Børneeksem - har du nogle erfaringer?
Fra : TJ

Dato : 14-03-05 22:29

Kære gruppe,

Vores 14 mdr. gamle datter har børneeksem (primært bryst, arme og lidt ryg)
samt meget tør hovedbund. Pt. er hun virkelig generet af det og kløer sig
(specielt om aftenen, hvilket er meget normalt). Jeg har sat mig ind i alle
de ting, som man skal undgå (varme bade, uld, parfume m.m.) og vi har også
været ved hudlæge og fået ordineret en god (hormonfri) creme (Elidel). Så
det jeg er ude efter er et råd udover standarden. Jeg har været til
zoneterapi med hende, men har foreløbig kun været der én gang, så det er for
tidligt at sige, om det virker. Jeg har dog tænkt mig at fortsætte med den
behandling, da jeg har hørt om tilfælde, hvor det hjalp på udslettet. Jeg
håber meget, at nogle af jer har gjort jer nogle gode erfaringer - og vil
give dem videre.

På forhånd mange tak

Venligst
Dorte

Fra : Nette

Dato : 14-03-05 23:24

"TJ" skrev

> På forhånd mange tak

Jeg har også hørt godt ang. zoneterapi!
Vi har også haft det her i huset. Det sidder mest i knæhaser, albueled og på
skulderne. Vi kan nu nøjes med Decubal to gange dagligt og en 1% homoncreme
et par dage, når det er aller værst, hvilket det ca. hver 1½ måned. Så det
er jo ingenting i forhold til jer.
Jeg ved ikke, hvordan du bader din datter, men hurtige brusebade er
selvfølgelig at foretrække.

Jeg kender en lille pige, som havde en hel del mere eksem end vi har været
ude for. Hos hende hang det hele sammen med MÆLK! Da hun stoppede med
mælkeprodukterne, forsvandt eksemen, hendes kroniske bronkitis og hun holdt
op med at tage sig til ørene.
En voksen jeg kender, som prøvede det samme, har fortalt mig, at ørene klør
frygteligt, og at det er det værste hun husker fra sin barndom.
Begge har fået det konstateret hos en kinesiolog. Deres egne læger troede
ikke på, det ville hjælpe noget, men det gjorde det.

Så, hvis din datter også har de andre gener, så var det måske en idé at
opsøge sådan en?

Jeg føler i hvert fald med jer, og ikke mindst jeres lille pige. Det er
frygteligt at klø på kroppen hele tiden.

Nette

Fra : karsten & Pia

Dato : 15-03-05 10:27

> [...]
> også været ved hudlæge og fået ordineret en god (hormonfri) creme
> (Elidel). Så det jeg er ude efter er et råd udover standarden.

Jeg er selv tidligere eksembarn, nu voksen med eksem, og min erfaring er at
man skal ungå huden bliver tør, og her gælder det om at finde lige den creme
(- parfume) der gør lykken hos den pågældende, jeg kan f.eks ikke selv bruge
de meget fede cremer da de får det til at klø voldsomt. Af og til må jeg
også have et bad med babyolie.
Det er også nu her i denne tid eksemen er værst (venter desperat på sol og
sommer nu).
Min datter på 13 mdr. har også eksem, men det er lykkes os at holde den nede
på et rimeligt niveau, ved at give hende et babyoliebad i ny og næ, og
ellers smøre hende med en aloe vera creme med propolis fra LR (jeg er ikke
selv forhandler, bare for at få det på det rene), og ellers får hun ikke
komælk endnu (bliver ammet endnu af samme grund).
Det var de små råd jeg kunne komme med. Håber for jeres datter I finder en
løsning der duer for hende, for når det klør er det forfærdeligt træls.

God bedring..........MVH Pia.

Fra : Tommy

Dato : 21-03-05 09:47

On Tue, 15 Mar 2005 10:27:19 +0100, "karsten & Pia" <xx@£.de> wrote:

> [...]
>også have et bad med babyolie.
>Det er også nu her i denne tid eksemen er værst (venter desperat på sol og

Jeg har gode erfaringer med at smutte engang i solarie hver 14. dag.
Det holder eksemen på et fornuftigt niveau. 1 gang om ugen resultere
desuden i lidt farve og eksemen er helt væk.

Gad vide egentlig om indtagelse af D-Vitamin ville virke? D-Vitamin
bliver så vidt jeg husker dannet ved påvirkning fra solen så det kunne
da være det var mangel på det, der giver eksemen... hmm
--
Tommy

Fra : karsten & Pia

Dato : 21-03-05 17:51

> [...]

> bliver så vidt jeg husker dannet ved påvirkning fra solen så det kunne
> da være det var mangel på det, der giver eksemen... hmm

Det med d-vitamin vil jeg da høre min læge om næste gang jeg skal
derind...............
og ja prøvede også solcenter i sidste uge da det blev for meget og hvilken
fryd, 2 x 10 min. på en uge tog kløen, desværre tror jeg ikke det er nemt
for en på 14 mdr., de må vist vente på sommeren, som for håbentlig snart er
over os.

mvh Pia

Fra : Angina

Dato : 15-03-05 19:21

"TJ" <junggreengaavaekspammer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håber meget, at nogle af jer har gjort jer nogle gode erfaringer - og vil

Hej Dorte!

