Problem med at åbne "nyt vindue"
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 15-03-05 18:01

Først.... Jeg håber at dette er den rette gruppe til mit spørgsmål... ellers
bare giv mig et diskret vink.

Jeg har et lille problem med at få åbnet nogle URLs i et nyt vindue, men lad
mig begynde med starten....

Jeg har side med en form, med en drop-down liste af URLs.

Ved en "onchange" event sendes formen og der testes om URL er local (ender
med asp eller htm) eller extern (starter med http).

Ved lokal URL bruger jeg en "response.redirect" til den ønskede side (virker
perfekt).

Extern URL har jeg, indtil nu, sendt til en local side, som bruger en
"onload" event til at trigge et jscript, som så åbner et popup vindue med en
"window.open (URL)". Desværre, så bliver dette vindue blokeret hos mange
brugere, og er derfor ikke brugbar i længden (selv om jeg har sørget for et
alternativ link på siden).

Så nu er det store spørgsmål....
Hvordan kan jeg åbne et nyt vindue, som ikke bliver "pop-up"-blokeret, og
som kan trigges af
1) mit script, når jeg finder ud af at det er en extern URL(ved en kommando
eller lign)
eller
2) når jeg loader en ny side (onload event eller tilsvarende)
??

Hvad jeg har i tankerne, skulle meget gerne give tilsvarende effekt, som
hvis man havde klikket på et link som indeholder "target=_blank".

Du kan tage et kig på siden her...
http://www.flysim.dk/eud_cpt/

Kig under "links"

Jon

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-05 22:41

Jon Klose Larsen wrote:
> Først.... Jeg håber at dette er den rette gruppe til mit spørgsmål...
> ellers bare giv mig et diskret vink.
>
> Jeg har et lille problem med at få åbnet nogle URLs i et nyt vindue,
> men lad mig begynde med starten....

Inden du bruger mere tid på det, burde du:

tage et kig på din side i Firefox, kun højre halvdel af siden vises.

få din html og css til at validere (retter måske ovenstående fejl)

html:
<http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.flysim.dk/eud_cpt/

css:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=htt
p%3A//www.flysim.dk/eud_cpt/>

Fortsættelsen på dette (ikke dit oprindelige spørgsmål) hører hjemme i
<news:dk.edb.internet.webdesign.html>, så jeg sætter FUT og X-poster
dertil.
Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 16-03-05 16:00

> [...]
>
> tage et kig på din side i Firefox, kun højre halvdel af siden vises.
>
> få din html og css til at validere (retter måske ovenstående fejl)

Nu har jeg fået rettet de par småfejl og siden validerer.

Men jeg har nu et lille problem med centrering af visse elementer på siden.
Det fremkommer (i IE) når jeg bruger....
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Jeg har lavet den samme side i to versioner...
en med ovenstående doctype deklaration
(http://www.flysim.dk/eud_cpt/test1.asp)
og en uden (http://www.flysim.dk/eud_cpt/test2.asp)

Det skal siges, at i FF er fejlen der på begge sider.

Hvad gør jeg galt / hvordan retter jeg det ?

Jon

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-05 10:31

Jon Klose Larsen skrev:

> Så nu er det store spørgsmål....
> Hvordan kan jeg åbne et nyt vindue, som ikke bliver "pop-up"-blokeret, og
> som kan trigges af
> 1) mit script,

Ved at lade javascriptet åbne et nyt vindue direkte i stedet for at
submitte formen. Det kræver selvfølgelig at adressen er kendt på
klientsiden.

> eller
> 2) når jeg loader en ny side (onload event eller tilsvarende)

Det kan du ikke. Enhver ordentlig pop op-blokker vil stoppe forsøg på at
åbne nye vinduer via onload. Et javascript man involverer direkte (fx
ved at vælge et element i en select-boks), kan godt få lov at åbne et
vindue, men et javascript der køres uden interaktion fra brugeren får
ikke lov til at åbne vinduer.

Hvis det er absolut nødvendigt at din side kan åbne pop op-vinduer via
onload, må du forklare det til dine brugere og bede dem om at fjerne pop
op-blokeringen for dit site. Men du må hellere have en rigtig god
forklaring parat til dem ;)

NB: Jeg har ikke kigget på siden, men at dømme efter Erik Ginnerskovs
indlæg kunne den trænge til en validering.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 16-03-05 16:04

> Ved at lade javascriptet åbne et nyt vindue direkte i stedet for at
> submitte formen. Det kræver selvfølgelig at adressen er kendt på
> klientsiden.

Det lyder som det jeg skal bruge.
Har du et forslag til hvordan jeg griber det an ?

> NB: Jeg har ikke kigget på siden, men at dømme efter Erik Ginnerskovs
> indlæg kunne den trænge til en validering.

Jeg har rettet de par småfejl der var, og der er fremkommet en fejl i IE
(samme som Erik fortalte om i FF), som jeg søger hjælp til i HTML-gruppen.

Jon