netinstall af debian
Fra : Kristian Thy

Dato : 18-03-05 14:15

Hej

I et anfald af frustration med apache2, php og mysql på WinXP sidder jeg
lige og overvejer om jeg skulle smide debian på min boks og prøve der i
stedet. (Jeg har i hvert fald før haft succes med at køre de 3
programmer på gentoo.) Spørgsmålet er så: Hvad skal jeg lige tænke på
for ikke at wipe mit Windows undervejs?

Setup som følger: 2 harddiske, /dev/hda og /dev/hdb. hda holder min
XP-installation, mens hdb bare er pr0n-storage lige nu. Jeg har grub på
hdb, der lige nu bare loader XP (jeg gad ikke slette grub da jeg
fjernede gentoo fra hdb). Min plan var at lave lidt plads på hdb og bare
lave en tom partition, som jeg så håber jeg kan få lov at lave til ext3
med debianinstallationen. Men kan jeg starte sådan en netinstall fra XP,
eller skal jeg grave min gamle knoppix-cd frem fra bunkerne?

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 19-03-05 00:11

Kristian Thy <thy@itu.dk> writes:

> [...]
> til ext3 med debianinstallationen. Men kan jeg starte sådan en
> netinstall fra XP, eller skal jeg grave min gamle knoppix-cd frem fra

Det skulle der ikke være nogen problemer i. Debian stable vil under
installationen starte cfdisk, og så kan du selv lægge partitionerne
hvor du har lyst. Debian stable kører dog som default med lilo.

Sådan en har jeg haft med dual boot i et par år.

Jeg kender ikke installeren til testing/unstable, men hvis det er
den samme som til Ubuntu (som jeg skriver dette fra), er det endnu
nemmere.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-03-05 11:06

Mogens Dybaek Christensen wrote:
> [...]
>
> Jeg kender ikke installeren til testing/unstable, men hvis det er
> den samme som til Ubuntu (som jeg skriver dette fra), er det endnu

Jeg kunne ikke vente på svar herinde og smed en debian testing på i går.
Det gik nemt og smertefrit, dog fik jeg en ny grub på hda i stedet for
den gamle på hdb - jeg kunne ikke lige lure hvordan jeg fik den til at
se den gamle grub. Nu er mit eneste problem så lige at fintune X og få
mit trådløse netkort til at virke.

\\kristian