AO når alt er indskannet.
Fra : Ib Molbech

Dato : 17-03-05 21:49

I dag ville gik jeg igen på AO, men det sogn, jeg skulle bruge, var endnu
ikke indskannet.

Jeg ved ikke hvor stor en procentdel af alle kirkebøger man har indskannet
til dato, men det slog mig, at den dag alt er tilgængeligt, bliver der
virkelig pres på AO.
For mig er det sådan, at jeg ikke tør regne med, at de oplysningerne, jeg
ønsker, er tilgængelige på AO, og ofte tænker jeg slet ikke på at bruge AO.

Det vil naturligvis være meget anderledes den dag vi alle ved, at alt er
indskannet, og svaret vil være lige for hånden (computeren). Da vil AO i de
fleste tilfælde være 1. valg for slægtsforskerne. Ikke 100 km til Viborg med
slud og dårligt føre.

Et forsigtigt gæt er, at antallet af brugere på AO, vil være mindst 10 gange
større end i dag. Det vil sætte enhver diskussion om hastighed og lignende i
relief. Med så mange brugere skal AO naturligvis bare køre uden ventetid.
Det vil alle kunne forstå. De, der helt kortsigtet snakker om økonomi og
båndbredder, vil få lukket munden ved udsigten til den helt naturlige
personalereduktion, der vil være mulig på Arkiverne, for det vil være
mærkbart, at forskerne/brugerne bliver færre. Hvor meget båndbredde kan fås
for én årsløn?

Noget andet er, at når man er færdig med indskanningerne ind til 1891, så
kan man vel fortsætte med indskanninger til 1930. Er der noget til hinder
for det? Det er der måske allerede planer for?

Ib Molbech

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 18-03-05 08:39

On Thu, 17 Mar 2005 21:49:10 +0100, "Ib Molbech"
<REMOVEib@molbech.info> wrote:

> [...]
>personalereduktion, der vil være mulig på Arkiverne, for det vil være
>mærkbart, at forskerne/brugerne bliver færre. Hvor meget båndbredde kan fås

Det har du sådan set ret i. Der er bare lige tre problemer.

For det første er disse besparelser/nedskæringer for længst
gennemført. Samtidig med, at der blev bevilget 6,5 millioner kr. til
AO-projektet, blev der sparet 200 millioner kr. på Statens Arkivers
samlede budget. Det betød bl.a., at der blev sløjfet næsten 90 årlige
åbningsdage på Landsarkiverne. Derfor er der allerede nu stor
trængsel.

For det andet vil den nemmere tilgængelighed til arkivalierne via
nettet også øge interessen for slægtsforskning. Antallet af brugere
totalt set vil stige. Dermed vil der også blive flere, som søger
adgang til de kilder, der ikke er på nettet, så som lægdsruller,
skifter m.m.

For det tredje er det ikke kun et spørgsmål om penge. De ansvarlige
skal også forstå, at der er et problem. Indtil nu hævder AO stædigt,
at deres 2 mbit-linie er tilstrækkelig. De fremhæver at de allerede
har firedoblet kapaciteten fra den oprindelige 512 kbit-linie.
Problemet er ifølge AO ikke, at ledningen er for lille, men derimod,
udelukkende, at der er nogle, der "massedownloader". De forstår
simpelthen ikke, at:

a. belastningen på serveren (fra den enkelte side) er den samme,
uanset om billedet gemmes hos brugeren eller ej.

b. belastningen på bare lidt længere sigt bliver mindre, hvis brugerne
gemmer billederne fra gang til gang, istedet for at hente dem på
serveren hver gang,

c. de foranstaltninger, som AO har gennemført for at hindre
"massedownload" dels ikke kan stoppe nogen, dels i sig selv øger
belastningen på serveren.

Men så længe de ansvarlige slet ikke forstår problemet, men bare
lægger skylden på brugerne, så er der næppe udsigt til, at de vil søge
en virkelig løsning - uanset om pengene er der eller ej.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-03-05 13:31

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Det har du sådan set ret i. Der er bare lige ....

Ja, hvem havde for relativ kort tid tilbage troet, at netop vi to skulle
blive 100% enige )

> Men så længe de ansvarlige slet ikke forstår problemet, men bare
> lægger skylden på brugerne, så er der næppe udsigt til, at de vil søge
> en virkelig løsning - uanset om pengene er der eller ej.

Det er indlysende klart, at der _må_ være andre årsager til de lige så
indlysende forkerte forklaringer der kommer fra AO, for det kan næppe tænkes
det alene er manlende viden.

Kan du gennemskue hvilke og forklare disse på samme fremragende måde?

