del af tekst med fed
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 15-03-05 21:18

Hej!

Jeg har et spørgsmål omkring at gøre noget af en indtastet tekst
fed.

Hvis en bruger går ind på min hjemmeside og skriver en tekst i en
tekstboks. Så skal alt den tekst der står før første
linieskift(<br>) skrives med fed.

Er der nogen der kan give hints eller eventuelt forslag til
løsning

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-05 10:40

Lasse Vestergaard skrev:

> Hvis en bruger går ind på min hjemmeside og skriver en tekst i en
> tekstboks. Så skal alt den tekst der står før første
> linieskift(<br>) skrives med fed.

Mener du alt før første tvungne linjeskift eller bare den første viste
linje? (det er ikke nødvendigvis det samme).

Hvis det er første viste linje der skal fremhæves, kan det klares med
:first-line i css - se hvordan her:
<http://gyros.dk/usenet/html/firstline.shtml>. Det vil dog ikke virke i
ældre browsere.

Hvis du skal fremhæve til første br-element, kan du jo indsætte en
<strong> i starten og så erstatte første forekomst af "<br>" med
"</strong><br>". Så skal man dog også lige tjekke at der rent faktisk er
et br-element at erstatte med - ellers løber fed-koden løbsk.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 16-03-05 11:08

Til: Jens GyldenkærneClausen

> Mener du alt før første tvungne linjeskift eller bare den første viste
> linje? (det er ikke nødvendigvis det samme).

Jeg mener det første tvungne linieskift.

> Hvis det er første viste linje der skal fremhæves, kan det klares med
> :first-line i css - se hvordan her:
> <http://gyros.dk/usenet/html/firstline.shtml>. Det vil dog ikke virke i
> ældre browsere.

Når du nu siger at det ikke vil virke i ældre browsere, hvor gamle er de
så ca.?

> [...]
er
> et br-element at erstatte med - ellers løber fed-koden løbsk.

Det var også min tanke at man kunne udskifte på den måde du viser
ovenfor. Kan man gøre det i ASP eller kan man også bruge CSS til det?
Og så fald hvordan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-05 11:37

Lasse Vestergaard skrev:

> Når du nu siger at det ikke vil virke i ældre browsere, hvor gamle er de
> så ca.?

IE 5.0 Windows, IE 4.x Mac, Netscape 4 - og selvfølgelig tidligere
udgaver af samme browsere. Ikke noget jeg umiddelbart ville bekymre mig
om.

> Det var også min tanke at man kunne udskifte på den måde du viser
> ovenfor. Kan man gøre det i ASP eller kan man også bruge CSS til det?

Det kan kun gøres i asp - du kan ikke tilføje formateringselementer i
css, og det er ikke muligt at tildele css til "tekst før <br>".

En simpel mulighed er at bruge flere afsnit i stedet for tvungne
linjeskift - men det er måske nok lidt snyd.

Det kan gøres sådan her:

<%= Replace(tekstvariabel, vbNewLine, vbNewLine & "</p><p>") %>

I dit css-ark kan du så sætte margen til 0 for p-elementerne, så der
ikke kommer ekstra luft ved linjeskift:

..tekst p{
margin: 0;
}
p.fed{ font-weight: bold; }

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 16-03-05 13:07

Til: Jens GyldenkærneClausen

> <%= Replace(tekstvariabel, vbNewLine, vbNewLine & "</p><p>") %>

Jeg bruger javascript til at lave ASP. Når du skriver vbNewLine hvad betyder
det så?

Jeg har rodet lidt med en idé hvor man bruger en løkke:

i=1;
h1=res("tekst");
while(i<h1.length){
   if(h1.charAt(i+1)=="<")
      h1=;
   else
      i=i+1;
}
Response.Write(h1);
%>

Ovenstående virker ikke bla. pga. h1= ikke er sat til noget i min if-sætning.
Jeg har prøvet alt muligt men kan ikke få det til at virke.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-05 13:50

Lasse Vestergaard skrev:

> Jeg bruger javascript til at lave ASP. Når du skriver vbNewLine hvad betyder
> det så?

vbNewline er en konstant for linjeskift i VBScript. På et windows-system
svarer den til Chr(13) & Chr(10). Så vidt jeg husker kan man i
javascript/jscript benytte \n i stedet.

Men den metode jeg angav før forudsætter at du indsætter de tvungne
linjeskift der hvor der er angivet linjeskift i koden (den teknik bruges
ofte når man skal behandle tekst indtastet i en browser). Hvis dit
erstatningsmetode.

I VBscript kan man så i stedet benytte Replace-metoden med argumentet
count = 1 (count angiver hvor mange gange der skal erstattes):

Jscript har (mig bekendt) ikke en simpel replace-funktion, men du kan
foretage erstatningen med et regulært udtryk (Regex).
Se evt. siden her vedr. regex: <http://www.regular-expressions.info/>

> Jeg har rodet lidt med en idé hvor man bruger en løkke:

Jeg kan ikke helt se hvad du vil - men hvis du vil fremhæve en del af
teksten, bør du afgjort kigge på regex i stedet for en løkke. Det vil
køre mangefold hurtigere og du vil samtidig have langt større kontrol
over hvad der markeres.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Vestergaard