VHF - men hvilken?
Fra : Carl Larsen

Dato : 14-03-05 14:38

Jeg skal have købt en VHF med DSC til denne sæson
og, efter læsning af diverse brocurer og prisstudier,
er valget nu faldet mellem en SX35DSC, Furuno ocean 4500,
Ray54E, Midland Neptune DSC.
Disse ser ud til at dække mit behov og budget og er vel
nogenlunde anerkendte mærker?

På brocurerne for SX35DSC og Ray54E står der at man
selv kan indkode MMSI nummeret.
Det står der ikke for Ocean 4500 og Midland Neptune DSC.
Betyder det, at det kan man ikke selv? Hvem kan/skal så?

På brocurerne har de alle et lille håndsæt, som ligger nydeligt
ved siden af hovedstationen. Det synes jeg ikke er praktisk i
lidt søgang. Mon der følger en slags holder til montering med?

Har nogen erfaringer med ovenstående, så hører jeg gerne
fra dem.

--
Hilsen Carl

Fra : Jens Mogensen

Dato : 14-03-05 18:45

Jeg har selv en SX35DSC, som jeg kan anbefale - men de andre er sikkert også
gode.

SX35DSC har et godt numerisk tastatur på miken - det er fint så slipper man
for 'sms' agtig indtastning af tal.

Du kan sikkert selv lægge MMSI numret ind i alle modellerne - men kun en
gang !

mvh
jens

Fra : Carl Larsen

Dato : 15-03-05 13:56

> Du kan sikkert selv lægge MMSI numret ind i alle modellerne - men kun en
> gang !

Hvorfor dog det. Jeg agter at skifte båd til næste år. Hvad gør man
såfremt MMSI'et så ændrer sig? Køber en ny VHF eller tager den
med sig?
--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 15:54

JDa jeg købte min 'nye/brugte' båd måtte jeg demontere min
VHF-unit og bringe den til Aage Hempel i Tåstrup for at få
indkodet nyt MMSI-nummer. De gjorde det mens jeg ventede - det
tog et par minutter.

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'

Fra : Egon Stich

Dato : 15-03-05 17:08

> [...]
> >

> Hvorfor dog det. Jeg agter at skifte båd til næste år. Hvad gør man
> såfremt MMSI'et så ændrer sig? Køber en ny VHF eller tager den

Du giver din nye båd det samme navn som den gamle.
Og beholder dit MMSI nummer.

MVH
Egon

Fra : Carl Larsen

Dato : 16-03-05 08:53

> Du giver din nye båd det samme navn som den gamle.
> Og beholder dit MMSI nummer.

Det lyder ikke smart. Båd bogstaver er ikke gratis,
det er diverse attester om båd og ejerskab ej heller.
--
Hilsen Carl

Fra : Carl Larsen

Dato : 17-03-05 05:33

Jeg har næsten besluttet mig for en Ray54E fra england.
Her står den til 190GBP / 2.032 kr. incl. alt.
Har nogen erfaring med Ray54E, så hører jeg gerne fra dem.
F. eks. om MMSI nummeret kan udskiftes efter behov.
--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 21:15

Hvis du går ind på RayMarines hjemmeside under 'customer support'
kan du via Acrobat reader få adgang til alle deres manualer -
f.eks.:
http://www.raymarine.com/raymarine/Default.asp?site=1&Section=3&Page=172&Parent=166

på side 72 står der: "After the MMSI number has been programmed,
you will not be able to change it" ... og så står der, at det
skal ens 'dealer' gøre ... Som tidl. nævnt i anden tråd, fik jeg
det ordnet på et par minutter hos Hempel i Tåstrup for en god
uges tid siden.

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 21:24

Af tidsforløbet fremgår, at jeg har svaret inden du har spurgt
.... ikke dårligt - vel?

--
Flemming Torp
'Even the worst day sailing is better than the best day working'
"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en
meddelelse news:4238939e$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Carl Larsen

Dato : 17-03-05 07:39

Ja, det var kvikt, lad os se om du er lige så hurtig med svaret
på det næste spørgsmål. Nemlig, kostede programmeringen
af MMSI'et penge og hvis så da hvor meget?

--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 23:10

Det ser atter ud til, at jeg kan svare før du spørger!

Hempel v/ Mikkel Gerlach tog ikke noget for ulejligheden - og var
faktisk meget venlig og hjælpsom.

Det, der derimod 'pissed me off' var at det var et værre bøvl at
få VHF-enheden ud ... den var monteret i toilettet (!) - godt
gemt inde under håndvaske-arrangementet - og kors, hvor skal der
dog mange ledninger til sådan en lille fyr ... ... men den er på
plads igen - og funker.

Fra : Carl Larsen

Dato : 17-03-05 08:54

> få VHF-enheden ud ... den var monteret i toilettet (!) - godt

Det var da ret smart, så kan man jo tilkalde hjælp, hvis man
mangler papir til ..., får låst sig inde, hænger fast i tønden og
hvad man ellers kan komme ud for med bukserne om anklerne.
--
Hilsen Carl

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 00:17

Mnja.. så nemt er det nu ikke ... mit system - Ray230e - er
modulært, så basis-stationen er anbragt på toilettet (!),
højtaleren i cockpittet og håndsættet ved kortbordet ... men man
kunne jo installere et ekstra håndsæt og så fra 'tønden' brøle ud
over højtalerne og kanal 16 - ikke at forglemme - "jeg er f*****"
.... eller måske bare bruge 'intercom'en' ... Nå mon ikke det har
noget med stråling til andre elektroniske dippedutter - herunder
kortplotteren (?) - at gøre, siden den er anbragt sådan lidt
diskret???