programmer til online opdatering
Fra : Jon Loldrup

Dato : 17-03-05 12:07

Jeg tænkte på om de smarte programmer til automatisk online opdatering
hos hhv. redhat (og fedora) og suse mon kun virker hvis man i dyre
domme har købt deres distributioner, eller om de også virker hvis man
bare installerer de gratis udgaver af deres distributioner?
Programmerne hedder hhv. up2date og YOU (yast online update)

Jon Loldrup /367

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-03-05 12:41

Jon Loldrup wrote:
> [...]
> bare installerer de gratis udgaver af deres distributioner?
> Programmerne hedder hhv. up2date og YOU (yast online update)

up2date eller yum virker fint i fedora.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-03-05 13:07

Jon Loldrup wrote:

> [...]
> bare installerer de gratis udgaver af deres distributioner?
> Programmerne hedder hhv. up2date og YOU (yast online update)

Det virker på fedora. Godt nok har der tit været problemer
med en overbelastet server, og en klient som ikke kunne
håndtere at forbindelsen engang imellem blev afbrudt. Jeg
har selv skrevet mig et script, der henter opdateringerne
vha. wget. Så er det bare at fyre en rpm kommando af, når
engang den er færdig med at downloade.

På Red Hat Linux virkede det også fint så længe, der kom
opdateringer. Men der kommer ikke flere opdateringer til
Red Hat Linux.

Jeg ved ikke om man kan installere sig en Red Hat Enterprise
Linux og så hente opdateringer fra deres servere uden at
betale.

--
Kasper Dupont

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 17-03-05 13:37

Kasper Dupont wrote:
> Jeg ved ikke om man kan installere sig en Red Hat Enterprise
> Linux og så hente opdateringer fra deres servere uden at
> betale.

Nej, det er jo hele deres business model må man formode. Hvorfor skulle
man ellers købe den?

--
Mads Martin Joergensen, http://mmj.dk
"Why make things difficult, when it is possible to make them cryptic

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-03-05 13:57

On Thu, 17 Mar 2005 13:36:39 +0100, Mads wrote:

> Nej, det er jo hele deres business model må man formode. Hvorfor
> skulle man ellers købe den?

Web support og telefonsupport?

<http://www.redhat.com/software/rhel/compare/server/>

Opdateringer er en *del* af deres forretningsmodel.

Hvis man gerne vil prøve noget der ligner RHEL 3 meget, så er White
Box Enterprise Linux måske et bud:

"Welcome to the White Box Linux project. The release of 3.0 Respin 2
occurred on March 14, 2005. This respin covers all security errata
issued by RH through the end of Feb 05 and should also cover the new
material in Updates 1 through 4."

<http://www.whiteboxlinux.org/>

Mvh.

--
"Ours is wicked cool." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-03-05 14:50

On Thu, 17 Mar 2005 14:02:08 +0100, Mads wrote:

> Men da kun på AS? På ES er det da $349 for opdateringer?

Du skrev at hele Redhats forretningsmodel er at sælge opdateringer.
Jeg forsøgte at oplyse om at det kun er en del af deres
forretningsmodel.

Mvh.

Adam

Fra : Mads Martin Joergens~

Dato : 17-03-05 12:11

Jon Loldrup wrote:
> [...]
> bare installerer de gratis udgaver af deres distributioner?
> Programmerne hedder hhv. up2date og YOU (yast online update)

YOU virker fint på SUSE, selvom man ikke har købt æsken. Der er 2 års
vedligeholdelse på de almindelige distributioner, for alle der bruger
dem.