vuggedød
Fra : as

Dato : 15-03-05 16:57

Hej NG.
Vi har lige fået et barn (16 dage gammel) - hun lider desværre frygteligt af
mavekrampe/kolik og det betyder at hun sover en del på maven af mor og far
(når hun ikke skriger). Men hvad med hensyn til vuggedød, man siger jo at
børn ikke må sove for varmt og på maven. Og når hun sover på min mave så gør
hun det jo på maven + at der kan blive ret varmt! Er det mon et problem?
Tak

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-03-05 17:27

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gør
> hun det jo på maven + at der kan blive ret varmt! Er det mon et problem?

Vuggedøden forekommer som regel når der ikke er forældre lige i nærheden til
at tjekke op omkring barnet.
Så længe en af jer er i nærheden burde det ikke være noget problem at lade
den lille sove på maven af en af jer.
Iøvrigt findes der lidt gode tips til børn med mavekramper/kolik på denne
side:
http://familieportalen.barneguiden.dk/321.1.html

Mvh
Benjamin

Fra : karsten & Pia

Dato : 15-03-05 19:31

> [...]
> at tjekke op omkring barnet.
> Så længe en af jer er i nærheden burde det ikke være noget problem at lade

Iøvrigt stimulerer det barnets vejrtrækning at ligge på moderens mave/bryst,
altså forebygger det vuggedød. Mange fortidligt fødte bliver netop af den
grund anbragt på moderens eller faderens bryst (kængurumetoden).
Så lad I hende trygt hvile der.

MVH Pia

Fra : as

Dato : 15-03-05 23:09

> Iøvrigt findes der lidt gode tips til børn med mavekramper/kolik på denne
> [...]
Tak for jeres kommentarer, det giver mening at vuggedød ikke kan forekomme
mens mit barn sover på min mave!
Tak for linket også, men jeg tror jeg i desperation har været inde på
samtlige sider der findes om kolik, det har så desværre resulteret i at vi
har set så mange råd at vi ikke ANER hvilke vi skal starte med at afprøve
Mange af dem er sikkert ammestueråd men i en sådan situation er man jo
klar til alt, så nu er ungen sat på sukker/fennikel-the diæt og moderen på
mælkefattig diæt.

Fra : Rikke & Per

Dato : 16-03-05 08:12

--

> [...]
> Mange af dem er sikkert ammestueråd men i en sådan situation er man jo
> klar til alt, så nu er ungen sat på sukker/fennikel-the diæt og moderen på

Her I tænkt på at prøve noget alternativt, zoneterapeuter har gode
resultater i forhold til kolik. Jeg ved at Aalborg sygehus for nogle år
siden lavede noget forsøgsarbejde lige netop på det felt, med gode
resultater.

Mvh. Rikke

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-05 10:08

> [...]
> Mange af dem er sikkert ammestueråd men i en sådan situation er man jo
> klar til alt, så nu er ungen sat på sukker/fennikel-the diæt og moderen på

De små maver skal lige vænne sig til mælken.
Det er helt almindeligt at babyer har ondt i maven.

Jeg ville altså ikke give mit spædbarn fennikel, for det første smager det
grimt, og for det andet kan der være alle muligt bakterier, stoffer osv i,
som barn ikke har godt af.

1 tsk. sukker til 25 ml kogt vand, det virker 8 ud af 10 gange.
(ikke honning, hvid sukker)

Sørg for at barnet får sovet.
Dvs. at i skal spise det af, ren ble og så ud i barnevognen og vugge - det
kan godt tage laaaang tid at vugge barnet i søvne. (1-90 minutter) Hvis
barnet ikke får sovet ordentligt, så bliver det træt og irriteret, og har
svært ved at spise ordentligt. Det betyder at det slipper og tager fat,
slipper og tager fat, med det resultat at det sluger en masse luft. Når
barnet ikke bliver ordentlig mæt vil det spise hele tiden, så får maven ikke
ro og barnet får ikke sovet.

Det kan være møg besværligt at finde ud af i starten, men efterhånden bliver
det altså MEGET nemmere.

Mvh ThomasB

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-03-05 10:15

ThomasB wrote:

> Jeg ville altså ikke give mit spædbarn fennikel, for det første smager det
> grimt,

Fenikkel smager da ikke grimt... Det smager godt!

> og for det andet kan der være alle muligt bakterier, stoffer osv i,
> som barn ikke har godt af.

Jeg ville nu heller ikke give det til min baby :)

> 1 tsk. sukker til 25 ml kogt vand, det virker 8 ud af 10 gange.
> (ikke honning, hvid sukker)

Skal det være hvid sukker? Hvad med rørsukker?

/David

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-05 14:20

> Fenikkel smager da ikke grimt... Det smager godt!

