Vandslibning af gelcoatoverflader
Fra : Erik

Dato : 12-03-05 21:47

Er det muglig at vandslibe gelcoatoverflader, i så fald med hvilken korn,
jeg havde tænkt mig at slibe gelcoaten for at få de små riser væk, jeg skal
have fjernet vokslaget først med hvilke produkt er bedst, jeg har prøvet af
slibe med rubbing men syntes ikke jeg kunne få et godt resultat.
Det er især ved vandlinjen at de er lidt gult misfarvning.
Nomalt vasker jeg båden godt og brugt rubbing, custom marine polish og der
efter afslutning med Hard Wax Liquid.

Hurra nu skal vi snart SEJLE

Hilsen Erik

Fra : MAXI-87

Dato : 12-03-05 23:19

"Erik" <ehc-nospam-@elvis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er især ved vandlinjen at de er lidt gult misfarvning.
> Nomalt vasker jeg båden godt og brugt rubbing, custom marine polish og der

Prøv at se på denne side, der er en god vejledning.
http://www.ungsejl.dk/TipogTrim/vedligehold/vedligehold_glasfiber.htm#indhold

> Hurra nu skal vi snart SEJLE
Øhh - lidt mere varme ville nu være dejlig, men det er en god tid
vi går i møde - 2 sommere og kun en vinter
Hans O

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-03-05 00:56

> [...]

af
> slibe med rubbing men syntes ikke jeg kunne få et godt resultat.

Ja, du kan snildt vandslibe med korn 1200. Husk at rense først meget
grundigt med en god malerrens, og slut af med at affedte med
cellulosefortynder. Brug masser af vand, når du sliber, og fjern det
overskydende vand og slibeskidt. Man kan få en speciel gummiskraber, som er
beregnet lige til formålet. Mange supermalere bruger denne metode lige efter
lakering.

Derefter skal du polere, og det bedste resultat opnås med flere gange
polering med forskellige polermidler. Skal det være rigtigt godt, så skal
du maskinepolere, men husk at de billige maskiner, man kan købe, er abolut
værdiløse i denne sammenhæng. Du skal have en rigtig, kraftig polermaskine.

Iøvrigt er Hempels Custom Marine Polish rigtigt godt til at rense med, det
løsner også skidt og gammel polish.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-03-05 18:17

---SNIP---
> [...]
> du maskinepolere, men husk at de billige maskiner, man kan købe, er abolut
> værdiløse i denne sammenhæng. Du skal have en rigtig, kraftig

Hej Claus,
Du har før "været ude efter" de billige polérmaskiner. Kan du anbefale et
ordentligt produkt, hvor der er et fornuftigt forhold mellem pris og
kvalitet?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-05 18:53

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Hej Claus,
> Du har før "været ude efter" de billige polérmaskiner. Kan du anbefale et
> ordentligt produkt, hvor der er et fornuftigt forhold mellem pris og
> kvalitet?

Nej, desværre..

En Festo ligger på ca 4000,- men man kan sikkert finde noget billigere. Men
glem alt om de der Einhell og Handy på 110 watt, der er kun til at pudse nye
biler med. Men jeg har lige købt en vinkelsliber/polermaskine i HN til kr
248,- for en måned siden. Den er på 900 watt og har trinløs regulering. Der
fulgte alt til polering med, men jeg har endnu ikke fået prøvet den.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9031&n=10

Umiddelbart virker den ok, men jeg har ikke fået leget rigtigt med den
endnu. Spørgsmålet er, om den kan bibeholde sine kræfter, når den er sat ned
i omdrejninger. Det afhænger af, hvor god tachostyringen er. Jeg skal polere
en båd for min kammerat, når det bliver lidt varmere, så skal jeg fortælle,
om den dur til det.

Men billigt var det...

Claus

--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-03-05 20:00

> [...]
Der
> fulgte alt til polering med, men jeg har endnu ikke fået prøvet den.