Om mit svar er ud over standarden, må du bedømme, men jeg vil da gerne
fortælle om vores succes:

Sønikke havde fået børneeksem, og vi konsulterede en hudlæge, som beordrede
fugt, fugt og atter fugt.
Han anbefalede en creme, Ceridal Lipo-lotion, til huden. Han skulle smøres 3
x daglig.
Ydermere skulle han til natten have smurt hovedbunden ind i Ceridal
Lipo-gel.
Behandlingen stod på i 14 dage, og var meget effektiv.
Cremerne er virkelig gode, og bruger dem stadig til begge børn i dag når de
har været i bad, og til ansigtet dagligt.
Jeg bruger mest Lipo-gel, som nærmest er som olie, men bliver absorberet
godt af huden. Det gode er, at de begge ikke indeholder vand, og kan derfor
bruges om vinteren også.
Begge cremer kan købes på apoteket.
Et tip: Da hans hovedbund blev meget fedtet af cremen, sov han med en tynd
bomuldshue, den holder samtidig på fugten.

Håber du kan bruge det!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 15-03-05 19:37

TJ wrote:

> Vores 14 mdr. gamle datter har børneeksem (primært bryst, arme og
> lidt ryg) samt meget tør hovedbund.

Jeg har altid haft store problemer med børneeksem, også nu, hvor jeg er
voksen. Har for nylig fundet ud af, at grøn the hjælper ret meget. Både
invortes og udvortes: Drik det, brug sæbe med det (Matas har f.eks. en) osv.
Ved ikke, om der er særlige hnesyn at tage mht grøn the og børn, det vil
andre sikkert kunne svare på.

Det mindsker kløen og det "rødlige udslet", der særligt kommer om aftnen.

Jeg spiser desuden benadryl, hvilket næsten tager kløen helt hos mig. Har
dog hørt at det ikke virker på alle.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : TJ

Dato : 16-03-05 15:28

1000 tak for jeres svar. Jeg vil gå igang med at eksperimentere, og finde ud
af, hvad der virker for min datter.

dorte

Fra : David T. Metz

Dato : 29-03-05 14:28

TJ wrote:

> Vores 14 mdr. gamle datter har børneeksem (primært bryst, arme og lidt ryg)
> samt meget tør hovedbund.

Ditto, bortset fra at datteren er 19 mdr.

En bekendt med barn på samme alder har angiveligt haft resultater med en
diæt, hvor bl.a. citrusfrugter og mælk er udelukket.

Jeg har hørt om det samme fra andre, men jeg fjerner ikke selv mælk fra
min datters kost, før jeg har spurgt en kvalificeret person om hvad der
kan erstatte den næring hun ville få der. Vi har fjernet citrus, men det
er endnu for tidligt til at sige noget om en effekt (3 dages forsøg
foreløbigt).

Vores fik Brentacort en overgang, fordi der var gået svamp i. Derudover
smører vi 2-3 gange om dagen med fed creme. Er netop begyndt med en
aloe-vera-creme, da det kan tænkes at virke, men heller ikke noget
resultat endnu.

David

Fra : TJ

Dato : 29-03-05 19:24

David T. Metz wrote:
> Derudover smører vi 2-3 gange om dagen med fed creme. Er netop

Vi prøver p.t. en løsning med fed Creme (Ceridal fra Apoteket) og kun bad
hver anden dag.
Det ser faktisk ud til, at det viker ganske godt. Vores datter er næsten
ikke plaget af det mere (under kradsegrænsen) og det er en fantastisk
fornemmelse.

Tak for svar igen, og held og lykke til alle med samme problem

mvh Thomas, som svarer for Dorte

Fra : David T. Metz

Dato : 29-03-05 21:36

TJ wrote:

> Vi prøver p.t. en løsning med fed Creme (Ceridal fra Apoteket) og kun bad
> hver anden dag.

Bad hver anden dag er i min bog hyppigt - eksem eller ej. To gange om
ugen er rigeligt, evt. lidt sjældnere.

David

Fra : Cat

Dato : 30-03-05 11:18

David T. Metz wrote:

> Bad hver anden dag er i min bog hyppigt - eksem eller ej. To gange om
> ugen er rigeligt, evt. lidt sjældnere.
>
> David

Hørt - hud er 3-4 dage om at gendanne sit fugtighedsniveau efter sådan
en tur (bad).

Ingen i dette hus tager bade mere end 2 gange om ugen - evt den
12-årige, hvis hun skal noget.

Det styres af, hvornår man trænger til at få vasket hår.

Men vasket strategiske stedet - det bliver vi hver dag.

For et lille barn, der ikke er snavset, og som tilmed har vanskeligheder
med sin hud, ville en gang om ugen sikkert være nok.

Man kan vist give noget carbamid (ikke carbamidchreme) i vandet til at
holde på fugten i huden.

Tine

Fra : Eva

Dato : 31-03-05 16:10

> [...]
> med sin hud, ville en gang om ugen sikkert være nok.
>
> Man kan vist give noget carbamid (ikke carbamidchreme) i vandet til at

Vores søn, der er temmelig plaget af eksem, kommer kun i bad en gang om
ugen, hvorefter er hans hud næsten en uge om at restituere sig. Så at skulle
putte ham i bad mere end en gang om ugen, så hans hud aldrig nåede at komme
sig, ville virkelig være synd, efter min mening.

Eva