Hvis jeg synes det smager grimt, så bør du også :)

> Jeg ville nu heller ikke give det til min baby :)

I fennikel er der vist et østrogenligende stof.

> Skal det være hvid sukker? Hvad med rørsukker?

Vores sundhedsplejerske sagde hvid sukker..

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-03-05 10:34

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville altså ikke give mit spædbarn fennikel, for det første smager det
> grimt, og for det andet kan der være alle muligt bakterier, stoffer osv i,
> som barn ikke har godt af.

Nej, så hellere kamillethe, det kan også være med til at give ro i den lille
mavse.

> 1 tsk. sukker til 25 ml kogt vand, det virker 8 ud af 10 gange.
> (ikke honning, hvid sukker)

Tja, sukker er både godt og skidt.
For de små børn virker det nærmest som speed (har selv 3 børn så jeg VED
hvad jeg snakker om).
Så hellere kombinere et alm. måltid med kamillethe (uden sukker).
Husk på at et barn ikke har et egentligt behov for ekstra sukker, det er
noget forældrene giver dem fordi de selv synes at nogle ting bare SKAL være
med sukker..

Mvh
Benjamin

Fra : karsten & Pia

Dato : 17-03-05 14:07

> [...]
> Husk på at et barn ikke har et egentligt behov for ekstra sukker, det er
> noget forældrene giver dem fordi de selv synes at nogle ting bare SKAL

Ja og så er der lige den faktor at flere og flere børn bliver allergiske
overfor Kamille...............ifølge min læge, så det er måske heller ikke
det bedste råd.

MVH pia

Fra : Laziter [9440]

Dato : 17-03-05 15:14

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse

> Ja og så er der lige den faktor at flere og flere børn bliver allergiske
> overfor Kamille...............ifølge min læge, så det er måske heller ikke
> det bedste råd.

Det vidste jeg så ikke, men det skal nok passe.
Der dukker jo mere og mere allergi op rundt omkring så hvorfor ikke også
overfor kamille..

Mvh
Benjamin

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-05 14:24

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, så hellere kamillethe, det kan også være med til at give ro i den
> lille
> mavse.

Jeg ville ikke give mit barn kamille.

> [...]
> Husk på at et barn ikke har et egentligt behov for ekstra sukker, det er
> noget forældrene giver dem fordi de selv synes at nogle ting bare SKAL

I forholdet 1 tsk. til 25 ml vand, indeholder denne blanding halvt så meget
sukker som modermælk.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 14:06

Hej

> [...]
>noget forældrene giver dem fordi de selv synes at nogle ting bare SKAL være

Jeg er slet ikke uenig i, at sukker kan have en "speed-effekt", som jo
selvfølgelig kan være uheldig. Men da jeg i sin tid stod med et
kolikbarn, fik jeg det råd af min sundhedsplejerske, at vi kunne prøve
at dyppe sutten i rørsukker, alternativt fingeren og så "smøre" det i
ganen på den lille, da det skulle have en smertestillende effekt. Og
blev lettest/hurtigst optaget gennem ganen.

MVH
gitte

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 18-03-05 14:55

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> Tja, sukker er både godt og skidt.
> For de små børn virker det nærmest som speed

Undersøgelser viser, at sukker virker let smertestillende på spædbørn. Af
samme grund bruges en lille sprøjte med sukkervand i munden ofte, når
spædbørn skal have taget eks. blodprøver.

>(har selv 3 børn så jeg VED
> hvad jeg snakker om).

Jeg har også tre, så jeg VED det også . Mine to yngste (tvillinger)
skulle have taget en del blodprøver i deres første levedage (pga. diabetes
hos mig), og de fik sukkervand hver gang.

MVH Mette

Fra : Laziter [9440]

Dato : 18-03-05 15:11

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme grund bruges en lille sprøjte med sukkervand i munden ofte, når
> spædbørn skal have taget eks. blodprøver.

Kan godt være at det virker smertestillende, men det speeder nu stadig
børnene op, nogle mere end andre.

> Jeg har også tre, så jeg VED det også . Mine to yngste (tvillinger)
> skulle have taget en del blodprøver i deres første levedage (pga. diabetes
> hos mig), og de fik sukkervand hver gang.

Jamen så VED vi jo begge hvad vi taler om

Mvh
Benjamin

Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-05 04:56

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote in message

> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan godt være at det virker smertestillende, men det speeder nu stadig
> børnene op, nogle mere end andre.

> Jamen så VED vi jo begge hvad vi taler om

DER EKSISTERER IKKE undersøgelser der viser at lidt sukkervand i munden er
smertestillende.
Ideen er absurd - hjerne og nervevæv påvirkes ikke af kortvarige små
ændringer i blodsukker-koncentration.
En evt beroligende eller anden effekt er formodentlig placeboeffekt og skabt
af forventninger hos barnet.
Forventinger kan også speede barnet op - som med anden placeboeffekt
afhænger det af hvordan barnet er opdraget.