Hmmm, det er i hvert tilfælde billigt
Hvad er det, sådan en maskine skal kunne kunne? Holde omdrejningerne, når
man presser den mod emnet?

På mit arbejde kan jeg låne en Festo vinkelsliber med trinløs regulering.
Vil den kunne anvendes, eller kører den for hurtigt?
Og endelig: Den hætte/klud/svamp man benytter kræves der vel også noget af?
Har du erfaringer der?

Med venlig hilsen Spørge Jørgen .-)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 20:23

Den skal køre langsomt og have et stort drejningsmoment (altså ikke gå i stå
når man presser lidt). Hvis du bruge en alm vinkelsliber brænder voksen fast
i gelcoaten.

Sidste år lånte en af en kammerat der polerer biler. Det var den fedeste
oplevelse. Der er kun 4000 grunde til at jeg ikke har sådan en.

Den Claus har fundt i HN ser interessant ud.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-03-05 21:00

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4235e4b2$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
stå
> når man presser lidt). Hvis du bruge en alm vinkelsliber brænder voksen

Hmm, men spørgsmålet er så, om den trinløse model kan gå langt nok ned i
omdr. Hvor langt ned er det iøvrigt?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 22:05

Under 1000. De prof. kører typisk variabelt mellem 0 og 600.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:27

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Hmm, men spørgsmålet er så, om den trinløse model kan gå langt nok ned i
> omdr. Hvor langt ned er det iøvrigt?

Det er afhængigt at den polermasse, man bruger, og det arbejde, man skal
lave. Men fra 200-2000 rpm

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-03-05 11:27

Jeg fandt lige ROTEX RO 150 E-Plus på www.festool.dk - en maskine, der både
kan fungere som slibe- og polérmaskine. Prisen tør jeg slet ikke tænke på,
men står man og mangler både excentersliber og polérmaskine såeeeeee......

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-03-05 12:34

> [...]

> men står man og mangler både excentersliber og polérmaskine såeeeeee......

Jeg var i Jyllinge Havn i går, og der var faktisk to folk som stod og
polerede en stor motorbåd. De havde netop to af disse maskiner, og jeg
tænkte, at han havde da penge nok, når de ligefrem havde *to* proff
maskine..

Det viste sig så, at det var et firma som polerede båden...

Men husk nu på, at du rent faktisk har en maskine antageligvis for resten af
dit liv, hvis du vedligeholder den. Jeg tro nok, at den kan fås til ca
4500,- på tilbud, og det er egentlig ikke så dyrt...

Jeg har prøvet den omtalte maskine tre gange, men til gengæld er jeg ikke så
vild med slibeegenskaberne, der synes jeg, at min egen gamle festo er bedre.
Jeg har aldrig prøvet at polere med den.

Claus

--
EDB-bord til salg!
www.tersgov.dk/hub

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-03-05 18:55

> [...]

bedre.
> Jeg har aldrig prøvet at polere med den.

Det med den lange levetid er bestemt en vigtig parameter. Og så har man jo
glæde af et ordentligt stykke værktøj i hele ejertiden.

Det viser sig i øvrigt, at den maskine, jeg kan låne på mit arbejde, faktisk
er ovennævnte model. Hvis man stiller gearet til alm. rotation, kan den køre
helt ned til 240 omdr/min. Det er lige før, det er for langsomt

Festo lader til at producere to maskiner med ovennævnte egenskaber. Den
lille er dog kun med 125 mm skive og en svagere motor. Den store, jeg taler
om, er med 150 mm skive og vist nok 500w motor. Den ligner deres
vinkelsliber og excentersliber til forveksling - derfor tog jeg fejl
tidligere.....

Fra : Martin [5220]

Dato : 28-03-05 16:45

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fandt lige ROTEX RO 150 E-Plus på www.festool.dk - en maskine, der
> både
> kan fungere som slibe- og polérmaskine. Prisen tør jeg slet ikke tænke på.

Jeg så den på Ebay.de til ca. 450 Euro.

Den er meget lig den Makita 6040 jeg omtalte tidligere, Makitaen har dog
250W større motor.
Her var prisen ca. 2500,-. Kvaliteten er vel den samme i denne klasse.

Om holdbarheden i disse kombi-maskiner er den samme som dem med kun en
funktion, ja det ved jeg ikke!

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-03-05 18:50

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> Den er meget lig den Makita 6040 jeg omtalte tidligere, Makitaen har dog
> 250W større motor.
> Her var prisen ca. 2500,-. Kvaliteten er vel den samme i denne klasse.

Tja, jeg talte lige med en automekaniker på havnen i dag, og han mente at
vide, at Festo må have en dygtig distributør i DK, for hvem det er lykkedes
at prissætte deres værktøj højere end andre produkter af samme kvalitet. Så
det kan måske nok være, at Makitaen, eller andre, kan være af tilsvarende
kvalitet til en lavere pris.
Festoen fås i øvrigt væsentligt billigere i Tyskland - men den diskussion
kører jo i en anden tråd

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:25

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Hvad er det, sådan en maskine skal kunne kunne? Holde omdrejningerne, når
> man presser den mod emnet?

Dybest set skal den ikke andet end at have *masser* af kræfter og så køre
langsomt. Jeg er bange for, at den jeg har købt kører for hurtigt. Men har
man en god excentersliber, så kan den også bruges. Du kan jo få
polertilbehør til alle excenterslibere. Det meste polering består jo i at
tage godt og grundigt fat, vi har vel alle prøvet at polere et eller andet
grimt metal op.

> [...]
> Vil den kunne anvendes, eller kører den for hurtigt?
> Og endelig: Den hætte/klud/svamp man benytter kræves der vel også noget

Jeg tøt ikke sige, om du kan bruge din Festo. Men prøv at ringe til dem, de
er altid flinke til at oplyse om den slags.

Hvad er det, du skal lave?

Der er mange facetter af polering..

Skal man bare vokse en bil, så er de billige maskiner sikkert OK, (jeg har
ikke selv prøvet dem, men set *flere* nede på havnen bande og svovle, første
gang de prøvede dem)

Men taler vi egentlig oppolering af matslebet lak, så skal der en helt
anderledes og kraftig maskine til, fordi det kræver *virkelig* knofedt.
Mange supermalere vandsliber en nylakeret bil, som lige er kommet ud af
ovnen, så den står helt mat i lakken. Derefter begynde man trinvis at polere
den op igen. Har man en matslebet båd, så er det samme maskine man skal
bruge. Omdrejningerne er lidt forskelligt, men de må ikke køre for stærkt.
Enkelte maskiner har en speciel måde at rotere på, lidt i stil med en
excentersliber, som roterer om sin egen axe.

Men faktisk handler det kun om kræfter og langsom hastighed. Hvis du kigger
efter, så er næsten alle professionelle polermaskiner bygget over en
vinkelsliber bare med et andet gearhus.

Claus

Fra : Martin [5220]

Dato : 14-03-05 20:53

Hvad med en excentersliber af god kvalitet? (fra 400W - 600W) Eller skal
man op i en vinkelsliber med noget større effekt for at det er noget der
duer?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 20:57

Sådan en har jeg selv. - men der er stor forskel op til en rigtig
polermaskine...

Ekscentersliberen kan man til gengæld jo bruge til en masse andre opgaver...

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-05 21:13

Makita 9227 koster 2960,- Den ser jo dejlig ud. Elektronisk styring og
gearet rigtigt ned, så også den yder fornuftigt.

Så er jeg jo nede på 2960 undskyldninger for ikke at have sådan en.

MEN MEN MEN, se nu her:
http://www.properautocare.com/makhigspeedp.html : 200 USD, altså kun ca 1200
kr.

Er der nogen der kender en europæisk web shop, der har Makita håndværktøj ??
Måske er det kun i DK de koster kassen......

