"Måske" en gravid kampfisk.....
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-03-05 20:45

Hej i gruppen

I må bære over med mig - MEN min søn på 14, har et akvarium - hvori der er
en del gubbier og så de her kampfisk.

Jeg har de sidste par dage undret mig over at den ene kampfisk-hun er MEGET
tyk på den forreste del af kroppen - og ikke som
når gubbierne er gravid (bare almindelig tyk!). Hun er abnorn at se på!

Jeg sagde for sjov til knægten at den kampfiskehun have ædt en af de store
gubbi'er - men det blev purre afvist fra alle i familien.

Kampfiskhunnen ligger samtidigt mere på bunden (helt stille) og er kun aktiv
når hun skal have "luft".
Maven omkring til "tykke" er meget mere lys i skællene end resten af
kroppen.(hendes farve er normalt sort/blå).

Er der nogen der måske kan kaste lys over hvad der sker her!!!!

På forhånd tak
Claus Rasmussen

Fra : Tommi Jensen

Dato : 16-03-05 21:31

Claus Rasmussen wrote:
> Hej i gruppen
>
> I må bære over med mig - MEN min søn på 14, har et akvarium - hvori der er
> en del gubbier og så de her kampfisk.
er der en han?

> Jeg har de sidste par dage undret mig over at den ene kampfisk-hun er MEGET
> tyk på den forreste del af kroppen - og ikke som
> når gubbierne er gravid (bare almindelig tyk!). Hun er abnorn at se på!
Kampfisk er ikke ungefødende, de lægger skumrede i overfladen. Når vores
kampfisk har leget har hun også været tyk, men jeg synes ikke det var
abnormt.

hvis der er en han, har han så lagt skumrede?

> [...]

> Maven omkring til "tykke" er meget mere lys i skællene end resten af
> kroppen.(hendes farve er normalt sort/blå).
Har hun lodrette sorte striber/markeringer?

> Er der nogen der måske kan kaste lys over hvad der sker her!!!!

desværre synes jeg det lyder ildevarslende....

check eventuelt dine vandværdier, og lav et par fornuftige vandskift..

Fra : Pernille Impey

Dato : 17-03-05 19:25

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kroppen.(hendes farve er normalt sort/blå).
>

> Er der nogen der måske kan kaste lys over hvad der sker her!!!!

Kampfiskehunner kan danne så mange æg at de sprænges. Dette sker når de
systematisk gennem længere tid har fået alt for meget foder og symptomerne
er som du beskriver.
Man kan i nogle tilfælde redde dem ved simpelthen at sulte dem i op til tre
uger. Det kan få dem til at smide æggene for at æde dem, men det er langt
fra altid at dette sker. Der er størst chance hvis temperaturen er over 25
grader, helt lige under 30 grader.
Det er sjældent muligt at få tømt en bristefærdig hun ved at lade hende lege
med en han. De fleste gange er hunnen blevet for tyk til at hannen kan få
ordentlig ved hende under legen.
Derfor er den bedste løsning at sulte hende til hun ser mere normal ud
igen. -Og så fremover fodre væsentlig mindre. Voksne kampfisk behøver ikke
mad hver dag. Jeg fodre mine to gange om ugen, netop for at undgå at
hunnerne danner for mange æg.

Med venlig hilsen
Pernille