Sti til form med punktum i??
Fra : Tine Gade

Dato : 14-03-05 21:21

Hej!

Jeg har brug for at kunne give en form et navn indeholdende et
punktum: group.name men det giver problemer når jeg skal ændre i
formen via et javascript.
Jeg bruger nedenstående stå til formen hvor group.name skulle stå
i stedet for v, men hvordan kommer jeg om ved problemet med
punktummet? Jeg har forsøgt med ' og " uden held...

window.document.forms[1].v[1].selected="true"

På forhånd tak,

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 22:42

Tine Gade skrev:

> Jeg bruger nedenstående stå til formen hvor group.name skulle stå
> i stedet for v,

Det er da dobbeltkonfekt? document.forms[i] skulle gerne returnere
den i'te formular på siden - hvor du ikke behøver at tænke på
navnet af formen.

En anden mulighed er formentlig document.forms["group.name"] (fordi
forms-samlingen både kan tilgås med index-værdi og med navn).

Giv evt et link til din side - det er ofte lettere at hjælpe når
man kan se siden online.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tine Gade

Dato : 14-03-05 23:08

group.name er henviser til en variabel som http-serveren oversætter
til en værdi, og ikke til noget i html koden.

Min form ser sådan ud:

<form>
<select size="1" style="width:100;" name="v">
<option selected>
Yes
</option>
<option>
No
</option>
</select>
</form>

-men hvis window.document.forms[4].v[1].selected="true"; (hvor v er
navnet der indeholder et punktum) er dobbelt konfekt, hvordan skal det
så skrives således at jeg kan vælge mellem option 0 og 1?

Jeg synes ikke jeg kan finde det nogen steder, og jeg kan ikke gætte
det!

På forhånd tak,

Tine

-koden ligger ikke tilgængelig på nettet, derfor kan jeg ikke henvise
til det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 23:40

Tine Gade skrev:

> <form>
> <select size="1" style="width:100;" name="v">

Ah - det er select og ikke form du vil give et navn. Det ændrer en
del på spørgsmålet.

> -men hvis window.document.forms[4].v[1].selected="true"; (hvor
> v er navnet der indeholder et punktum) er dobbelt konfekt,

Det er ikke dobbeltkonfekt her. Jeg gik ud fra at det var formen
der fik navnet group.name - men det er åbenbart dit select-element.

Du kan prøve at escape med \:

   document.forms[4].group\.name[1].selected

> -koden ligger ikke tilgængelig på nettet, derfor kan jeg ikke
> henvise til det.

Har du ikke mulighed for at lægge en eksempelside op?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tine Gade

Dato : 15-03-05 12:40

> Du kan prøve at escape med \:
>
>    document.forms[4].group\.name[1].selected

Det fungerer desværre ikke!

Jeg har lagt en demo side op på www.samondo.dk/demo.cgi.

I funktionen med() vil f normalt være lige med en fornuftig variabel
som http serveren henter værdien af, enten 0 eller 1. Er f lig 0 går
det galt... -stien kan ikke genkendes.

Navnet på selectboksen (her "med.dem") må nødvendigvis indeholde et
eller flere punktummer da variablene gør det i den struktur de hentes
fra.

Kan det lade sig gøre??

Tine

PS. MMSI nummeret oversættes ligeledes af serveren til en værdi idet,
den oversætter alt mellem %-tegn.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 13:04

Tine Gade skrev:

> Det fungerer desværre ikke!

O.k. Hvilke browsere har du testet med?

Det eksempel du har lagt op anvender ikke teknikken - er det bevidst?

> Jeg har lagt en demo side op på www.samondo.dk/demo.cgi.

Start med at validere din side. Der skal bl.a. anførselstegn om
value-parameteren når der indgår %-tegn.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Tine Gade

Dato : 15-03-05 13:34

> O.k. Hvilke browsere har du testet med?
I.E. 6.0 - det er kun den det skal kunne køre under.

> Det eksempel du har lagt op anvender ikke teknikken - er det bevidst?
Ja, normalt vil det køre i et lukket system med en http-server udvilket
til formålet, den har bla. den egenskab der oversætter variable i %-tegn
til værdier når siden loades.

> Start med at validere din side. Der skal bl.a. anførselstegn om
> value-parameteren når der indgår %-tegn.

Det er kun en demoside, problemet er at jeg ikke kan bruge navne med
punktummer i, resten af siden fungerer fint.

Er der nogen løsning på dette, eller må jeg designe det hele om?

Fra : Tine Gade

Dato : 15-03-05 14:24

Jeg har løst problemet ved at tilgå select-boksen via et id, der ikke
indeholder punktum, og kun bruge navnet (med punktum i) til at sætte
parametren når den ændres.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 14:18

Tine Gade skrev:

> Det fungerer desværre ikke!

Det er mig der er lidt langsom i optrækket

Du skal bare bruge elements-samlingen i stedet for at tilgå med navn
direkte:

document.forms[4].elements['group.name'][1].selected = true;

Ovenstående er testet og virker i Firefox, IE og Opera. Se evt. siden
her: <http://www.gyros.dk/usenet/html/form2.shtml>

Du kan evt. også bruge navn som indeks til forms-samlingen:

document.forms['formnavn'].elements['elementnavn']

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-03-05 19:32

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Du kan prøve at escape med \:
>
>    document.forms[4].group\.name[1].selected

Du kan prøve, men det kommer der ikke noget godt ud af :)
Escapen "\" virker kun inde i strenge (og regulære udtryk), det
er ikke noget man kan bruge midt i almindelig kode.

Brug i stedet almindelige firkantede parenteser:
document.forms[4].elements[group.name].options[1].selected

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-03-05 10:34

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Du kan prøve, men det kommer der ikke noget godt ud af :)

Nej, det fandt jeg også ud af.

> Brug i stedet almindelige firkantede parenteser:
> document.forms[4].elements[group.name].options[1].selected

Skal der ikke være anførselstegn om group.name? Det virker i hvert fald
med - jeg har ikke testet uden.

NB: Dejligt at se dig i gruppen igen - det er længe siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen