Fuldstændig grøn i linux - søger hjælp
Fra : Kenneth Jakobsen

Dato : 13-03-05 19:52

Hej'sa

Jeg har fået lyst til at kaste mig ud i linux - men... Det virker jo som om
der er uendelig mange muligheder... Og håber at få lidt hjælp herinde..

Har jeg ret i, at jeg kan brænde en cd - boote op fra den og faktisk køre
linux uden at det berører min xp styresystem? (Vil jo gerne beholde den lidt
endnu )

- og hvis ja - hvilken skal man vælge, og hvor findes den?

Uha - der kommer sikkert mange flere spørgsmål i nærmeste fremtid

Takker!

Kenneth

Fra : Hans Sørensen

Dato : 13-03-05 20:14

http://www.damnsmalllinux.org/

mvh. Hans

Fra : Max Andersen

Dato : 13-03-05 22:47

Hans Sørensen wrote:
> http://www.damnsmalllinux.org/
>
> mvh. Hans

ovenstående er rigtig god, og især hvis man lige skal prøve at lege
lidt, da den er hurtig at downloade (fylder kun 50mb ca.)

Og da den er baseret på Knoppix/debian, er det en god start.

Max

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 14-03-05 18:29

"Hans Sørensen" <hans-lone@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.damnsmalllinux.org/
>
> mvh. Hans

Hvad/hvordan skal brændes over på CD
for at kunne boote/installere fra CD ?

Skal man bare smide alle filer/biblioteker fra "download" linksene på en CD,
eller hur ?

Jan

Fra : ST

Dato : 16-03-05 02:05

On Mon, 14 Mar 2005 18:29:00 +0100, Jan & Lisbeth wrote:

> [...]
> for at kunne boote/installere fra CD ?
>
> Skal man bare smide alle filer/biblioteker fra "download" linksene på en CD,

Du skal downloade et ISO image, dvs en xxxx.iso fil,
det kan du hente både hvad angår Knoppix og DamnSmallLinux.
Du kan så i Windows bruge f.eks. NERO til at brænde image over på CD.
Og så er det bare at boote maskinen fra CD.
Hvis du er helt ny på Linux området vil jeg nok anbefale Knoppix
fremfor DamnSmallLinux, der er mere med på Knoppix CD'en der minder om
en rigtig Linux distribution, hvor DamnSmallLinux forsøger hælde
meget småt men godt ned på så lidt plads som muligt.
Held og lykke.
Mvh Torben

Fra : Michael Eriksen

Dato : 13-03-05 20:24

"Kenneth Jakobsen" <xpo_dk@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> - og hvis ja - hvilken skal man vælge, og hvor findes den?
>
> Uha - der kommer sikkert mange flere spørgsmål i nærmeste fremtid

Standardsvaret her vist Knoppix (http://www.knoppix.org), evt den danske
udgave dappix (http://tyge.sslug.dk/knoppix/).

De fleste større distributioner har en LiveCD til at lege med.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-03-05 20:27

I dk.edb.system.unix, skrev Kenneth Jakobsen:
> [...]
> linux uden at det berører min xp styresystem? (Vil jo gerne beholde den lidt

Hvis du har en ledig partition, så kan du også sætte et dual-boot
system op. Så har du et kørende system fra disken ved siden af din
Windows XP installation.

Alternativet er Knoppix som foreslået i en anden tråd.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum: