Afinstallation af linux.. og efterfølgende~
Fra : Lars Østergaard

Dato : 13-03-05 17:27

Jeg har installeret Linux, Fedora core. Har leget lidt med det men er ikke
tilfreds...
Jeg ønske nu at installere XP igen, men mit spørgsmål er nu hvorledes
afinstallerer jeg linux igen?

- Jeg kan ikke få lov til at installere XP (fra CD) igen, skærmen går bare i
sort når hardwareindstillinger undersøges....
- Kan ikke få lov til at slette pationen eller formatere når jeg booter fra
enWin98 CD.

Håber nogle kan hjælpe, eller fortælle mig hvor jeg kan finde hjælp...

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-05 17:38

Den Sun, 13 Mar 2005 17:26:46 +0100 skrev Lars Østergaard:
> [...]
>
> - Jeg kan ikke få lov til at installere XP (fra CD) igen, skærmen går bare i
> sort når hardwareindstillinger undersøges....

Tja, Linux er ikke hardware, så det problem burde ikke have noget med
Linux at gøre.

Umiddelbart vil jeg ikke anbefale at afinstallere Linux, sålænge du ikke
kan få XP til at installere i stedet for. Du risikerer bare at ende med
en maskine helt uden OS

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 13-03-05 23:25

On 2005-03-13, Lars Østergaard <lgo@email.dk> wrote:
> Jeg har installeret Linux, Fedora core. Har leget lidt med det men er ikke
> tilfreds...
> Jeg ønske nu at installere XP igen, men mit spørgsmål er nu hvorledes
> afinstallerer jeg linux igen?

Også på dette punkt kommer Windows til kort. De har ikke en gang
inkluderet support for at fjerne filsystemer, der ikke er fat eller
ntfs.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;247804

Så for at man kan fjerne linux og installere windows, skal man bruge sin
linux installationscd/diskette eller en linux livecd.

--
Sune

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-03-05 23:58

Find det lille program delpart.exe. lig den på en bootdisk og kør den. Så er
der rystet op. Det er et MS program der blev lavet til NT4 i sin tid.

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-05 17:17

Den 13 Mar 2005 22:24:41 GMT skrev Sune Vuorela:

> Også på dette punkt kommer Windows til kort. De har ikke en gang
> inkluderet support for at fjerne filsystemer, der ikke er fat eller
> ntfs.

Sidst jeg installerede Win98 havde den da ingen problemer med at
fjerne en ext2-partition.

Den spurgte ikke engang om lov

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-03-05 12:17

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Sidst jeg installerede Win98 havde den da ingen problemer med at
> fjerne en ext2-partition.

fdisk i DOS (dvs win98 og tidligere) vil ikke fjerne en
ikke-FAT-partition (herunder NTFS og ext2), hvis denne ligger i en
udvidet partition (fdisk vil slet ikke vise disse). Man kan så ikke
slette den udvidede partition, fordi der endnu er defineret
partitioner i den udvidede partition

Jeg tror, det er dette problem, der henvises til.

> Den spurgte ikke engang om lov

Det har jeg så aldrig prøvet. Måske der er forskel på OEM-udgaver og
standardudgavers opførsel i denne sammenhæng (jeg har aldrig
installeret en OEM-win98).

/Rasmus

It's a shame, but nowadays, I don't think you'll find anyone who doesn't
know about 42 - even if that's *all* they know.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-05 17:47

Den Tue, 15 Mar 2005 12:16:32 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:
> [...]
> udvidet partition (fdisk vil slet ikke vise disse). Man kan så ikke
> slette den udvidede partition, fordi der endnu er defineret

Den lå nu i en udvidet partition - eller for at være helt præcis,
en type 0x05, ikke en 0x85.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Max Andersen

Dato : 14-03-05 00:01

Lars Østergaard wrote:
> [...]
> sort når hardwareindstillinger undersøges....
> - Kan ikke få lov til at slette pationen eller formatere når jeg booter fra

Man kan boote fra en dos/win diskette og skrive : 'fdisk /mbr' i en
prompt (uden plinger), så har du renset din disk og klargjort den til
windows installation.

Men hvis din hardware har det skidt er der selvfølgelig intet at gøre.

boot disk kan findes her : http://bootdisk.com/bootdisk.htm

Max

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-03-05 12:19

Max Andersen <max@militant.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Man kan boote fra en dos/win diskette og skrive : 'fdisk /mbr' i en
> prompt (uden plinger), så har du renset din disk og klargjort den til
> windows installation.

"fdisk /mbr" skriver kun en ny Master Boot Record. Den sletter ikke
eksisterende partitioner.

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Max Andersen

Dato : 15-03-05 22:12

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> Afterwards the following was on the screen:

> "fdisk /mbr" skriver kun en ny Master Boot Record. Den sletter ikke

Ja, og det troede jeg var nok. Nu er det godt nok lang tid siden jeg har
kørt windows, men det var fremgangsmåden for mig, hvis jeg skulle
installere en windows forfra på en pc som der havde været linux på.

Men hvis det ikke virker i dette tilfælde, så pardon.

Max

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-03-05 21:34

> [...]

> har kørt windows, men det var fremgangsmåden for mig, hvis jeg skulle
> installere en windows forfra på en pc som der havde været linux på.

Windows NT, 2000 og XP kan godt slette Linux-partitioner.

Om du skriver en MBR med fdisk /mbr er ret ligegyldigt, når du skal
installere Windows - den skriver selv en nye under installationen.

/Rasmus

Windows NT: Insert Wallet into Drive A: and press any key to empty.
--Matt Garrison, MacLine