I kan have 100% ret vedr egne børn - men at påstå at vide hvad I taler om
GENERELT vil næppe nogen kompetent forsker begive sig ud i.
-------------------
Vuggedød er iøvrigt ikke en sygdom men en rodebunke af dødsfald som engang
ofte var skabte af mødre der lå barnet ihjel fordi abort ikke var
tilgængelig for hende. Forskelige lande har forskellig vuggedødelighed -
især er den ultralav i Fjernøsten og alle andre lande, hvor børn sover i
moderens seng og bæres daglig i bæresele.

Dengang man havde ammer og børnehjem, der dybest set var aflivningsanstalter
(englemagersker) var vuggedød særlig høj og i andre lande end Danmark har
vuggedød i nyere tid været langt højere i fattige klasser end ellers, har
man kunne læse i Ugeskrift for Læger

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-03-05 08:40

Bo Warming wrote:

> DER EKSISTERER IKKE undersøgelser der viser at lidt sukkervand i munden
> er smertestillende.
> Ideen er absurd - hjerne og nervevæv påvirkes ikke af kortvarige små
> ændringer i blodsukker-koncentration.

Du våser.

Sukker (især druesukker) optages direkte i mundhulen og alene det at
tungen smager sødt gør at der frigives endorfiner, hvilket netop er
smertestillende. Det er påvist masser af gange.

> Vuggedød er iøvrigt ikke en sygdom men en rodebunke af dødsfald som
> engang ofte var skabte af mødre der lå barnet ihjel fordi abort ikke var
> tilgængelig for hende.

Dokumentation? Nånej, du vrøvler bare uden belæg som sædvanligt. Kan
ikke bevise noget som helst, men kræver beviser af alle andre...

Der har indtil for nyligt været mange vuggedødsfald i Danmark. Abort har
været tilgængeligt længe i Danmark. Da man indførte især påbuddet om at
børn ikke måtte sove på maven faldt antallet fra ca. 100 om året til ca.
2 om året. Det samme er sket i USA, Japan og andre lande. Videnskab, Bo.
Ikke feberfantasier. Du bliver aldrig videnskabsmand.

> Forskelige lande har forskellig vuggedødelighed -
> især er den ultralav i Fjernøsten og alle andre lande, hvor børn sover i
> moderens seng og bæres daglig i bæresele.

Den er ikke lavere i Japan end den er i Danmark, heller ikke procentvis.
Og den var indtil for ikke så længe siden også meget højere i Japan end
nu. Men du har ret i at det har vist sig også at hjælpe at børn sover
tæt på forældre og har megen kropskontakt f.eks. vha. bæresele. Det er
også nogle af de anbefalinger man derfor bruger i dag.

> [...]
> lande end Danmark har vuggedød i nyere tid været langt højere i fattige
> klasser end ellers, har man kunne læse i Ugeskrift for Læger

Ja, f.eks. øger cigaretrøg og passiv rygning også risikoen for vuggedød.

/David

Fra : Cat

Dato : 19-03-05 11:00

David Rasmussen wrote:
> [...]
> 2 om året. Det samme er sket i USA, Japan og andre lande. Videnskab, Bo.
> Ikke feberfantasier. Du bliver aldrig videnskabsmand.

Øh - det var vist fra ca. 475 til 100-og-noget og det skete samtidigt
med, at man anbefalede at spædbørn ikke skulle have tobaksrøg og ikke
måtte ligge for varmt.

Det er ca. 10-12 år siden.

Tine

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-03-05 15:18

Cat wrote:

> Øh - det var vist fra ca. 475 til 100-og-noget

Ikke i de tal jeg har læst. Jeg har for nylig læst at der forrige år var
to vuggedødsfald i Danmark. Og lignende i årene før.

> og det skete samtidigt
> med, at man anbefalede at spædbørn ikke skulle have tobaksrøg og ikke
> måtte ligge for varmt.

Det er jeg klar over.

> Det er ca. 10-12 år siden.

Yep.

Men det ændrer ikke på at vuggedød nok ikke bare skyldtes mødre der lå
deres babyer ihjel fordi de ikke kunne få abort, sådan som Bo påstår.

/David

Fra : Bo Warming

Dato : 22-03-05 06:58

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> [...]
> nogle af de anbefalinger man derfor bruger i dag.

> Ja, f.eks. øger cigaretrøg og passiv rygning også risikoen for vuggedød.

Da Sundhedsstyrelsen fandt på den lidet underbyggede ide om at sove på
ryggen, kan være sket ændring af registrering så man fik den
statistik-forbedring, der ønskedes - staten arrangerer altid at den kan
prale. Kontolleret blindtest ER SELVFØLGELIG IKKE FORETAGET.

