udnyttelse af fradrag
Fra : hans

Dato : 16-03-05 16:28

Hej NG.
Jeg blev gift i december
Og idag har jeg fået selvangivelse og jeg kan se at jeg har tjent 90.000
mere end angivet på min forskudsopgørelse, dvs jeg får et ordentligt smæk!
Jeg ved at man kan bruge ens kone uudnyttede fradrag, men hun har selv tjent
52000, dvs brugt hele hendes fradrag. Men så hørte jeg idag at man også kan
få lov at bruge bundfradraget, altså beløbet op til mellemskat? Er det
rigtigt og sker det af sig selv? Og gælder det også beløbet op til topskat?
Tak H

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 16-03-05 17:08

"hans" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det rigtigt og sker det af sig selv? Og gælder det også beløbet op til

Prøv gå ind på ToldSkat og se din egen mappe R75 - samt udprinte din egen
årsopgørelse,
tænk på du har også betalt skat af det du har tjent mere, så nogen smæk får
du ikke

vh KR

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 18:15

Beregning for gifte får helt af sig selv - er der noget fradrag at overføre
sker det automatisk. Men check lige at de har nået at registrere det.

> Prøv gå ind på ToldSkat og se din egen mappe R75 - samt udprinte din egen
> årsopgørelse,
> tænk på du har også betalt skat af det du har tjent mere, så nogen smæk
> får du ikke

Skatten på den sidst tjente krone er meget ofte højere end ens trækprocent.
Så hvis man f.eks betaler topskat, har en trækprocent på 55% og tjener
90000kr mere end opgivet giver det en restskat i nærheden af 10000kr

/A

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-03-05 20:27

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> [...]
> trækprocent. Så hvis man f.eks betaler topskat, har en trækprocent på
> 55% og tjener 90000kr mere end opgivet giver det en restskat i

Dette regnestykke holder vist ikke.......

mvh
Poul Christensen

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 22:52

> Dette regnestykke holder vist ikke.......

Hvorfor ikke ?

Fradrag og trækprocent er baseret på en forskudsopgørelse og man kommer kun
til at betale det rigtige hvis de forudsætninger holder. Med de 90000kr
ekstra i indtægt lægges ~50000kr i indkomsskat.

Men da skatten på den sidst tjente krone er ~2/3 skal forskellen lige lægges
i restskat ... Ups der er jo lige "bruttoskatten" på 9% der tages først. Så
skatteloftet på 59% gør at det kun er en restskat på ~3600kr.

Men havde trækprocenten været 46 (som min og nok mere realistisk) istedet
for 55 så ville restskatten blive deropaf da der så kun er betalt 55% i
første omgang og der så skal erlægges yderligere 13% (59-46) = 11700kr.

Så reelt er skatten på den sidst tjente krone nu altså stadig 68% hvis man
når topskatten og skatteloftet - i 2003 fik jeg da en "rabat" på knapt
15000kr pga skatteloftet ...

/A

Fra : anders majland

Dato : 16-03-05 23:05

En fejl mere

> Men da skatten på den sidst tjente krone er ~2/3 skal forskellen lige
> lægges i restskat ... Ups der er jo lige "bruttoskatten" på 9% der tages
> først. Så skatteloftet på 59% gør at det kun er en restskat på ~3600kr.

Bruttoskatten er jo nede på "kun" 8% efter at den tvungne pensionsopsparing
er droppet ...

Så reelt er skatten på den sidst tjente krone nu altså stadig 67% hvis man
når topskatten og skatteloftet.

Fra : David T. Metz

Dato : 17-03-05 11:20

anders majland wrote:

> Så reelt er skatten på den sidst tjente krone nu altså stadig 67%

Slet ikke. Se Pouls indlæg. Hvis du ikke lige kan greje det, så er her
en anden forklaring:

Du tjener 100 Kr som er topskattepligtige.

Først betaler du bruttoskat = 8 Kr, Rest 92 Kr.

Så betaler du den maksimale skatteprocent af resten (59 % pga.
skatteloftet + kirkeskat som vi kan sætte til fx 0,5 %=59,5 %) = 54,74
Kr, Rest (92-54,74) 37,26.

Marginalskatten bliver derved 62,74 %

Den kan blive en højere visse steder, med højere kirkeskat - men den
skat er til gengæld frivillig.

Der er en oversigt her:
http://www.skat.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1292.html

Oversigten kan forlede en til at tro at skatten er stået stille eller
faldet fra 2003-2004, men det er forkert. Problemet er at de i
oversigten betragter SP som en skat. Reelt steg skatten sidste år.

David

Fra : anders majland

Dato : 17-03-05 12:11

> Slet ikke. Se Pouls indlæg. Hvis du ikke lige kan greje det, så er her en
> anden forklaring:
> Marginalskatten bliver derved 62,74 %

Nogen gange skal man gå i seng istedet for at regne i videre i hovedet ....
Tak til jer der har rettet mit "rod"

/A

Fra : Poul Christensen

Dato : 16-03-05 23:13

> Så reelt er skatten på den sidst tjente krone nu altså stadig 68% hvis
> man når topskatten og skatteloftet - i 2003 fik jeg da en "rabat" på
> knapt 15000kr pga skatteloftet ...

Skatten af den sidst tjente krone er ca 63 pct. med kirkeskat,
bruttoskatten på 8 pct. er fradragsberettiget og således reelt udgør 3,3
pct. (59,0+0,7+3,3 = 63)
Mvh
Poul Christensen

Fra : hans

Dato : 16-03-05 18:43

"Knud Rasmussen" <knud@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> årsopgørelse,
> tænk på du har også betalt skat af det du har tjent mere, så nogen smæk

Hej.
Jeg kan ikke se resultatet af min årsopgørelse, der står at min kones
årsopgørelse skal opgøres før de kan beregne min! Men jeg mangler stadig
lidt et svar på spm, altså kan man udnytte ens kones fradrag mellem bund og
mellemskat?

Fra : David T. Metz

Dato : 17-03-05 11:25

hans wrote:

> [...]
> lidt et svar på spm, altså kan man udnytte ens kones fradrag mellem bund og

Det står i T+S's udmærkede vejledning:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=133172&vID=200569&i=69&action=open#i133172

Svaret er ja, men med topskatten kun for kapitlaindkomst og først fra i år.

David