Session expiration?
Fra : Frowning Freezer

Dato : 15-03-05 13:41

Hejsa

Hvordan er det nu lige at man stiller hvornår en session udløber
(altså ikke en permanent cookie)? Selvfølgelig udløber den når
browseren lukkes (alt andet lige), men den kan også udløbe før den
tid.

Er det session.cache_expire eller session.gc_maxlifetime der er årsag
til det? Jeg synes ikke rigtig manualen forklarer disse begreber
særlig godt, så jeg håber der er en der lige kan forklare det helt
præcist hvad der er hvad, og hvornår det skal bruges.

Fra : Daniel Overby

Dato : 15-03-05 22:03

> [...]
> særlig godt, så jeg håber der er en der lige kan forklare det helt
> præcist hvad der er hvad, og hvornår det skal bruges.

Ingen af delene - prøv evt. at kigger her:
http://dk2.php.net/manual/en/ref.session.php#ini.session.cookie-lifetime.
Jeg ville mene, det er det, du leder efter.

- Daniel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-03-05 09:20

On Tue, 15 Mar 2005 22:02:40 +0100, "Daniel Overby"
<mailFJERN@overbyhansenFJERN.dk> wrote:

>Ingen af delene - prøv evt. at kigger her:
>http://dk2.php.net/manual/en/ref.session.php#ini.session.cookie-lifetime.
>Jeg ville mene, det er det, du leder efter.

Som "Frowning" er inde på, så er det rigtigt nok noget rod at få styr
på det, blandt andet på grund af spøjse default-værdier.

session.cookie-lifetime omhandler en udløbstid, når den bliver sendt
til brugeren - altså hvornår brugerens browser bør nulstille denne.
Den er default sat til 0 (dvs. som en session-cookie, der dør, når
browseren lukker). Det er uhensigtsmæssigt at sætte den til noget
kortvarigt, idet der bliver sat et absolut tidspunkt, hvilket kan
skabe problemer, hvis brugerens browsers ur ikke er sat korrekt op.

Derudover er der så session.gc_maxlifetime:
http://dk2.php.net/manual/en/ref.session.php#ini.session.gc-maxlifetime
Den omhandler hvor mange sekunder gammel, en session skal være (dvs.
senest have været læst - eller modificeret på bl.a. FAT-systemet), før
den bliver slettet fra serveren under garbage collection. Den er
default sat til 1440 sekunder, hvilket er 24 minutter. Jeg har en
mistanke om at php-udviklerne selv har troet, at der var tale om
minutter, hvor 1440 minutter så ville tilsvare et døgn.

Dvs. 24 minutters inaktivitet (uden at lukke browseren) kan gøre, at
session'en dør fra serveren. Det kan desværre meget vel forekomme i
praksis for fx websider med ret store og komplicerede formularer, der
tager tid for den besøgende at udfylde.

For at en session virker, er det således nødvendigt, at både browseren
er i besiddelse af cookien/sessionid'et, og at sessionen findes på
serveren. Hvis blot én af disse mangler, vil sessionen ikke eksistere
for brugeren. Det kan altså i et default-setup ske, hvis brugeren
lukker alle sine browservinduer (så forsvinder cookien på brugerens
computer), eller hvis brugeren er passiv i et sted over 24 minutter
(så forsvinder session-dataen på serveren ved garbage collection).

--
- Peter Brodersen

Fra : Mads Sülau Jørgensen

Dato : 16-03-05 09:50

Peter Brodersen wrote:

[...]

> [...]
> computer), eller hvis brugeren er passiv i et sted over 24 minutter
> (så forsvinder session-dataen på serveren ved garbage collection).

Nu du snakker om garbage collection er det nok værd at nævne at denne
som standard bliver kørt med en %1 sandsynlighed.

Det er hhv. session.gc_probability og session.gc_divisor der bestemmer
over hvor stor sandsynligheden er for at garbage collectoren kører.
Derfor hvis man har en server hvor der er meget få forespørgseler skulle
jeg mene at det er muligt at en session findes i noget længere tid.

--
Mads Sülau Jørgensen
"All glory to the hypno toad!"

Fra : Frowning Freezer

Dato : 16-03-05 12:55

> [...]
>Derfor hvis man har en server hvor der er meget få forespørgseler skulle
>jeg mene at det er muligt at en session findes i noget længere tid.

Ja sådan har jeg også forstået det - men jeg synes det er en mærkelig
måde at gøre det på. Hvorfor er det ikke lavet sådan at PHP bare
tjekker alderen hver gang inden den bruger sessionen?! Kræver det
virkelig så mange ressourcer at gøre det?

(det er selvfølgelig i bund og grund et spørgsmål til udviklerne, men
det kan være der er nogen her der har en forklaring...)

Fra : Christian Joergensen

Dato : 17-03-05 00:23

Frowning Freezer <pub1@hverdag.dk> writes:

> [...]
> tjekker alderen hver gang inden den bruger sessionen?! Kræver det
> virkelig så mange ressourcer at gøre det?

Hvornaar ved du saa at du kan slette den? :)

--
Christian Jørgensen | Pity the poor egg: it only gets laid once.
http://www.razor.dk |

Fra : Frowning Freezer

Dato : 17-03-05 12:29

>Hvornaar ved du saa at du kan slette den? :)

Øhhhh - når den er over en vis alder angivet i ini... Er det ikke
indlysende?

Fra : Geert Lund

Dato : 17-03-05 16:08

Frowning Freezer wrote:

> Øhhhh - når den er over en vis alder angivet i ini... Er det ikke
> indlysende?

Pointen med Garbage Collection systemet i PHP er så vidt jeg husker det
at spare på systemressourcerne. Forestil dig hvad der ville ske på et
system med 500 sessions der skulle checkes for udløb hver gang en side
bliver requestet.

Ergo skulle der checkes 500 sessions i filsystemet inden du kunne få
udlæst din PHP side. Det ville ikke kun tage CPU og diskaccess tid fra
maskinen men også gøre alle sider unødigt langsomme til at loade.

(Husk på - garbage collections primære opgave - er at rydde op i alle
døde sessions - egentlig ikke "din egen")

Geert Lund

Fra : Frowning Freezer

Dato : 16-03-05 12:52

Godt, det var også noget af det jeg selv forestillede mig, men pga. af
dårlig dokumentation og de mærkelige 1440 sek. blev jeg lidt forvirret
og måtte lige have en andens forståelse af det. Så mange tak for den
fine forklaring - nu forstår jeg det meget bedre!

-FF