Varmeudvikling
Fra : Christian Flintrup

Dato : 26-05-01 00:52

Hejsa :)

Jeg står og skal til at sætte en lille personlig server op. For at den
ikke larmer, har jeg et lille skab på ca 50 x 40 x 40 cm - ikke ret
stort men maskinen kan godt være der.

Mit spørgsmål er så: Kan en computer godt køre uden nogen
lufttilstrømning udefra overhovedet?

Skabet føles varmt efter maskinen har kørt et stykke tid, men
processorens temperatur er, iflg. computeren selv, god nok (50-60°C) -
det samme som dengang den ikke var i skabet.

Tager harddisken skade af varme?
Tager RAMmen skade af varme?
Tager bundkortet skade af varme?
Tager andre ting skade af varme?

Vi kan for sjov antage at der er 30-40 grader varmt i skabet (har ikke
målt med et termometer endnu). Kan komponenter lide en sådan temperatur?

--
Mange hilsener På forhånd tak
Christian Flintrup

Fra : Niels Svendsen

Dato : 26-05-01 02:05

Al elektronik ælder meget hurtigt ved mere varme end det er beregnet til, så
det er nok ikke en god ide, at bure computeren inde, det er måske en ide, at
bruge blyplader til at dæmpe kabinettet i stedet (hvis der er plads til
pladerne, det er ofte resonans i kabinettet, der laver mest larm.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 26-05-01 10:15

Jeg kan ikke anbefale det. Jeg har selv prøvet det med en overclocket
dualmaskine fyldt godt med harddiske og der blev rigtigt varmt i
skabet (70+ grader celcius). Man havde samme fornemmelse når man
åbnede det som når man åbner en ovn når man har bagt brød. Og som sagt
længere nede i tråden er der intet elektronik som har godt af for høje
temperaturer.

Hvis du kan holde temp. på omkring 40 grader celcius tror jeg ikke der
bliver problemer. Det er den temperatur der er i mange alm. computere
idag!

Mvh. Brian

Fra : Jackster

Dato : 28-05-01 07:47

Jeg syndes idén er meget god.

Men som der også står i tråden er varme en dårlig ting. Jeg er enig i at
hvis du holder varmen på 30-40 grader så går det nok.

Hvad med at montere nogle blæsere i skabet? Nogen som ikke støjer også måske
lave 5 eller 7 volt tricket på dem. Så kan du jo blæse koldt luft ind og
suge det varme ud.

Du kan jo også gøre dette med din pc.

/Jackster

Fra : Christian Flintrup

Dato : 28-05-01 09:21

Jackster <!nygade33!@mail.dk> wrote:

> Hvad med at montere nogle blæsere i skabet? Nogen som ikke støjer også måske
> lave 5 eller 7 volt tricket på dem. Så kan du jo blæse koldt luft ind og
> suge det varme ud.

God ide :)
Det vil så kræve et hul i skabet, eller kan man godt nedkøle vha.
skabets "egen luft"?

Tak til de andre svar i øvrigt - jeg vil måle temperaturen i skabet når
jeg får fat i et termometer.

--
Mange hilsener
Christian

Fra : Jackster

Dato : 29-05-01 13:44

> God ide :)
> Det vil så kræve et hul i skabet, eller kan man godt nedkøle vha.
> skabets "egen luft"?

Du skal lave to huller i skabet for at få frisk "kold" luft ind og "varmt"
ud

Nederst front køler som blæser luft ind og top en som blæser ud.

Hvid du overvejer dette, så er der måske en anden løsning.

Skift blæser ud i din pc med papst blæser. Dem kan man få så de kun larmer
med 12-19 db og det kan man jo faktisk næsten ikke høre.

brug måske også dette forslag:

"det er måske en ide, at bruge blyplader til at dæmpe kabinettet i stedet
(hvis der er plads til pladerne, det er ofte resonans i kabinettet, der
laver mest larm".
af Niels W. Svendsen

Link til hvordan det kunne gøres.
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

> Tak til de andre svar i øvrigt - jeg vil måle temperaturen i skabet når
> jeg får fat i et termometer.
God idé

/Jackster
nygade33@mail.dk