Forsinket lukning af pop op-vindue
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-05 13:06

Hej gruppe. Jeg er ved at lave et printside som pop op (det burde laves
som et css-ark til print, men det er umuliggjort af et cms-system).

Selve siden virker fint nok, men jeg vil gerne have den til at lukke
vinduet så snart udskrivningen er færdig.

Jeg har prøvet følgende:
- som også virker fint på sider uden billeder, men giver problemer hvis
der er billeder involveret (i hvert fald i nogle browsere).

Kan jeg sikre at window.close først køres når window.print er overstået
(er der fx en returværdi fra window.print jeg kan bruge?). Eller skal
jeg koble lukke-koden på en hændelse der først kan opstå når printet er
overstået?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 17-03-05 13:40

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Hej gruppe. Jeg er ved at lave et printside som pop op (det burde laves
> som et css-ark til print, men det er umuliggjort af et cms-system).

[snip]

> [...]
> (er der fx en returværdi fra window.print jeg kan bruge?). Eller skal
> jeg koble lukke-koden på en hændelse der først kan opstå når printet er

Hej Jens

Mig bekendt er der ingen måde du kan finde ud af når printeren er færdig
med at udskrive siden.
Jeg prøvede også lige http://www.krak.dk/
De har også noget popup med noget window.print(), men de lukker det ikke
automisk.

Så jeg tror ikke det kan lade sig gøre.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-03-05 13:58

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Mig bekendt er der ingen måde du kan finde ud af når printeren er færdig
> med at udskrive siden.

O.k. - så må folk bare selv lukke vinduet. Tak for hjælpen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 18-03-05 17:53

> [...]
> (er der fx en returværdi fra window.print jeg kan bruge?). Eller skal
> jeg koble lukke-koden på en hændelse der først kan opstå når printet er

Det der giver problemet er så vidt jeg kan se billederne ikke er endeligt
indlæst når onload trigges af browseren i virkeligheden er kun billedets
størrelse indlæst og siden formateret korrekt. Noget tilsvarende kan ske
med bagved liggende scripts der ikke indeholder skærmaktiviteter.

En løsning kunne være at opbygge siden via et script fra forældre vinduet
der nederst indsætter og kalder en function der fortæller forælderen at
siden er indlæst hvorpå forælderen sender printkommandoen venter ti sekunder
og lukker vinduet. Hvis billedet befinder sig i forældrevinduet så er det en
pointer reference hos barnet, hvis jeg har fattet det rigtigt, hvilket
betyder at det loader øjeblikket i barnet og det eneste delay der så er
nødvendigt, er det der giver browseren tid til at overføre printfilen til
printeren og det går knap så stærkt.

Det bliver gjort på en række jobdatabaser, så gøres kan det altså.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-05 14:49

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det der giver problemet er så vidt jeg kan se billederne ikke er endeligt
> indlæst når onload trigges af browseren i virkeligheden er kun billedets
> størrelse indlæst og siden formateret korrekt.

Måske - jeg kan forestille mig at det også kan tage tid at overføre et
(loadet) billede til printkøen - og lukningen med window.close dermed
kan forekomme under udskriften. Men det er ikke noget jeg har afprøvet.

> En løsning kunne være at opbygge siden via et script fra forældre vinduet

[snip]

> Det bliver gjort på en række jobdatabaser, så gøres kan det altså.

Har du links til nogle af dem? Jeg vil gerne se nærmere på den model.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 22-03-05 10:52

,
> Har du links til nogle af dem? Jeg vil gerne se nærmere på den model.

Både www.af.dk og www.stepstone.dk bruger et specielt printvindue det samme
gør så vidt jeg husker www.matchwork.dk

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-03-05 20:23

Kun AF bruger et specielt printvindue.
Stepstone printer simpelthen den ene frame i et frameset.
Matchwork loader den ene frame i et nyt vindue hvor du så igen skal
vælge at printe det.
Det sidste er langt den dårligste løsning med to unødvendige trin når
man lige så godt bare kunne udskrive framen med det samme.

