Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Køb af lejlighed for få år
Fra : usenet@kikobu.com

Dato : 21-03-05 11:24

Hej. Jeg overvejer at købe en lejlighed i Kbh. Jeg tror dog kun at jeg
bliver boende i den i 2-3 år. Jeg prøver på at finde ud af, hvad der
er det mest fornuftige.

1. At droppe køb pga. den korte sigt
2. At tage flexlån fordi jeg ikke tror på voldsom rentestigning
3. Fastforrentet da jeg så i det mindste kan leje den ud hvis prisen
falder så meget det ikke kan svare sig at sælge.

Punkt 2 og 3 er lidt modstridende, så jeg vil tro at spørgsmålet må
være om jeg tror på at renten stiger så priserne automatisk vil
falde (og derudover er der vel risiko for at "boblen" springer med
rentestigning - men vi har trods alt haft en mindre lavkonjunktur
hvilket ikke har ændret noget mht. prisstigninger i hovedstaden).

Der er ikke et endegyldigt svar, men input til hvilke faktorer jeg bør
overveje modtages med glæde.

Mvh.

Morten

Fra : anders majland

Dato : 21-03-05 13:56

> 1. At droppe køb pga. den korte sigt

Er jo kun en mulighed hvis den kan finde en ok lejelejlighed... Men er man
villig til at betale lidt mere end gennemsnittet er det ikke umuligt at
finde en.

>Punkt 2 og 3 er lidt modstridende, så jeg vil tro at spørgsmålet må
>være om jeg tror på at renten stiger så priserne automatisk vil
>falde

Hvis du køber en atrtraktiv 2v'er til 1,2million kroner og kun bliver boende
i den ganske få år så der det jo ret store udgifter til etablering af lån og
igen til en ejendomsmægler ved salg.

Det kan du så holde op mod din forventning til prisudviklingen ... Stiger
lejligheden bare 5% om året de kommede år er de udgifter jo rigeligt tjent
ind igen og du kan nøjes med at sammenligne dine renteudgifter med hvad du
kunne sidde i en lejelejlighed for ...

Det er jo lidt ligesom at investere i aktier for lånte penge - Går det godt
tjener man mere end man kunne på sin egen formue. Går det skidt har man tabt
mere end opsparingen ...

Jeg ville prøve at lave et ædrueligt (pessimistisk) regnestykke for hvad det
vil koste at bo i en ejerlejlighed 2-3år incl alle udgifter. Bare
renteudgiftern er vel i omegnen af 5500kr/måneden med variabel rente hvis
der skal lånes til det hele.... Til en start er der vel
Advokat ved køb 10000kr
Låneomkostnigner 20000kr
Ejendomsmægler ved salg 40000kr

Over 3år er der yderligere et par tusinde/måneden.

Som jeg ser det - Du kan bruge 7500kr/måneden excl varme/el på en
lejelejlighed uden med sikkerhed at sætte penge til. Stiger ejerljligheden
(hvad den jo nok gør) bliver beløbet jo mindre og hvis den stiger 25% på de
næste 3år har du boet gratis....(excl varme/el)

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-03-05 09:22

meddelelse news:423ec473$0$245$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> (hvad den jo nok gør) bliver beløbet jo mindre og hvis den stiger 25% på
> de næste 3år har du boet gratis....(excl varme/el)

Ejendomsmæglerens pris er sat alt for lavt efter min vurdering. En lejlighed
til til de 1,2 mil. som Anders foreslår vil koste væsentligt mere at sælge
end de 40000 kr. I år 2000 solgte jeg et hus til 425000 og kom af med 26000
til mægleren, så de 40000 holder vidst ikke. Der er selvfølgelig en grænse
for hvad de må tage, det er jeg fuldt ud klar over. Min søster har så lige
solgt sit hus her til 1.maj, og når jeg har snakket med hende, håber jeg at
kunne vende tilbage med en pris på hvad det kostede hende at sælge. Jeg
mener hun solgte huset for 1,1 mil. så det vil da give et godt praj om hvad
det vil ligge i.

Jesper

Fra : anders majland

Dato : 22-03-05 09:50

> Ejendomsmæglerens pris er sat alt for lavt efter min vurdering.

Det er sat som et minimum - Altså hvad et billigt GDS salg kan koste (eller
hvad man måske kan forhandle sig end på hvis man er dygtig...)

Jeg antager at det er en attraktiv lejlighed der næsten "sælger sig selv"

> [...]
> kostede hende at sælge. Jeg mener hun solgte huset for 1,1 mil. så det vil
> da give et godt praj om hvad det vil ligge i.

Afhænger meget af området. Et bud er nok mellem de 40 og 80kkr ....

/A