Kombinere webserver og router?
Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-03-05 10:41

Hej Ng
Jeg har en debianbox som fungerer som web/mail-server lige pt. Derudover har
jeg ip-telefoni uden qos, det er jeg lidt træt af. Jeg overvejer derfor
mulighederne for at lade serveren fungere som router også og så smide et par
netkort mere i. Jeg vil så erstatte min nuværende router med et stand-alone
adsl modem.

Jeg har søgt en del på nettet og kan sagtens finde mange sider omhandlende
opsætning af router, men jeg har svært ved at finde ud af om det er en god
idé at køre både server og router på samme maskine pga. performance.

Der er ikke voldsomt tryk på serveren som er en 400MHz med 384MB ram.
Netværket består af ca. 10 maskiner som sjældent er på samtidigt, så heller
ikke noget voldsomt der.

Mvh
Peter

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-03-05 10:48

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Anskjær:
> Jeg har søgt en del på nettet og kan sagtens finde mange sider omhandlende
> opsætning af router, men jeg har svært ved at finde ud af om det er en god
> idé at køre både server og router på samme maskine pga. performance.

Det skulle der ikke være problemer i.

> Der er ikke voldsomt tryk på serveren som er en 400MHz med 384MB ram.
> Netværket består af ca. 10 maskiner som sjældent er på samtidigt, så heller
> ikke noget voldsomt der.

Det er svært at sige noget om .. men prøv, så finde du ud af om det
giver problemer.

Der er Traffic-control-scripts, der kan priotere ip-telefoni øverst.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Peter Anskjær

Dato : 21-03-05 17:13

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

> Det skulle der ikke være problemer i.

Jeg forsøger snarest og ser hvordan det går.

> Det er svært at sige noget om .. men prøv, så finde du ud af om det
> giver problemer.
>
> Der er Traffic-control-scripts, der kan priotere ip-telefoni øverst.

Det er nok sådan noget jeg skal have fat i, alternativt overvejede jeg at
smide et netkort i kun til ip-telefoni eller bare prioritere via
ip/mac-adressen.

Mvh
Peter