Akvarie filter
Fra : H.S.

Dato : 21-03-05 10:49

Mit Juwel 110 L akvarie - blev 'født' med et filter 'indbygget i akvariet
(monteret i en sort kasse i akvariet, som ikke kan flyttes).

Selve filteret består af en grøn og en blå svamp, samt filtervat øverst.
Efter 2-3 uger med det samme filtervat, er dette så snavset at pumpen har
svært ved at 'trække luft' - når jeg skifter filtervattet kører den fint
igen - men filtervattet er en stor tot 'slam'.

Er det normalt at filtervattet bliver så beskidt ? - og hvor hulen kommer
alt det skidt fra ?

Henrik
Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
og mange andre produkter til personlig pleje ? :
http://www.hstrading.dk/forhandler.html

Fra : Mikkel Munk

Dato : 21-03-05 12:08

Ja, filtervat bliver ret hurtigt beskidt - det er meget normalt! Filtervat
er, efter min mening, ikke en nødvendighed i et akvarium. Hvis jeg var dig,
ville jeg tage det ud af fileret og bare køre med de to svampe istedet.

Vh
Mikkel

PS: skidtet kommer så men fra dine fisk

Fra : H.S.

Dato : 21-03-05 13:08

"Mikkel Munk" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]
dig,
> ville jeg tage det ud af fileret og bare køre med de to svampe istedet.

Så render skidtet vel bare ud i akvariet igen ?
Det er vel bedst at få skidtet væk fra akvariet ?

Fra : Mikkel Munk

Dato : 21-03-05 13:32

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dig,
> >
> Så render skidtet vel bare ud i akvariet igen ?
> Det er vel bedst at få skidtet væk fra akvariet ?

Ja, det er bedst, at få skidtet ud af akvariet - gøres mest effektivt med
vandskift samt bundsugning.

Vh
Mikkel

Fra : J. Jørgensen

Dato : 21-03-05 22:42

> [...]
> Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
> og mange andre produkter til personlig pleje ? :

Hej Henrik

Filtervat skal være det sidste led i filtreringen. Hvis det stopper hurtigt
så har du klemt det for meget sammen.
Det skal være meget løst. Nu siger du, at du skifter vattet - du skal jo
bare skylle det under koldt vand.
Det er hurtigere at skylle vattet rent, end det er at skylle svampene. Pas
på ikke at bruge varmt vand - det ødelægger både vat og svampe.
Når vattet er skyllet, klem da vandet ud hvorefter du trækker det fra
hinanden - det skal være meget løst.
Jeg ville ikke drømme om at undlade vattet, som er meget nemt at have med at
gøre ved den rigtige anvendelse.

Hilsen
Jørgen

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-03-05 23:28

Koldt vand? Jeg har altid hørt / læst at det helst skal renses i noget af
akv. eget vand i forbindelse med et vandskifte for ikke at ødelægge
bakteriekulturen. Jeg kender dog intet til filtetvat, men om det er til en
spandpumpe eller indv. pumpe er vel ligegyldigt?

Mvh

Jasper

Fra : J. Jørgensen

Dato : 22-03-05 08:53

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bakteriekulturen. Jeg kender dog intet til filtetvat, men om det er til en
> spandpumpe eller indv. pumpe er vel ligegyldigt?

Hej Jasper

Enig - hvis man har akvarievand nok - og har på fornemmelsen, at det halter
med bakteriekulturen.
Eet er teori og et andet praksis. Det er noget lettere at rense under
rindende vand.
Nu renser jeg aldrig hele filtermassen på een gang, og skifter kun ca. 10%
af vandet.
Det vil således ikke have nogen væsentlig påvirkning af min bakteriekultur.
Hilsen
Jørgen