Hvis sukker er smertestillende, hvilken mad er så ikke smertestillende.???
Al mad giver endorfiner, men disse er lidet forståede.

Henvis til eller forklar sikre undersøgelser om smertestillelse, i stedet
for blot at mudderkaste.

Idag skriver Politiken om kolikbørn, som selvfølgelig er almindeligere i
ilande end i ulande, og der foreslås nu i USA hvad jeg havde gode erfaringer
med - masser af bevægelse, sjov og ballade.
Men civilisation og stress sidder dybt i os alle og smitter af, så det er
ikke klaret med det påtaget overfladisk kopiering af de ulandsfolk, jeg
netop havde arbejdet med i 4 år og den særligt overlegene konfuzianske
kultur jeg siden har giftet mig ind i (Japan).

Samme avis, idag, påstår at fuldkornsbrød gør underværker. Hvis man er på
sultegrænsen er kim og skaller vigtige, men vore problemer - incl
neuralrørsdefekter - er multifaktorielle og folinsyre er ikke
mirakelmedicin.

Bag-kvinde er avisens kogekone Camilla Plum, der er troende mht at
fritgårende svins køds smag er nærkbart anderledes end staldsvins - men der
kan godt være elementer af sandhed i andre tilbage-til-naturen ideer, der
virker lidt sekteriske. Amning forkætredes også, da læger var i lommen på
mælkeerstatningsfirmaer og kaldte det sundest. At avisen ønsker søbemad,
øllebrød, genindført er et typisk kogekone-forslag. Jeg satte et trug med
diverse letfordøjelige ting og lod mine halvt-ammende få-måneder gamle
babyer selv æde som svin - aldrig vælling, men evt tyggemad jeg selv hade
tygget.
VEd at give småkager . med stigende hårdhed . fik de lært at tygge, før de
havde tænder

Fra : as

Dato : 18-03-05 08:59

> [...]
> ikke ro og barnet får ikke sovet.
>
> Det kan være møg besværligt at finde ud af i starten, men efterhånden

Hej allesammen.
Tak for jeres kommentarer.
Vi blev anbefalet af sundhedsplejersken at give fennikelthe i stedet for
kamillethe, da det skulle være en tand mere beroligende, der er ikke risiko
for bakterier da vi jo koger det - men der kan selvfølgelig være en masse
stoffer i som barnet ikke kan tåle, det har heller ikke hjulpet så vi
stopper med det nu
Vi er opmærksomme på at barnet skal sove, være ren og have nok mad. Og som
andre "kolik" børn tager hun da også godt på i vægt, og vi tømmer 5-6 fulde
bleer om dagen. Men det er tydeligt at hun har store mavesmerter, hun kan
nogle gange vågne op helt forkrampet og skrige i flere timer med benene helt
oppe under maven og knyttede næver - dette sker som regel samtidigt med
maverumlen/prut. Det er svært at undgå at hun ikke får luft når hun spiser
idet hun sjældent er rolig.
Vi prøver nu nogle dråber (Mylicon) som efter sigende skulle være
fuldstændig virkningsløse - suk. Og derefter står den på zoneterapi, som
heller aldrig er blevet videnskabeligt bevist er virksomt, dobbelt suk.
Så vi er ved at indstille os på at skulle leve med det i nogle måneder.
as

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 18-03-05 12:31

Hej.
Jeg vil bare sige at Mylicon virker på nogle. Vores ældste datter fik
Mylicon i en periode, hvor det virkede, senere gik vi også over til
zoneterapi, som var endnu mere effektivt. Første gang hun fik Mylicon,
sov hun i næsten 24 timer, fordi hun pludselig kunne slappe af.
Men det er jo ikke alle det virker på, så prøv og se hvad der sker.
m.v.h. Lise.

Fra : as

Dato : 18-03-05 12:33

"Jens E. Nyborg" <spamtrap@aabent.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hun i næsten 24 timer, fordi hun pludselig kunne slappe af.
> Men det er jo ikke alle det virker på, så prøv og se hvad der sker.

Hej.
Vi er meget i tvivl om hvor tit vi skal give Mylicon, på package insert står
der bare 15 min før måltid. Men er det HVERT måltid eller er det bare en
gang dagligt?
Tak

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 14:09

Hej

> [...]
>der bare 15 min før måltid. Men er det HVERT måltid eller er det bare en

Har også selv haft et kolikbarn, hvor vi brugte mylicon-dråber gennem
en periode. Og det var inden hvert måltid vi gav dem. Og de tog
ligesom toppen af maveondet, men ikke det hele. Men en lille bedring
er jo også bedre end ingen
Og trøst jer med, at det går over igen (kolikken), ligegyldigt om I
finder en "kur" eller ej. Men hvor er det hårdt, når man står i det...

MVH
Gitte