Nyt teakdæk
Fra : Per Pedersen

Dato : 13-03-05 23:28

Hej !

Hvad skal jeg bruge af olie til mit nye teakdæk ?
Det mest af teakdækket er under kaleche hvor der ikke kommer regnvand på,
skal det måske behandles på en anden måde end det der er udenfor ?

Jeg vil selv bruge Owatrol kun Owatrol 1.

Men hvad synes i ?

Mvh. Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 23:55

"Per Pedersen" <....@get2.dk> skrev

> [...]
> skal det måske behandles på en anden måde end det der er udenfor ?
> Jeg vil selv bruge Owatrol kun Owatrol 1.

Du kan stort set bruge en hvilken som helst olie, blot er det vigtigt, at du
tørrer overskydende olie af, så det ikke hærder på overfladen. Forskellige
ædeltræsolier er gode, men ofte også dyre. De fleste indeholder hovedsagligt
linolie samt forskellige opløsningsmidler.

Alternativt kan du lave det selv.

Rå koldpresset linolie, hvor du evt blander lidt opløsningsmiddel, petrolium
eller tændvæske i. Linolie med dieselolie er også godt, det vil navnlig
hindre algevækst. Men husk, at det skal være rå koldpresset linolie.

Jeg plejer at bruge en blandig af linolie, lidt Gori 22 og så diesel. Gori
22 fordi den indeholder et fungisid, som er temmelig effektivt.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-05 00:07

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Rå koldpresset linolie, hvor du evt blander lidt opløsningsmiddel,
petrolium

Og så glemte jeg lige en advarsel

Husk at linolieklude er selvantændelige, så de må ikke smides i en
skraldespand. Gør dem helt våde og læg dem i en plastikpose med vand i.

(det var f.eks. olieklude som futtede proviantgården af)

Claus

--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 19:44

Jeg er mest til det "originale" og ikke alle de forbedrede "mirakel"
produkter. En klud med linolie (jomfru/koldpresset) og efterfølgende
aftørring ca. 3-4 gange i løbet af sæsonen. Det har virket godt for mig og
tager max 30 min pr omgang

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:07

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i

> [...]
> produkter. En klud med linolie (jomfru/koldpresset) og efterfølgende
> aftørring ca. 3-4 gange i løbet af sæsonen. Det har virket godt for mig og

Prøv engang at læse på dåserne, hvad der rent faktisk er i...

Det sjove er nemlig, at der findes ikke nogen "mirakelprodukter", og de
består alle sammen af en blanding af linolie og enten opløsningsmiddel eller
et petroliumsprodukt + evt fungisider.

Men det er det, man betaler flere hundrede kroner literen for

Og man kan lave de selv for ca 50,-

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-03-05 18:48

Enig. En liter linolien koster 50 kr og holder længe ....

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 16:41

"Per Pedersen" <....@get2.dk> skrev

> [...]
> skal det måske behandles på en anden måde end det der er udenfor ?
> Jeg vil selv bruge Owatrol kun Owatrol 1.

Aldi har i morgen noget olie på tilbud til kr 60,- pr. 2.5 ltr.

Men jeg aner ikke, hvad der er i bøtten, da jeg ikke har set den endnu. Er
der sikkativ i, så vil jeg ikke anbefale det.

Claus

Fra : Klaus P

Dato : 19-03-05 10:14

Min far er gammel skibssnedker, så han tager sig af træet på min båd, og det
flotteste resultat opnår han, når han sliber teak'en med hvid vaselineolie.
Træet bliver imidlertid varmt, når solen bager direkte på det, men sådan er
det vist også med andre olier. Om det er den bedste løsning ved jeg ikke,
men flot er det, og det holder længe.

Hilsen Klaus P

Fra : Per Pedersen

Dato : 20-03-05 22:31

"Klaus P" <spalding@mail.dk> skrev
> [...]
er
> det vist også med andre olier. Om det er den bedste løsning ved jeg ikke,

Tak for de gode råd !

Jeg har hørt at man også kan behandle Teakdækket med sæbe !

Hvilken slags sæbe skal man så bruge ?

Mvh. Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-03-05 23:05

"Per Pedersen" <....@get2.dk> skrev

> Tak for de gode råd !
> Jeg har hørt at man også kan behandle Teakdækket med sæbe !
> Hvilken slags sæbe skal man så bruge ?

Sæbe er til havemøbler, ikke teakdæk. dels slider det unødigt på dækket, og
dels er sæben er befordrende for det naturlige indhold af olie og kisel.
Hvis man endelig vil bruge sæbe, så brug en ordentlig kvalitet sæbespåner,
men *aldrig* brun sæbe.

Men brug hellere olie eller voks, det bevarer og slider ikke på træet.

Claus