Kan et script læse en fils dato-oplysninge~
Fra : Søren N

Dato : 13-03-05 15:07

Hej i gruppen!

Jeg har lavet en hjemmeside, som bl.a. indholder et arkiv med links til
diverse dukumenter (filer), med dato for hvornår dokumetet er lagt i
arkivet.

Ét af dokumeterne (et excel-dokument) opdateres løbende. Derfor ville det
være en stor hjælp, hvis et script automatisk kunne læse filens
datooplysninger og selv tilføje datoen for netop denne ene fil. Så skal jeg
fremover blot oploade filen uden at tænke på også at opdatere html-koden.

Jeg har forgæves ledt efter en metode. Men nu satser jeg på, at en ekspert i
gruppen kan hjælpe. På forhånd tak. Søren.

eksempel:
Dokument1.doc 10.12.2004
Dokument2.doc 02.01.2005
Excel1.xls xx.xx.xxxx <-opdateres løbende

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 11:07

Søren N skrev:

> Ét af dokumeterne (et excel-dokument) opdateres løbende. Derfor ville det
> være en stor hjælp, hvis et script automatisk kunne læse filens
> datooplysninger og selv tilføje datoen for netop denne ene fil.

Du kan ikke aflæse en anden fils datooplysninger via javascript - her er
der kun adgang til den aktuelle fil. Men har du adgang til et
serversidesprog (asp, asp.net, php m.fl), kan du let lave en side der
tjekker dato mv. på excel-filen.

En anden mulighed er at lægge et sidst opdateret-script ind på den side
der skal linke til excel-filen. Når du så har lagt en ny udgave af
excel-filen op, behøver du bare at gemme html-filen igen - så er datoen
på plads.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-05 14:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> side der skal linke til excel-filen. Når du så har lagt en ny udgave
> af excel-filen op, behøver du bare at gemme html-filen igen - så er

Et sådant javascript vil udskrive den dato brugeren har hentet siden, ikke
seneste faktiske opdateringsdato. Det vil stadig kræve noget serverside at
få korrekt opdateringsdato, da det er filedate på serveren, der skal læses.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 15:04

Erik Ginnerskov skrev:

> Et sådant javascript vil udskrive den dato brugeren har hentet siden, ikke
> seneste faktiske opdateringsdato.

Nej. Man kan selvfølgelig risikere at brugeren henter siden fra cache,
men da browsere normalt tjekker for en opdatering hvis der er gået mere
end én dag siden sidste besøg, er det ikke noget stort problem.

> Det vil stadig kræve noget serverside at få korrekt opdateringsdato,
> da det er filedate på serveren, der skal læses.

Nej - en html-fils opdateringsdato kan godt aflæses med javascript. Jeg
mener at det er serverheaderen Last-Modified der aflæses - det er samme
header som fx kan ses i Page Info-dialogen under Modified.

Javascriptmetoden har været brugt i årevis og virker også fint så længe
der ikke er serversidesprog involveret. Hvis man forsøger at bruge
javascriptmetoden på en serversidefil, vil man bare få tidspunktet for
genereringen af siden (det aktuelle tidspunkt) - fordi en
serverside-side altid er "ny" set fra browseren.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-05 15:09

> [...]

> Jeg mener at det er serverheaderen Last-Modified der aflæses - det er
> samme header som fx kan ses i Page Info-dialogen under Modified.

Det script gad jeg godt se. Jeg har tidligere - på en server, der ikke gav
adgang til noget serverside-halløj - haft et opdate-script. Men det opgav
jeg, da det fyldte brugeren med lyv.

Det forstår sig.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 15:25

Erik Ginnerskov skrev:

> Det script gad jeg godt se.

Se fx her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/sidst_opdateret.html>

Den skulle gerne skrive "Sidst opdateret 04.11.2003 12:36:18" - det gør
den i hvert fald her (Firefox, IE, Opera).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Søren N

Dato : 26-03-05 13:04

Tak for hjælpen...

Det kan være min næste udfordring skal være at lære asp.

Mvh. Søren

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-05 18:19

Søren N skrev:

> Tak for hjælpen...

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen