Omvendt osmose filter
Fra : Steffen

Dato : 17-03-05 20:03

Hej.

Jeg har et 250 l akvarium. og kunne på et tidspunkt tænke mig at have
diskosfisk. Vandets hårdhed i min kommune er på 22 odH. Hvis jeg investerer
i et omvendt osmose filter, hvor meget blødt vand skal det så producere?
(Jeg går ud fra, det ikke behøver at køre hver dag).
Har nogen af medlemmerne i NG en hjemmeside med anvisninger, vil jeg blive
glad for at få nogle links.

Venlig hilsen
Steffen

Fra : museklik

Dato : 17-03-05 20:21

> Har nogen af medlemmerne i NG en hjemmeside med anvisninger, vil jeg
blive
> glad for at få nogle links.

Prøv at kigge her!
http://www.cichlids.dk/apps/artikler/article_display.cfm?id=92

Jeg har selv prøvet med et lille osmoseanlæg, men jeg syntes at det var
for bøvlet, så jeg gik over til at bruge oxalsyre, når jeg skal lave
blødt vand.

mvh
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Steffen

Dato : 17-03-05 22:31

Jeg synes, det ser lidt farligt ud med det oxalsyre, men det kræver sikkert
bare nogen erfaring. I første omgang, vil jeg forsøge at opdrætte ciklider,
der kan trives i hårdt vand (som det er i det indre København). Jeg ved bare
ikke, hvilke ciklider, der kan trives i det.
Hilsen
Steffen

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-03-05 23:14

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Jeg går ud fra, det ikke behøver at køre hver dag).
> Har nogen af medlemmerne i NG en hjemmeside med anvisninger, vil jeg blive

Køb et så stort som du har råd til, et anlæg der leverer 30 liter om
dagen er ikke 3 gange så billigt som et der leverer 90 liter.
De opgivelser som er angivet på anlægene, er under nogle helt specielle
forhold, og det vil det aldrig kunne levere hjemme hos dig.
Hvormeget vand det skal producere, kommer jo an på hvilken værdi du vil
have i vandet, lav Ms = stor production.
Som du selv er inde på er det jo ikke noget der skal laves hverdag.

Carsten

Fra : Steffen

Dato : 18-03-05 08:53

Men er det ikke bøvlet og besværligt at anvende det?
Steffen

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-03-05 19:55

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Men er det ikke bøvlet og besværligt at anvende det?

Det er da så nemt som noget kan være!
En slange tilsluttes vandhanen, en slange i afløbet og den sidste slange i
enten akvariet eller en dunk.
Åben for vandet, og lad den være åben indtil du har den ønskede mængde
vand.

Carsten

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 18-03-05 20:33

> [...]
> enten akvariet eller en dunk.
> Åben for vandet, og lad den være åben indtil du har den ønskede mængde

Lige netop...
Og hvis du vil have det skal gå lidt hurtiger så får den lidt vand fra den
varmehane, så arbejder anlæget hurtigere..:)
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Ivan Gregersen

Dato : 18-03-05 21:31

Hejsa
Lige et spørgsmål , hvor stor del af vandet går i afløbet og hvor meget i
dunken på sådan et anlæg

Hilsen Ivan

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-03-05 00:02

"Ivan Gregersen" <egger@gregersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Lige et spørgsmål , hvor stor del af vandet går i afløbet og hvor meget i
> dunken på sådan et anlæg

Det er meget svært at sige, for der er flere faktorer der spiller ind. Jo
højere vandtrykket er jo mindre ryger der i afløbet.
Ved det lyder underligt, men sådan er det. Man har lavet nogle nye der
ligner de andre på en prik,
men hvor affaldsvandet er meget minimalt. (Min opfattelse er at det er
nøjagtigt de samme filtre, men at der er sat en "metalprop"
i affaldsslangen, så det er minimalt hvad der kan løbe ud, og at filteret
derved tvinges til at genbruge vandet.
Som skrevet er det min mening om det).
Jeg har et JBL 120 anlæg, og gulvet ved affaldsslangen bliver kun en
anelse vådt,

Carsten

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 19-03-05 10:20

> Lige et spørgsmål , hvor stor del af vandet går i afløbet og hvor meget i
> dunken på sådan et anlæg

Ja det er jo en af de grimme faktore....:)
du skal regne med at 25% kommer ned i tønden....
Dvs. 75% render i kloarken, med mindre du er lidt smart og bruger vandet til
evt at skylle ud i toilettet, vande blomster osv....

På den måde koster det ikke noget at have et osmose anlæg......

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Ivan Gregersen

Dato : 19-03-05 11:37

Den faktor havde jeg ikke regnet med
Så bliver det da billiget at bruge oxalsyre , og så lege sig frem med det

IVAN

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-03-05 16:05

> [...]
> evt at skylle ud i toilettet, vande blomster osv....
>
> På den måde koster det ikke noget at have et osmose anlæg......

Det er ikke rigtigt!!
Måske hvis det er et gammelt anlæg, men de nye genbruger vandet næsten
100 %.

Carsten

Fra : Steffen

Dato : 19-03-05 17:16

Hvad skal man så regne med, at man kun kan bruge 25%, eller at man kan
udnytte næsten 100%?
Steffen

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 19-03-05 17:46

> Hvad skal man så regne med, at man kun kan bruge 25%, eller at man kan
> udnytte næsten 100%?

Jammen hvis du går ud og køber et kan du jo enten spørge om eller finde data
på hvad udnyttelsen af vandet er...

Mit giver kun ca. 25% men så bruger jeg bare resten til lokummet.....
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jan F.

Dato : 19-03-05 20:31

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke rigtigt!!
> Måske hvis det er et gammelt anlæg, men de nye genbruger vandet næsten
> 100 %.

Har du et produktnavn eller model? Jeg er meget interesseret...

--

Jan F.

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-03-05 00:52

"Jan F." <itjfREMOVE_THIS@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et produktnavn eller model? Jeg er meget interesseret...

Mit er et JBL 120, men kig på Akvarieudstyrs hjemmeside, der er mange
forskellige

Carsten

Fra : Steffen

Dato : 20-03-05 09:40

Hej.
På danske sider kan jeg kun finde omvendt osmose filtre, der hedder "Aqua
Medic", men ikke nogen der hedder JBL 120. Har du et link?
Steffen

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-03-05 20:12

> [...]
> På danske sider kan jeg kun finde omvendt osmose filtre, der hedder "Aqua
> Medic", men ikke nogen der hedder JBL 120. Har du et link?

Først vil jeg sige at du skal bruge en bedre søgemaskine end den du
bruger!!
Kig engang på http://www.akvarieudstyr.dk/ der er en del foeskellige
osmoseanlæg.

Hvem siger også at jeg har købt mit anlæg i Danmark??
Min hoved levandør er : http://www.aquapro2000.de/
Efter et kig på siden har de ikke JBL længere, men Aqua Nature, som er af
samme beskaffenhed.

Carsten

Fra : Jeepers

Dato : 20-03-05 21:09

> "Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Hos http://www.aquaristikshop.com/ har de JBL 120 .

"Retention rate: 95 % at a minimum pressure of 3 bar."

Det er da ok kun at "smide" ca. 5% væk.

/Jesper

Fra : Jan F.

Dato : 21-03-05 08:03

"Jeepers" <None@@@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hos http://www.aquaristikshop.com/ har de JBL 120 .
>
> "Retention rate: 95 % at a minimum pressure of 3 bar."
>
> Det er da ok kun at "smide" ca. 5% væk.

Det er vist ikke en oplysning om vandforbrug, men snarere hvor meget nitrat
og pestisider der bliver tilbageholdt.
Jeg savner stadig dokumentation/oplysninger om et osmoseanlæg hvor 3/4 af
vandet ikke suser ud i kloaken.

--

Jan F.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-03-05 09:08

> [...]
> nitrat og pestisider der bliver tilbageholdt.
> Jeg savner stadig dokumentation/oplysninger om et osmoseanlæg hvor 3/4 af

Som Kim skriver, så findes de, men er enormt dyre. Til den slags apparater
bruges der ofte (om ikke altid...) ionbyttet/destilleret vand, ellers vil
membranerne meget hurtigt lukke til. At lave ionbyttet vand er ikke så
besværligt, egentlig underligt der ikke er nogen der har eksperimenteret med
det endnu til lavprisudgaverne af osmoseanlæg. Kunne godt forestille mig at
der kan laves en forbedret vandbesparelse, omend jeg tvivler på den kommer i
nærheden af de 95%!

/Ole

Fra : Steffen

Dato : 20-03-05 22:56

Tak for det venlige og ukrukkede svar!
Hilsen
Steffen

Fra : Jan F.

Dato : 23-03-05 09:33

"Carsten Gall" <cgall(fjern-dette)@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke rigtigt!!
> Måske hvis det er et gammelt anlæg, men de nye genbruger vandet næsten
> 100 %.