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-03-05 13:34

> [...]

indlysende forkerte forklaringer der kommer fra AO, for det kan næppe tænkes
det alene er manglende viden.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-03-05 23:18

Den Fri, 18 Mar 2005 13:33:57 +0100, skrev Poul Erik Jensen:

>"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

Verden er af lave. Også jeg i nogen tid konstateret en del sammenfald
i synspunkter med en vis Hr. Helbo. Det ville jeg have forsvoret for
nogle måneder siden. Sig mig, Poul Erik, er det OS der er blevet bløde
om hjerterne på vore gamle dage, eller er Lars blevet lidt mere
afrundet på det seneste?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 19-03-05 00:57

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Verden er af lave. ....

Nhæ, Kurt, trods tid og erfaring jo nok har slidt lidt på hjørnerne, så er
jeg nu overbevist om, at det er Hr. Helbo, der blot har fundet sit gamle
jeg, efter at have været viklet ind i noget, som det har været en vanskelig
sag at vikle sig ud af igen )

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 26-03-05 13:50

On Sat, 19 Mar 2005 00:57:26 +0100, "Poul Erik Jensen"
<nospame@mull.dk> wrote:

> [...]
>jeg, efter at have været viklet ind i noget, som det har været en vanskelig

Så må jeg altså lige fuldstændiggøre "miraklet", for også jeg er her
helt på linie med hr. Helbo... )

Men må jeg så også sige, at det ligner faktisk lidt samme Helbo "fra
starten af". Inden han blev én af Marker's disciple, var han også
stærkt skeptisk over for DDA's "trafikreguleringer" - men lad nu det
ligge. Sic transit gloria Mundi.

Venligst
John

Fra : Arne Reimers

Dato : 28-03-05 08:29

"Ib Molbech" <REMOVEib@molbech.info> skrev i en meddelelse

Klip

> [...]
> kan man vel fortsætte med indskanninger til 1930. Er der noget til hinder
> for det? Det er der måske allerede planer for?

Synes som dig at det vil være rigtigt at gå videre med indscanningerne frem
til omkring 1930 (afhængigt af hvornår de kan blive offenliggjort = komme på
nettet - der skal jo tages hensyn til 75 års reglen).
Hvis man stadig skal lave mikrokort bl.a. til arkiverne (-og det skal man
vel?) kunne scanningerne til AO måske endog laves samtidig med at man lavede
disse scanninger til microkortene.
Hvis dét ellers er teknisk muligt ville det jo betyde at man kun skulle have
fat i kirkebøgerne én gang - i stedet for 2 gange - og det ville alt andet
lige gøre projektet hurtigere - og dermed meget billigere. Måske kunne der
endog blive råd til at scanne i gråtoner?

Med påskehilsen

Arne Reimers

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-03-05 08:49

Den Mon, 28 Mar 2005 09:28:37 +0200, skrev Arne Reimers:

> [...]

>til omkring 1930 (afhængigt af hvornår de kan blive offenliggjort = komme på
>nettet - der skal jo tages hensyn til 75 års reglen).

75 år? Mig bekendt er grænsen 50 år for kirkebøger, men det gælder
måske kun fysisk adgang på arkivet?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-03-05 08:54

Måske Kirkeministeriet også har noget at have skulle sagt. De har jo nogle
helt andre begrænsninger på adgangen til kirkebøger. For nogle år siden
måtte kirkebøgerne end ikke kopieres længere end til 1891 når det var med
salg for øje.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-03-05 20:42

On Mon, 28 Mar 2005 09:54:18 +0200, "Bodil Madsen"
<bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote:

> [...]
>helt andre begrænsninger på adgangen til kirkebøger. For nogle år siden
>måtte kirkebøgerne end ikke kopieres længere end til 1891 når det var med

Nej, for den nye arkivlov, som trådte i kraft sidste sommer siger
udtrykkeligt, at KB, som er afleveret til statens arkiver, er
tilgængelige efter de kendte 50/10 år.

Problemet var, at det ikke stod i den gamle arkivlov. Derfor var
tilgængeligheden afhængig af en aftale mellem kirkemnisteriet og
statens arkiver. Kirkeministeriet havde altså en slags indsigelsesret.
Men det er forbi nu.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 05-04-05 11:43

On Mon, 28 Mar 2005 21:41:47 +0200, Lars J. Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Nej, for den nye arkivlov, som trådte i kraft sidste sommer siger
>udtrykkeligt, at KB, som er afleveret til statens arkiver, er
snip

Jeg tror endda at den nye arkivlov siger, at den gælder ALLE
arkivalier, hvor de end måtte befinde sig, og således også omfattede
udskrevne, men ikke-afleverede kirkebøger... )

Men kan man være sikker på, at alle bøger nu er afleverede? Eller
hvordan forholder det sig?

Venligst
John

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-04-05 08:20

On Tue, 05 Apr 2005 12:42:42 +0200, John Drage Thomsen
<sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg tror endda at den nye arkivlov siger, at den gælder ALLE
>arkivalier, hvor de end måtte befinde sig, og således også omfattede
>udskrevne, men ikke-afleverede kirkebøger... )

Nej, for arkivloven gælder kun for de arkivalier, som befinder sig på
et arkiv. Hvis en KB ikke er afleveret, så er den simpelthen ikke
omfattet af arkivloven, og dermed er det uden betydning, hvad der står
i denne lov.

