Disktest af ReiserFS LV ?
Fra : Peter

Dato : 16-03-05 06:41

Hejsa

Findes der et disktest tool i eller for linux der kan teste disken for
bad sectores ?

Mit problem er, at jeg af og til oplever, at en fil skrevet til linux
fil server har ændret sig siden den blev skrevet. Størrelsen er stadig
den samme, men indholdet er ændret. Kan ikke sige hvor meget af filen
der er ændret, så meget har jeg ikke gået ind i problemet, jeg oplever
blot at CRC32 checksum værdien for filen har ændret sig (det meste af
det jeg gemmer på serveren administeres af en database med CRC32 værdier
for alle filer).
Meget af pladsen på serveren bruges i kortere tid, hvorefter det slettes
og bliver så genbrugt af andre filer, dvs. udskiftningen af data er ret
stor.

Da jeg fik mistanke til fejlen måske var bad sectores på disken,
startede jeg som et forsøg på at flytte de "defekte" filer over i et
"BAD" directory i stedet for at slette dem, for de på den måde måske
forsat ville optage den plads på disken der evt. havde en bad sector.
Tilsyndeladende hjælper det, men det er naturligvis svært at sige med
sikkerhed, derfor tror jeg, at jeg har et problem med bad sectores.

Min server er en Suse 9.1 / samba med 4 harddiske. Den første HD er kun
til boot, systemet og swap, samt lidt lokalt data. De 3 andre HD er alle
300GB Maxtor diske der er samlet som en stor LV formateret med ReiserFS.
Det er denne LV der udgør min filserveren og den deles af 4 PC'er i et
almindeligt lokalt netværk.

Da formatering af ReiserFS klares på ganske kort tid, også på så
relativt store diske, er det klart at der ikke testes for bad sectores,
men umiddelbart har jeg ikke fundet et indbygget tool til en sådan test,
derfor mit sprøgsmål...

Da serveren kører og har omkring 600GB data liggende, så er jeg
naturligvis mest interesseret i et tool der kan teste LV disken som
helhed (evt. blot den resterende tomme plads) uden at ødelægge de data
der er på den.

Mvh Peter

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-03-05 09:36

Peter wrote:
> Findes der et disktest tool i eller for linux der kan teste disken for
> bad sectores ?

badblocks - kig i man-filen.

> [...]
> relativt store diske, er det klart at der ikke testes for bad sectores,
> men umiddelbart har jeg ikke fundet et indbygget tool til en sådan test,

Uhm, -c som option på mkfs burde få den til at checke for badblocks.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Peter

Dato : 16-03-05 12:38

Hej Hans

Hans Joergensen wrote:

> badblocks - kig i man-filen.

Det vil jeg !

> Uhm, -c som option på mkfs burde få den til at checke for badblocks.

Ok, jeg formaterede fra den grafiske brugerflade (Yast), det kan godt
ske man fremover skulle anvende kommando linien mere

Mange tak for dine svar, det var nok det lille skub i den rigtige
retning jeg manglede !

Mvh Peter

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-03-05 12:51

Peter wrote:
> [...]
>
> Mit problem er, at jeg af og til oplever, at en fil skrevet til linux
> fil server har ændret sig siden den blev skrevet.

Hvis ikke der logges hardware læse/skrivefejl i din logfil
vil jeg tro at du er på vej ud ad en blindgyde.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-03-05 13:49

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Hvis ikke der logges hardware læse/skrivefejl i din logfil
> vil jeg tro at du er på vej ud ad en blindgyde.

Så moderne diske må vel næsten understøtte S.M.A.R.T? Så kan man da
spørge disken hvordan den har det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 16-03-05 15:49

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Så moderne diske må vel næsten understøtte S.M.A.R.T? Så kan man da
> spørge disken hvordan den har det.

S.M.A.R.T er bare ikke altid så smart at det selv opdager det. SFørst
ved en test hvor indholdet læses henholdsvis skrives/læses til har jeg
fundet fejl på disken. SMART er desværre ikke 100% sikkert altid, selvom
det tit hjælper.

