Forskellen på Delphi med / uden database
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 03:33

En af forskellene mellem Personal og den større udgave af Delphi er, om der
kan indehodles databaser (så vidt jeg har forstået).

Men hvilke ekstra (udviklings) muligheder giver det, at man kan anvende
databaser (giv bl.a. eksempler).

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 13-03-05 07:24

hej...

Hans Larsen wrote:
> [...]
> kan indehodles databaser (så vidt jeg har forstået).
>
> Men hvilke ekstra (udviklings) muligheder giver det, at man kan anvende

naar du spørg, har du IKKE brug for dem....*S*

DB delen giver dig mulighed for meget nemt at gemme data.... og genfinde
dem.... Desuden er der en masse komponneter med, som kan vise disse data
paa forskelig maade......

Det er efter min mening ikke et 'must' - der findes en masse open-source
DB som du evt kan bruge.....

/f

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-03-05 08:03

"Finn Bindeballe" <postmaster@127.0.0.1> wrote in message

> Det er efter min mening ikke et 'must' - der findes en masse
open-source
> DB som du evt kan bruge.....

Langt de fleste open source DB'er baserer sig på TDataSet, som også
mangler i Personal udgaven. Og jeg kan ikke komme i tanke om nogle af de
få, som ikke gør det

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 15:48

"Finn Bindeballe" <postmaster@127.0.0.1> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej Finn,

og tak for dit svar til mig.

> naar du spørg, har du IKKE brug for dem....*S*

Det har jeg temmelig sikkert ikke. Jeg er også ny herinde og er endnu ikke
begyndt at forsøge at (lære at) programmere endnu. Er bare lidt nysgerrig
inden jeg starter og forsøger med programmering og vil gerne danne mig et
overblik og indtryk generelt.

> [...]
> paa forskelig maade......
>
> Det er efter min mening ikke et 'must' - der findes en masse open-source

Men kunne jeg ikke få dig til at give et par praktiske eksempler på
programmer / programfunktioner med databaser, da det siger lidt mere end
selve funktionen.

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 14-03-05 08:28

hej ...

>Men kunne jeg ikke få dig til at give et par praktiske eksempler på
>programmer / programfunktioner med databaser, da det siger lidt mere end
>selve funktionen.

Tjaaa... det kunne være en forening, som ville holde styr paa sine
medlemmer Dvs. registrere navn, addresse, postnr, by, telefon nr, mv....

eller en brevdue avler, som vil holde styr paa sine duer, og laver et
register over hvordan de er i familie, hvornaar de er født, hvilke
resultater de har haft, og evt et billede..

en database kan man tænke paa, som en samling data(informationer) , som
er samlet i en bestemt orden. tænk evt paa et gl.dags kardotek-kort
system.

Databaser bruger man (jeg) somregl kun , hvis data er strukrurerede. jeg
bruger feks IKKE en DB til at gemme en enkelt eamil-addresse, en x og en
y postision osv. altsaa data som ikke har den samme struktur

haaber det klarede tingene lidt op...

/f

Fra : Harald

Dato : 14-03-05 10:04

> [...]
> bruger feks IKKE en DB til at gemme en enkelt eamil-addresse, en x og en
> y postision osv. altsaa data som ikke har den samme struktur

Det er vel også tit et spørgsmål om mængden af data, jeg har f.eks. flere
gange bruge en ini fil til at gemme navn, adresse, postnr, by osv. da jeg
vuderede at ingen på noget tidspunkt ville få brug for at gemme måske mere
en 100 adresser og så var en simpel text fil nok.

Her er et par praktiske eksempler:

http://www.kroning.dk/ > HK Softphone
Her er det meget tvivlsomt at der skal gemmes ret mange adresse/kontakt data
så derfor gemmes de i en ini fil, brugeren kan hvis han vil gå direkte ind i
ini filen og rette. Og det er let for brugeren at kopiere program og
adresser "database" ud på en diskette eller lign. og tage det med.

http://www.kroning.dk/ > KD-Camping System
Her er databasen en SQL database da der her drejer sig om mange tusinde
navne og adresser + mange andre data og alle data skal kunne findes frem
lynhurtig. Desuden skal flere computere kunne tilgå databasen på samme tid.

/HK