I alle tilfælde kan du se at der er meget lidt grafik (kun et logo)
der i alle tilfælde allerede findes i browserens cache så den ikke
skal hente det igen før udskrift.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 23-03-05 20:52

,> I alle tilfælde kan du se at der er meget lidt grafik (kun et logo)
> der i alle tilfælde allerede findes i browserens cache så den ikke
> skal hente det igen før udskrift.

Det har du basalt set ret i, problemet er et printe en eksisterende side med
billeder på onload, og her giver billeder et problem i al fald i IE, fordi
når billedet størrelse er kendt og og det er det længe før billedet regulært
er indlæst, så er siden formateret og så udløses onload, selv om selve siden
set med brugerens og programmørens øjne egentlig ikke er færdig.

At noget er i cachen, er ikke ensbetydende med at det ikke skal loades igen.
Afhængig af mængden af hukommelsen og mængden af forbrugt hukommelse, så kan
det meget vel være at billederne skal loades igen og selv fra disk, så er
der en forsinkelse. Jeg tror stadig mest på en parent child løsning, for så
er der tale om en pointeroperation, uden nogen form for forsinkelse.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-03-05 15:21

Se inline.

On Wed, 23 Mar 2005 20:52:01 +0100, "Johnny Winther Ronnenberg"
> [...]

>er indlæst, så er siden formateret og så udløses onload, selv om selve siden
>set med brugerens og programmørens øjne egentlig ikke er færdig.

Det var sådan set også det jeg ville frem til at det var billederne
der var problemet da de tre sider jo blev nævnt som eksempler hvor det
gik godt at printe.

> [...]
>der en forsinkelse. Jeg tror stadig mest på en parent child løsning, for så
>er der tale om en pointeroperation, uden nogen form for forsinkelse.

Selvfølgelig skal det loades igen men fra disk og det går så hurtigt
at det ikke er et problem. Se f.eks på Krak.dk når du udskriver et
kort loades det i et popup vindue og printes automatisk.
Selv så forholdsvist stort et billede giver ingen problemer da det
allerede er i browsercachen.
Som nævnt tidligere er der ingen måde hvorpå du fra et parent vindue
kan checke om dit child vindue er færdigt med at loade.
Til dit brug vil jeg anbefale at du anbringer en knap på siden
brugeren skal klikke på for at udskrive og at du bruger et print.css
til at skjule denne knap ved udskrift. Hvis du ønsker det kan jeg godt
give dig et eksempel på hvordan sådan et stylesheet skal se ud.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 24-03-05 18:56

> [...]
> til at skjule denne knap ved udskrift. Hvis du ønsker det kan jeg godt
> give dig et eksempel på hvordan sådan et stylesheet skal se ud.

Jeg tror du misser min pointe, når man fra et vindue åbner et nyt vindue og
genbruger et stykke grafik fra forælderen, så refereres der i hukommelsen
til det billede, der allerede er loaded og der er derfor ingen forsinkelse,
i al fald ikke i IE.

Media selectoren vil ikke kunne løse problemet, for den fortolkes før siden
er loadet og onload udløses.

Det er i øvrigt ikke mit problem, det er Gyldenkærnes og han burde selv
kunne løse det, istedet for at spilde vores tid

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-05 14:30

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Det er i øvrigt ikke mit problem, det er Gyldenkærnes og han burde
> selv kunne løse det, istedet for at spilde vores tid

Vi kan da alle sammen fra tid til anden rende ind i noget, vi ikke lige kan
gennemskue - selv en garvet rotte som Jens.

Men hvis du ikke mener at kunne hjælpe, hvorfor blander du dig så
overhovedet i debatten? Der er jo ikke nogen, der tvinger dig til det. ;)

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-05 17:12

Jens Peter Karlsen skrev:

> Se f.eks på Krak.dk når du udskriver et
> kort loades det i et popup vindue og printes automatisk.
> Selv så forholdsvist stort et billede giver ingen problemer da
> det allerede er i browsercachen.

Det er altså ikke samme billede der anvendes i pop op-vinduet.
Billedet i standardvisningen er 400x500 mens billedet på
udskriftssiden er 560x640. Samtidig er der flere deltaljer på det
store kort.

Krak anvender som bekendt ikke automatisk lukning af print-siden -
måske netop fordi det kan give problemer når siden primært består
af et billede.
--
Jens Gyldenkærne Clausen