Min ene Scalare er tyk??
Fra : Kasper Friis

Dato : 15-03-05 12:55

Jeg har 5 scalare i mit 128 L akvarie, og de ser ud til at have det fint,
men i de sidste par md er den ene (en hvid ) blevet meget tyk på maven, i
starten tænkte jeg bare den havde spist lidt for meget, (har en rigtig god
appetit) men efter at have kigget efter på de andre ser de helt slanke ud,
den ser ikke ud til at være syg, er livlig nok og spiser som sagt alt hvad
jeg smider ned til dem..

for ca 8 md siden fik jeg ny pumpe og flyttede akvariet, og dengang havde
jeg 8 scalare, der døde 3 pga. tjaa helt rent vand fra hanen.. og ny pumpe
(man skal jo lære det)
og den hvide virkede også lidt medtaget i den første tid efter det, men
siden har der intet været,

den er stadig i god form og spiser fint, men stadig meget tyk, nogen der har
en ide om hvad det kan være, ???

Fra : J. Jørgensen

Dato : 16-03-05 22:46

"Kasper Friis" <Kasper.friisFJERN@lundebjergnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden har der intet været,
>
> den er stadig i god form og spiser fint, men stadig meget tyk, nogen der

Hej Kasper

Den er tyk, siger du.
Nu er det ikke nemt at vide hvor tyk den er, men det kunne tyde på, at den
ikke kan komme af med sine æg.
Prøv at hæve temperaturen et par grader, dog ikke over ca. 28 grader.
Samtidig kan du eventuelt lave et vandskift (20-25%) hvor vandet
selvfølgelig skal have den samme temp. som du har i akvariet.

Hilsen
Jørgen

Fra : Kasper Friis

Dato : 17-03-05 04:58

> [...]
> Samtidig kan du eventuelt lave et vandskift (20-25%) hvor vandet
> selvfølgelig skal have den samme temp. som du har i akvariet.

hmm kan den ikke lægge Æg ved 24 grader? Nå jamen det vil jeg da prøve,
laver altid jævnligt vandskift ca hver 14 dag, så vandet ser fint ud, men
det er snart tid igen så det kunne nok være en ide,

men spiser de andre fisk ikke æggene?, har maller, og neon i samme akvarie.?

Mvh Kasper friis

Fra : J. Jørgensen

Dato : 19-03-05 20:40

> hmm kan den ikke lægge Æg ved 24 grader? >

Johhh Kasper, men som du beskriver det, tyder det på, at den ikke kan komme
af med æggene. Det er noget, der kan ske engang imellem - man siger så at
æggene "forstener", og fisken vil dø af det. Det kan sommetider hjælpe med
en hævning af temperaturen samtidig med noget vandskift.

Du skal i den forbindelse ikke regne med en normal befrugtning og deraf
yngel. Den kan måske komme med æg igen efter 1 md. eller 2.
Det må jo ikke foregå ved at hælde varmt vand i akvariet - temperaturen skal
stige gradvist over et døgn eller to. Hvor meget du kan tillade dig at lade
det stige afhænger af hvilke fisk du iøvrigt har. Normalt sker der ikke
noget ved 28 grader.

Vandet ved et vandskift skal altid have samme temp. som det i akvariet,
hvis man vil være nogetlunde sikker på at undgå problemer med hvide pletter
m.m. Ciklider (bl.a. Scalaren) er ikke blandt de mest følsomme, men neon og
lignende kan være meget følsomme.

Hilsen
Jørgen

Fra : Kasper Friis

Dato : 17-03-05 05:00

> [...]
> Samtidig kan du eventuelt lave et vandskift (20-25%) hvor vandet
> selvfølgelig skal have den samme temp. som du har i akvariet.

Ud over det skal siges, den er meget tyk.. ikke bare lidt tykkere end de
andre, men er blevet stille og roligt en hel del tykkere end de andre
scalare som har ca samme str.