Høinfusion til foder?
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-03-05 07:24

Jeg har hørt at man kan bruge høinfusion som foder til fx. H. formosa. Er
der nogen der har gjort det, og hvad gør man præcist?

En høinfusion er vel hø/græs der overhældes med kogende vand, og stilles væk
i nogle dage. Men skal der låg på? skal den stå i mørke, sol, varme osv.
Hvor mange dage går der før tøffeldyr osv. dukker op? Fodrer man med vandet
fra høinfusionen, eller hælder man vandet i et finmasket net?

Mvh. Brian

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com

....men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.
(Allan Olsen - Taberens søn)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-05 08:11

Brian, Rikke & Kristian skrev:

> [...]
> sol, varme osv. Hvor mange dage går der før tøffeldyr osv. dukker
> op? Fodrer man med vandet fra høinfusionen, eller hælder man vandet

Jeg kan ikke lade være med at være nysgerrig, men hvis man overhælder
høet med kogende vand, hvor kommer infusorierne så fra?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 20-03-05 08:22

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke lade være med at være nysgerrig, men hvis man overhælder
> høet med kogende vand, hvor kommer infusorierne så fra?

Ja det undrer jeg mig også selv lidt over, men tror forresten man skal pode
infusionen med noget....Er der ikke nogen der har helt styr på dette, der
kan hjælpe!!

Mvh. Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-05 10:29

Brian, Rikke & Kristian skrev:

> Ja det undrer jeg mig også selv lidt over, men tror forresten man
> skal pode infusionen med noget.... Er der ikke nogen der har helt
> styr på dette, der kan hjælpe!!

Mike Edwardes skriver lidt om infusoria:

   <http://mike-edwardes.members.beeb.net/food.html#2>

Han bruger angiveligt et stykke kartoffel anbragt i en beholder med
akvarievand.

Mvh,

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-03-05 08:56

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner@tele2adsl.dkFJERNDETTE> skrev i en
meddelelse news:8D8%d.7$rw.1@news.get2net.dk...
> [...]
vandet
> fra høinfusionen, eller hælder man vandet i et finmasket net?

Jeg tror ikke at dine H.formosa vil tage infusorier, det er infusorierne
alt for små til.
Det er jo noget man i "gamle" dage brugte til at fordre helt nyklækkede
fiskeunger med.

Jeg mener ikke at høet skal overhældes med kogende vand, men prøv dog at
lave 2 forskellige kulturer,
en uden kogende vand og en med.
Kulturene stiller du bare på en hylde, såvidt jeg husker "trækker" de
lidt mod lyset. en smule varme får jo alle processer til at
gå stærkere, også her men ikke mere end ca 25 grader.
Jeg brugte bare vandet fra kulturene, det er en plankton net du skal si
dem fra med ellers.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-05 14:35

Brian, Rikke & Kristian wrote:
> Jeg har hørt at man kan bruge høinfusion som foder til fx. H.
> formosa. Er der nogen der har gjort det, og hvad gør man præcist?

Ikke infusion - men infusorier - det er meget små organismer, der dannes
f.x. med en tot hø eller en bananskræl i vandet - de bruges normalt til
nyudklækkede unger fra æglæggende fisk - altså før ungerne er store nok til
at spise f.x. artemia salina og lign.

Så de er nok for små til dine formosa'er.

Tidligere kunne man købe færdige infusorier i tuber - så det kunne man jo
prøve først - der er noget nemmere - men som nævnt vil jeg mene, at de er
for små.

Cyklops er nok bedre eller små dafnier......

Men ellers er tørfoder vist OK.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-03-05 00:31

Jan Vestergaard skrev:

> Tidligere kunne man købe færdige infusorier i tuber - så [...]

Infusorier på tube må næsten være døde, hva'?

Mvh,