Det er ikke rigtigt!!
I følge Akvarieudstyr findes der ikke noget omvendt osmose anlæg til
akvariebrug der genbruger vandet næsten 100%

--

Jan F.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 23-03-05 17:25

> Det er ikke rigtigt!!
> I følge Akvarieudstyr findes der ikke noget omvendt osmose anlæg til
> akvariebrug der genbruger vandet næsten 100%

Ja jeg mindes heller ikke lige om det....
Selv de osmose anlæg militæret bruger(nævner i flæng Tsunami katastrofen)
der var stråle af beskidt vand noget kraftigere end den rene vand stråle...

Jeg har heller aldrig hørt om osmose anlæg med en udnyttelse der er højere
end spildet....
Løsningen ville være at have en tønde med vand der skal renses og så den
"rene tønde" så pumper man alt affaldsvandet efter det har været igennem
osmosen over i det vand der skal renses for det løber igennem anlæget igen..
Problemet ved denne løsning er desværre bare at man belaster Osmose mebranen
voldsomt fordi den ikke selv kan holde sig ren og derfor skal skiftes
oftere....

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-03-05 18:00

> [...]

Det er sgu da underligt, for jeg købte da mit Aqua nature derude!

Carsten

Fra : Jan F.

Dato : 23-03-05 19:35

> Det er sgu da underligt, for jeg købte da mit Aqua nature derude!

Var det ikke et JBL 120 du havde?
Det lyder mystisk - har du ikke et link på et anlæg der genbruger næsten
100% af vandet?

--

Jan F.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-03-05 19:39

> [...]
> >

> Var det ikke et JBL 120 du havde?
> Det lyder mystisk - har du ikke et link på et anlæg der genbruger næsten

Jo, men inden jeg købte JBL filteret, havde/har jeg et Aqua Nature.

Carsten

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 23-03-05 20:28

> Jo, men inden jeg købte JBL filteret, havde/har jeg et Aqua Nature

På Aqua Nature finder jeg flg.:
forsyne en genvindings forhold på ca. 2.5 -3 Affaldsvand : 1 Rent vand, og
en salttilbageholdelses sats på 95 til 98 %.
--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Jan F.

Dato : 23-03-05 22:08

> På Aqua Nature finder jeg flg.:
> forsyne en genvindings forhold på ca. 2.5 -3 Affaldsvand : 1 Rent vand, og
> en salttilbageholdelses sats på 95 til 98 %.
> --

Ja, det hele må bero på en misforståelse, ved omvendt osmose er der et stort
vandspild. Hvis man er storforbruger af blødt vand er et "rigtigt"
blødgøringsanlæg med ion-bytter et godt alternativ.

--

Jan F.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 25-03-05 09:41

> Ja, det hele må bero på en misforståelse, ved omvendt osmose er der et
> stort vandspild. Hvis man er storforbruger af blødt vand er et "rigtigt"
> blødgøringsanlæg med ion-bytter et godt alternativ

Ja det er helt sikkert en misforståelse...

Men er et Ion-bytter anlæg en god løsning??
Når man står med produktet i hånden efter det har været igennem Ion-bytter
anlæget ser det vel dejligt ud, micro-Siemens må jo være super lav...
Det er jo dejligt nok, men hvad så når det har været i akvariet et stykke
tid, er der ikke riciko for at Ionerne "bytter" sig tilbage så vandet får
den samme sammensætning som før det kom igennem anlæget??

--
Jabbe(4k)
www.jabbe.lir.dk

Fra : Steffen

Dato : 18-03-05 21:48

Det lyder da bare godt, så vil jeg alligevel investere i sådan en. Jeg tror,
det er bedst hver dag at tappe noget af i en balje, for så behøver man jo
ikke at lade den køre hele den ugedag, man skal skifte vand i akvariet.
Steffen

Fra : Kim Adersen

Dato : 26-03-05 00:16

> [...]
>hvor meget nitrat
>og pestisider der bliver tilbageholdt.
>Jeg savner stadig dokumentation/oplysninger om et

De findes, men koster til gengæld en større formue. Dog ikke
i din stil
som Carsten hentyder til. Han har ganske enkelt fået noget
galt i halsen.
Vi har snakket om det før Carsten, og mit bud er, at enten
så fungere
membranen ikke på dit anlæg, eller så har du ganske enkelt
byttet rundt
på slangerne. Dit JBL anlæg kan ikke producere den mængde du
hentyder
til med det minimale spild. Det lader sig ganske enkelt ikke
gøre!

Mvh
Kim Andersen