hvad er IS
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 15:21

Vi er et ægtepar der sammen skal starte virksomhed.
Er der nogen der kan forklare os hvilke fordele og ulemper der er ved at
registrere det som et IS?

--
Hilsen
Mia_J

Fra : Skindbeni

Dato : 14-03-05 15:26

"Mia J" <sluddermor> skrev i en meddelelse
> Vi er et ægtepar der sammen skal starte virksomhed.
> Er der nogen der kan forklare os hvilke fordele og ulemper der er ved at
> registrere det som et IS?

Et I/S er et personligt drevent virksomhed med personlig og solidarisk
hæftelse. Det vil sige, at går virksomheden ned, så hæfter i begge to for
gælden. Kan den ene ikke betale, så må den anden betale, da hæftelsen er
solidarisk (Hæftelsen er derfor ikke nødvendigvis 50/50)

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-03-05 15:40

"Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> (Hæftelsen er derfor ikke nødvendigvis 50/50)

Hæftelsen er aldrig 50/50 ved et interessentskab, men altid 100%
Alle interessenterne hæfter for hele gælden.

Fra : Skindbeni

Dato : 14-03-05 16:17

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> Hæftelsen er aldrig 50/50 ved et interessentskab, men altid 100%
> Alle interessenterne hæfter for hele gælden.

Ja, det kan vi godt blive enige om Allan.

Mit udlægning skulle forstås sådan, at man *ikke* kunne sige, at hvis der
var to interessenter, så ville den ene ikke kunne sige sig fri fra gælden,
når han / hun havde afhandlet halvdelen i fald at den anden interessent ikke
kunne afhandle halvdelen, men at han / hun også ville hæfte for hans del.

Det var det, som jeg mente med at hæftelsen derfor ikke nødvendigvis er
5´0/50.

Er vi ikke enige?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-03-05 17:06

> Er vi ikke enige?

Jo

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 08:23

"Skindbeni" skrev i en meddelelse:

> [...]
> del.
>
> Det var det, som jeg mente med at hæftelsen derfor ikke nødvendigvis er

Ville det ikke være samme betingelser, hvis det ikke var et IS når vi nu er
gift (uden særaftaler af nogen slags)?
--
Hilsen
Mia_J

Fra : Claus Agerskov

Dato : 17-03-05 13:18

"Mia J" <sluddermor> wrote:

> Ville det ikke være samme betingelser, hvis det ikke var et IS når vi nu
> er gift (uden særaftaler af nogen slags)?

Så er det kun ejeren (den med det registrede CPR-nummer på
CVR-registreringen) der hæfter.

Dog er der en række skattemæssige forhold som medarbejdende ægtefælle.

De herligste hilsner

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-03-05 18:16

In news:4235a250$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:
> "Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> Hæftelsen er aldrig 50/50 ved et interessentskab, men altid 100%
> Alle interessenterne hæfter for hele gælden.

Så det korte af det lange må være, at hvis det er noget ret meget større
end et husholdningsbudget, kan det sikre valg, også for venskabets skyld
være at stifte et ApS

Eller droppe det med "sammen" Men lade firmaet stå i kun den ene parts
navn.
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Nicolai Lang

Dato : 17-03-05 21:40

On Mon, 14 Mar 2005 15:20:36 +0100, "Mia J" <sluddermor> wrote:

>Vi er et ægtepar der sammen skal starte virksomhed.
>Er der nogen der kan forklare os hvilke fordele og ulemper der er ved at
>registrere det som et IS?

Tal med en advokat/revisor om en I/S kontrakt, der er kan laves nogle
fornuftige sikringer.

For os var det i sin tid for at sikre at I/S'ets aktiver ikke kunne
gøres til udlæg i forbindelse med noget gammelt gæld min mand havde.
Så der blev i kontrakten indføjet noget i stil med "interessentskabets
aktiver kan ikke gøres til genstand for udlæg i forbindelse med 3de
part".

I dag er det et ApS (well, 2 - en holding konstruktion). Men, tal med
en advokat du har tillid til og brug de tusinde som en kontrakt koster
- så er du bedre sikret.

mvh
Nicolai

--