Familienavnet Feiffer/Pheiffer i forskjell~
Fra : Oystein Johansen

Dato : 20-03-05 15:37

Jeg har tidligere på denne konferansen etterlyst min tippoldemor Anne
Kirstine (Stine) Feiffer. Jeg fikk mange hjelpsomme henvendelser som
jeg er svært takknemlig for. Nå kommer mitt neste spørsmål: Er det
noen som vet/mener de vet, hvor navnet stammer fra? Etter å ha søkt i
en rekke danske folketellinger ser det for meg ut som om svært mange
med dette familienavnet befant seg på dagjeldende tidspunkt i
Frederiksborg amt. Er dette en tilfeldighet? Navnet er jo neppe
opprinnelig dansk. Er opphavet tysk, og hvordan har det seg at alle
disse Feifferne havnet blant annet i Frederiksborg amt i Danmark?

Mvh Øystein Johansen
Norge.

Fra : Ole Dorch

Dato : 20-03-05 16:14

> jeg er svært takknemlig for. Nå kommer mitt neste spørsmål: Er det
> noen som vet/mener de vet, hvor navnet stammer fra?

Ifølge Georg Søndergaards "danske efternavne..":

Pfeiffer: tysk tilnavn (til stadsmusikanter o.a.) "piber , blæser".
(danske) sideforme: Fejfer, Piber s.d.

Dine aner er tilsyneladende af musikalsk slægt.

Mvh.'Ole Dorch

Fra : Oystein Johansen

Dato : 20-03-05 17:05

On Sun, 20 Mar 2005 16:13:50 +0100, "Ole Dorch"
<oledorch@mail.tele.dk> wrote:

>Ifølge Georg Søndergaards "danske efternavne..":
>
>Pfeiffer: tysk tilnavn (til stadsmusikanter o.a.) "piber , blæser".
>(danske) sideforme: Fejfer, Piber s.d.
>
>Dine aner er tilsyneladende af musikalsk slægt.

Takk for svar.
Dette høres jo ganske logisk ut. Kan vi dermed slå fast at bærerne av
navnet opprinnelig stammer fra Tyskland, eller finnes det også andre
muligheter?
Det er vel da lite som tyder på at Feifferne må være mer i slekt med
hinannen enn andre som har yrkesbetegnelser som slektsnavn?

Men jeg synes likevel at det er underlig at så vidt mange av slagsen
havner i Frederiksborg amt. Har noen en anelse hvorfor?

mvh Øystein Johansen
Norge

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 26-03-05 13:50

<oledorch@mail.tele.dk> wrote:

>Ifølge Georg Søndergaards "danske efternavne..":
>
>Pfeiffer: tysk tilnavn (til stadsmusikanter o.a.) "piber , blæser".
>(danske) sideforme: Fejfer, Piber s.d.
>
>Dine aner er tilsyneladende af musikalsk slægt.

Om ikke direkte musikere, så måske regimentsmusikere.

Oftest er der jo et tambour-korps med mange "pibere"....

Venligst
John