Hilsen Mikkel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-05 16:12

On Wed, 16 Mar 2005 15:49:23 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> ved en test hvor indholdet læses henholdsvis skrives/læses til har jeg
> fundet fejl på disken. SMART er desværre ikke 100% sikkert altid, selvom
Jeg har sat en S.M.A.R.T test i min crontab til at køre på ugebasis.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-03-05 11:38

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> ved en test hvor indholdet læses henholdsvis skrives/læses til har jeg
> fundet fejl på disken. SMART er desværre ikke 100% sikkert altid, selvom

Jeg har sat smartd til at holde øje med diskene på mit system.
Den checker så vidt jeg erindrer hver halve time. Sidst en af
diskene døde opdagede smartd først problemet 24 timer efter at
software raid systemet havde kasseret disken.

--
Kasper Dupont

Fra : Peter

Dato : 17-03-05 06:25

Hej Mogens

Mogens Kjaer wrote:

> Hvis ikke der logges hardware læse/skrivefejl i din logfil
> vil jeg tro at du er på vej ud ad en blindgyde.

Ok, det kan der naturligvis være noget om... Jeg gik bare ud fra at der
måske kunne være sektorer der var så dårlige at de tabte indholdet i et
par bit, men ellers opførte sig pænt uden læse/skrive fejl.
Der logges ikke læse/skrive fejl !

Jeg har godtnok også googled en del på badblocks, fsck og reiser efter
de svar jeg fik her, og det er gået op for mig at nyere diske åbenbart
selv prøver at omdiregere access til en bad sektor til en anden - jeg er
åbenbart lysår tilbage hvad angår viden om PC hardware i dag.

Jeg laver nok en badblock test i weekenden, det skader jo ikke, men hvis
du (eller andre) har forslag til andet jeg kan kikke efter, hører jeg
gerne det.

Diskene er 3 stk Maxtor MaXLine II 300GB, jeg ved ikke hvor smarte de er
mht. bad sektore, men det kan man sikker se på Maxtors hjememside, endnu
en projekt til weekenden

Jeg havde forresten det samme problem da samme PC med en ældre udgave af
Suse og med nogle ældre Maxtor diske på 100G til 144G. Dengang var det
dog også en anden IDE kontroler der nu er udskiftet..... Måske er det
hele pc'en der skulle udskiftes !

Mvh Peter

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-03-05 08:15

Peter wrote:
> [...]
> måske kunne være sektorer der var så dårlige at de tabte indholdet i et
> par bit, men ellers opførte sig pænt uden læse/skrive fejl.

Hvis der tabes et par bit vil du få checksum fejl,
når du læser. Det bliver logget.

Jeg hælder mere mod filsystem corruption...

Fra : Peter

Dato : 18-03-05 06:41

Mogens Kjaer wrote:

> Hvis der tabes et par bit vil du få checksum fejl,
> når du læser. Det bliver logget.

Ok !

Er det den log som er på monitor vinduet Alt-F10, eller skal jeg ind og
kikke i en log fil ? (i så fald hvilken).

> Jeg hælder mere mod filsystem corruption...

Det vil jeg heller ikke på nogen måde afvise.

Jeg har et par gange oplevet at linux er gået total død og eneste måde
at vække den til live var at slukke og tænde. Når den så blev tændt
kunne den godt stå en halv time og "tygge" inden (dual) boot menuen
overhovedet kom frem (om det var diskene der holdt systemet tilbage ved
jeg ikke), og efter linux var valgt blev der kørt journeys i mindst lige
så lang tid.

Jeg tror jeg ind til videre lever med problemet, indtil jeg får råd til
en nu PC og nye diske - det kunne meget vel ske om et par måneder.

Efter hvad jeg har læst mig frem til via google bør jeg nok også droppe
ReiserFS og benytte f.eks. ext3FS i stedet, da ext3 skulle være langt
bedre til at håndtere f.eks. poweroff midt i skrivning (ikke at det sker
ret tit, men alligevel - den sikkert også mere stabil på andre punkter).

Mvh Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 18-03-05 07:38

Mogens Kjaer wrote:

> Hvis der tabes et par bit vil du få checksum fejl,
> når du læser. Det bliver logget.

Ja, så længe fejlen opstår på disken. Bitfejl i
RAM, cache eller CPU skal man til gengæld ikke
regne med at opdage.

--
Kasper Dupont