>Men kan man være sikker på, at alle bøger nu er afleverede? Eller
>hvordan forholder det sig?

Alle kontrabøger er afleveret, idet kontrabogsføringen stoppede mellem
2001 og 2003. Men nogle kontrabøger er muligvis endnu ikke registreret
på landsarkivet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Reimers

Dato : 28-03-05 08:49

"Arne Reimers" <reimers@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

Klip

>af hvornår de kan blive offenliggjort = komme på nettet - der skal jo tages
>hensyn til 75 års reglen).

Hovsa! Hukommelsen må vist have taget skade af påskeferien. Der er jo som
bekendt nu kun 50 års tilgængelighedsfrist på kirkebogsindføringer, så man
kan jo gå helt frem til 1955 med indscanninger. Men det må blive dyrt!

Arne Reimers

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 28-03-05 09:10

"Arne Reimers" <reimers@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Synes som dig at det vil være rigtigt at gå videre med indscanningerne
> frem til omkring 1930

Det kan vi vist ikke blive meget uenige om

> .. mikrokort bl.a. til arkiverne (-og det skal man vel?)

Jo, det vil man sikkert vælge, for det er jo en del af det eksisterende, som
det sikkert vil være for dyrt at udfase, alene fordi det ville kræve
bevillinger til nyt udstyr på læsesalene at benytte den mere moderne teknik.
Dertil er det jo "fast arbejde" og dermed bevilling - hvilket jo er en ret
anderledes måde at tænke på i offentlig regi, end i den private - der jo har
skippet mikrokortene for en generation siden.

> kunne scanningerne til AO måske endog laves samtidig
> med at man lavede disse scanninger til microkortene.

Nhæ, nej - det ville være at blande to sager )

> Hvis dét ellers er teknisk muligt .....

Hvad det vist desværre ikke er - eller rettere, er det ikke det man allerede
gør, nemlig at scanne de mikrokort der findes i forvejen?

Det ville forklare den svingende kvalitet, der jo også findes på
mikrokortene.

Fra : Michael Erichsen

Dato : 28-03-05 12:28

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
> gør, nemlig at scanne de mikrokort der findes i forvejen?
>
> Det ville forklare den svingende kvalitet, der jo også findes på

Jeg kender steder, hvor man har måttet standse leverancen af microkort
til visse modtagere, simpelt hen fordi leverandøren havde standset
produktionen af kort-mediet.

Så der bør nok overvejes andre medier, men hvad gør man med erfaringerne
med magnetbånd og disketter, der dør efter en årrække, og CD'er, der
heller ikke er så uforgængelige, som man lovede, for slet ikke at tale
om sikkerheden for, at man bliver ved med at have udstyr, der passer
sammen med lagringsmedierne???

Mvh Michael Erichsen
(der stadig har en kopi af sit første, kommercielt solgte program
liggende på en 8 tommer 120 kB floppy i et proprietært Canon-format)

Fra : Ørnulf Schømer

Dato : 30-03-05 19:17

For en nordmann som er vant til å lete på www.digitalarkivet.no
sjokkerte AO meg med hensyn på treghet.

Å evaluere en web-site for å finne ut om det er båndbredden eller
serveren som er for liten i forhold til brukermassen er "enkelt". Så
jeg kan ikke skjønne annet enn at de enten er inkompetente eller
uinterreserte.

2MBit linje leste jeg... Det er overhodet ikke tilstrekkelig, av flere
grunner. (Jeg har 2mbit linje til internett selv, noe som er vanlig i
hovedstadsområdet. Jeg ville ikke drømt om å invitere hele danmarks
befolkning til å søke etter grafikk/scans på min maskin...)

1) For å finne riktig side i en kirkebok må man laste ned MANGE sider.

2) Sider man er uinteressert i lagres ikke, så de vil nok måtte blas
frem flere ganger av en slektsforsker.

Jeg har et forslag til forbedring, som den danske stat kanskje har råd
til. (det høres ut som dere er konkurs)

Til kirkebøkene, lag et register lignende dette:

Sted-Handling-Fra-Til-Side

Udby-Fødsel-21 Nov 1833-30 Nov 1833-21

For å få til et slikt register trenger man bare å lese/digitalisere
datoene på sidene, og ikke navn etc. Burde være overkommelig. Men det
vil gjøre antall nedlastede sider myye færre.

For å få en pekepinn på hvordan AO bør bestykkes, så kan de ta en tur
til digitalarkivet i Norge? Befolkningenes størrelser er noenlunde
sammenlignbare.

Ørnulf Schømer
ornulf.schomer@chello.no
(oops. der tapte Danmark 1-0 for Ukraina. Synd)