kært barn har navne meeen...?????
Fra : gc

Dato : 16-03-05 09:22

Er der ikke nogen der kan hjælpe mig lidt med alle de forskellige
navne på havørreden. Jeg tænker f.eks. på:
grønlænder
farvede
nedfalds
overspringer
osv osv.
Det er selvfølgelig noget med fisk der ikke har gydet endnu og fisk der skal
til det osv.
Men hvad er det præsist og hvad vil det sige ?

/Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-03-05 09:31

gc wrote:
> Er der ikke nogen der kan hjælpe mig lidt med alle de forskellige
> navne på havørreden. Jeg tænker f.eks. på:

> grønlænder
En havgående regnbueørred.

> farvede
Ja, farvede Typisk lige før eller efter endt reproduktion.

> nedfalds
Fisk der har gydt, og som nu er på vej ud i havet igen.

> overspringer
En fisk der tager et "sabbat år" fra yngelplejen, og forbliver i havet
for at æde.

> osv osv.
Det udtryk har jeg ikke hørt om en fisk før

Håber du blev lidt klogere.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-03-05 09:53

"Thomas Schreiber" wrote

> En havgående regnbueørred.

Er "grønlændere" ikke havørreder, som i de kolde vintermåneder trækker lidt
op i åerne, hvor saltindholdet selvsagt ikke er særligt stort?

Så vidt jeg husker, hedder en havgående regnbue "steelhead".

- Jensby

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-03-05 10:13

Jan Bang Jensby wrote:
> Er "grønlændere" ikke havørreder, som i de kolde vintermåneder trækker lidt
> op i åerne, hvor saltindholdet selvsagt ikke er særligt stort?

Jo, naturligvis. Ved ikke lige hvorfor skrev noget andet Det må være
alderen. Bliver 26 idag

> Så vidt jeg husker, hedder en havgående regnbue "steelhead".
Ja det gør de også, men det er ofte regnbuer der trækker med op "for sjov".

Godt der er en der er vågen i gruppen

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-03-05 10:42

"Thomas Schreiber" wrote

> Jo, naturligvis. Ved ikke lige hvorfor skrev noget andet Det må være
> alderen. Bliver 26 idag

TILLYKKE!

- Jensby

Fra : gc

Dato : 16-03-05 11:05

> Jo, naturligvis. Ved ikke lige hvorfor skrev noget andet Det må være
> alderen. Bliver 26 idag

Ja tillykke.
Men godt at se at det ikke kun er mig der er forvirret.
Jeg er dog 37
/gert

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-03-05 18:05

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Er "grønlændere" ikke havørreder, som i de kolde vintermåneder
> trækker lidt op i åerne, hvor saltindholdet selvsagt ikke er særligt
> stort?

Jo, og det skal endda være en ikke-gydemoden havørred for at være en
"grønlænder" - altså kun unge fisk.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : gc

Dato : 16-03-05 09:58

> Håber du blev lidt klogere.

Meget, men hvilke fanger man hvornår og hvad er værd at
tage med hjem til "grillen".

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-03-05 13:15

gc skrev:

> Er der ikke nogen der kan hjælpe mig lidt med alle de forskellige
> navne på havørreden. Jeg tænker f.eks. på:
> [...]

En grønlænder er en ikke-gydemoden ørred som
er søgt op i et vandløb. Sandsynligvis for at
undslippe salttrykket i koldt vintervand.

En farvet ørred er søgt op i åen for at gyde.
Når den har stået i åen lidt, bliver den mørkere.

Nedfaldsfisk er fisk der har gydet og er mørke
og, som regel, lidt afkræftede. Hvor mørke og
hvor afkræftet afhænger af dels hvor længe fisken
står i vandløbet og de øvrige strabadser den
skal igennem.

En overspringer er en gydemoden fisk som
bestemmer sig for ikke at gyde det år.
Det er naturens måde at beskytte bestanden.

Peter Schrøder