Fra : Martin [5220]

Dato : 14-03-05 21:35

> Er der nogen der kender en europæisk web shop, der har Makita håndværktøj
> ?? Måske er det kun i DK de koster kassen......

Du skal nok regne med at de koster kassen i alle EU lande.

Jeg har selv kigget lidt på deres 6040 Excentersliber som kan tvangsrotere
til polering, men 4k+ moms giver tårer i øjnene.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:47

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> Jeg har selv kigget lidt på deres 6040 Excentersliber som kan tvangsrotere
> til polering, men 4k+ moms giver tårer i øjnene.

Prøv lige at kigge på denne her: www.myboat.dk/festo.jpg

Det er nok den ultimative bedste excentersliber, og den har virkelig
arbejdet hårdt i hele dens levetid.

Den giver også tårer i øjnene, men om nogle år har jeg haft den i 25 år!

Det eneste, jeg har skiftet på den, er kul og kontakten.

Det er forskellen på professionelt værktøj og så hobbyværktøj..

Det er akkurat ligesom køkkenknive. Folk kvirrer sig ved at give 600,- for
en kniv, men de glemmer bare, at de har den i 30-40 år..

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 14-03-05 22:07

Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4235f068$0$80884$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Hej
1995 grunde + 25% grunde = 2494 gode grunde.
ja ja det kommer da der nedad
http://www.ajengros.dk/shop/productinfo.asp?id=977

Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:50

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> http://www.ajengros.dk/shop/productinfo.asp?id=977

Vær opmærksom på, at de som standard viser priserne uden moms...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:31

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Måske er det kun i DK de koster kassen......

Der er jo ikke, ret mange, som bruger den slags værktøj, jeg gætter på nogle
få tusinde i hele landet..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:28

> [...]

> Hvad med en excentersliber af god kvalitet? (fra 400W - 600W) Eller skal
> man op i en vinkelsliber med noget større effekt for at det er noget der

Den kan du sagtens bruge, men det er ikke sikkert, du kan trykke så hårdt..

Claus

Fra : Holten

Dato : 14-03-05 21:47

> [...]
> polere
> en båd for min kammerat, når det bliver lidt varmere, så skal jeg

Købte sådan en fyr, som jeg tror er magen til, for ½ år siden.
Har INTET moment når den er reguleret ned til fornuftig hastighed desværre.

MVH

Holten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-03-05 14:51

"Holten" <virker@desværre.ikke> skrev

> Købte sådan en fyr, som jeg tror er magen til, for ½ år siden.
> Har INTET moment når den er reguleret ned til fornuftig hastighed
desværre.

Det overrasker mig desværre ikke, fordi det ville kræve en 150v motor, og
det kan man næppe lave til den pris..

Men så har jeg da en pæn kuffert

Claus

Fra : HKN

Dato : 13-03-05 18:18

"Erik" <ehc-nospam-@elvis.dk> wrote in message
> [...]
> Det er især ved vandlinjen at de er lidt gult misfarvning.
> Nomalt vasker jeg båden godt og brugt rubbing, custom marine polish og der

http://www.winneroptimist.dk/p160.asp

Mvh
Henrik

Fra : Lars G Pettersson

Dato : 14-03-05 13:32

Om det bara är det gula vid vattenlinjen som skall bort så går det med
oxalsyra (mättad lösning). Då slipper du slipa.
Hälsn
LG

Fra : Hans Munkstrøm

Dato : 15-03-05 23:01

Erik skrev:
> [...]
> Det er især ved vandlinjen at de er lidt gult misfarvning.
> Nomalt vasker jeg båden godt og brugt rubbing, custom marine polish og der

Hej
Jeg vil anbefale Wienerkalk -- det er et mildt og effektivt slibemiddel
Jeg har brugt det flere gange til at fjerne den "gule" stribe i vandlinien.
En klud fugtes med sprit -- og dyppes i Wienerkalk - så det sætter sig
på kludden - som så bruges til "slibeklods"
m.v.h.

Hans