> Hvad skulle fordelen ved et z-drev være?

Det gør:

1) Motoren ligger indebords og dermed tørt men ikke mindst, særdeles
lydisoleret.

2) Det kan hæves ud af vandet.

3) Det styrer båden fantastisk i planende situationer. (det er lidt svært
med en fast skrueaksel)

4) Det er rimeligt holdbart ved ordenlig service.

5) Du kan vælge et mindre hav af forskellige motorer med forskelligt
brændstof.

6) Hele drivlinen er meget svær at stjæle med mindre man napper hele båden.

> Det ser ud til på førnævnte
> foto, at der er en indenbordsmotor, hvor der er sat en halv
> påhængsmotor på?

Det kan man faktisk godt sige.

--
Bjørn J.



Claus Tersgov (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-05 05:23


"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Jeg kan ikke forklare dig, hvorfor Z-drev regnes for dyrere at forsikre.

Mon ikke, det er pga af den måde, det er monteret på både hæk og motor?

Det er jo ikke utænkeligt, at hvis man banker på noget med et Z-drev, så
river man sikkert både motor og hæk i stykker, og det betyder jo større
skader subsidiært større forsikringsudbetaling.

Det sidste Z-drev, jeg lavde glasfiber arbejde til, havde et monteringshul
i hækken, der var så stort, at jeg nemt kunne kravle ud gennem det. Bliver
sådan et drev revet af, så giver det masser af vand i båden, og dermed store
skader til følge.

Claus



BJ (22-03-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-03-05 12:24


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:423f9d37$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Det er jo ikke utænkeligt, at hvis man banker på noget med et Z-drev, så
> river man sikkert både motor og hæk i stykker, og det betyder jo større
> skader subsidiært større forsikringsudbetaling.

Hører det ikke fortiden til..?

Jeg mener da at drevet automatisk vipper op (på ganske samme måde som en
påhængsmotor af en vis kaliber)..?

Det mit i hvert fald, da jeg ramte en stor sten som ikke lige var vist på
kortet, med +30 knob.

Det kostede en standardskrue til 1.700 kr. og lidt svejseopfyldning af
manglerne på hælen.

Under 2.000 dask og laaannngt fra selvrisikoen på 4.000,- kr.

--
Bjørn J.



Claus Tersgov (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-05 05:30


"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Hvad skulle fordelen ved et z-drev være? Det ser ud til på førnævnte
> foto, at der er en indenbordsmotor, hvor der er sat en halv
> påhængsmotor på?

Fordelen er bl.a. at du får kraft og styring i eet. Det betyder langt bedre
styre- og sejlegenskaber. Du skal jo tænke på, at et ror, der sidder foran
en propel, jo mere eller mindre bremser båden i dens fremgang. Det gør et
z-drev ikke. Der er ikke tilnærmelsesvis den samme vandmodstand som med fast
propel og ror.

Det betyder også, at du kan designe propellen på en helt anden måde og
antageligvis også bruge nogle helt andre omdrejninger på propellen, fordi
man ikke skal tage hensyn til det sammenspil, der normalt er mellem ror og
propel.

Alle hurtigegående både og både, hvor der stilles krav til manøvredygtighed,
er jo enten med z-drev eller jetstråle.

Claus



Claus Tersgov (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-05 05:36


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Fordelen er bl.a. at du får kraft og styring i eet. Det betyder langt
bedre
> styre- og sejlegenskaber. Du skal jo tænke på, at et ror, der sidder foran
> en propel, jo mere eller mindre bremser båden i dens fremgang. Det gør et
> z-drev ikke. Der er ikke tilnærmelsesvis den samme vandmodstand som med
fast
> propel og ror.

Og så glemte jeg lige, at du kan styre båden ved lav fart. Mange store
motorbåde med fast propel er hundesvære at styre i lav fart, netop fordi
roret ikke er effektivt uden styrefart. Og det er ret væsentligt på hurtige
både.

F.eks. en Princess 56 i den version, som er en hurtig båd (jeg kan ikke
huske, hvad den hedder), den skyder 9-11 knob, når motoren går i *tomgang*.
Sådan et skiv er dælme svært at styre i en havn, navnlig med fast ror og
propel

Claus



Jacob (22-03-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 22-03-05 21:50

Jeg kan nævne at har man en rigtig hurtig speedbåd så kan et z drev ikke
holde. kig på en B-24 den har standart et z-drev. men ønsker man virklig
smæk for skillingen så er det to faste aksler der skal til. men hvem kommer
også over 2000hk i en B-24...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste