Netværk imellem to maskiner
Fra : Lars Pedersen

Dato : 12-03-05 14:31

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at løse dette problem.

Jeg har 2 pc'ere med linux, og jeg ville gerne have et slags hjemmenetværk
imellem dem, så jeg kan kopiere filer imellem dem.

Dette er jo et meget almindeligt ønske, men de løsninger jeg har fundet ved
at google på det, synes ikke at være beregnet til min situation.

Jeg har en tdc-løsning, hvor jeg får 2 ip-adresser via dhcp. Jeg har ingen
server af nogen art. Begge pc'ere er tilsluttet en switch, som er
tilsluttet tdc's adsl-modem. Så jeg ville gerne have en mulighed for at
overføre filer til kærestens pc, UDEN at data bliver sendt ud på
internettet. Altså data fra min pc, til switchen, til kærestens pc.

På windows løser man vist dette ved at installere en eller anden gammel
protokol, netbeaui eller ipx, og binder fil og udskriftsdeling til denne,
men ikke til tcp/ip. Kan noget lignende gøres på Linux, og i givet fald,
hvordan?

Evt. nogen der har et link til en relevant vejledning?

Fra : Kim Emax

Dato : 12-03-05 14:33

Lars Pedersen wrote:
> [...]
> at google på det, synes ikke at være beregnet til min situation.

> Evt. nogen der har et link til en relevant vejledning?

Du kan nfs mounte drev på tværs af maskiner, det har jeg tidligere
gjort... så google efter det, hvis den smule hjælp jeg har skrevet ned
ikke er nok

### server that´s gonna share filesystem ###

# add settings to the export file
vi /etc/exports
# add the following line (and others)
/data/mail 192.168.1.10

# restart the nfs
/etc/rc.d/init.d/nfs restart

# make sure mountd is started

### server, that´s goin´ to use other filesystem ###
mkdir /mnt/data_mail_server

mount -t nfs 192.168.1.20:/data/mail /mnt/data_mail_server/
mount -t nfs 192.168.1.20:/home/ /mnt/home_server/
mount -t nfs 192.168.1.20:/var/lib/mysql/ /mnt/mysql_server/
mount -t nfs 192.168.1.20:/domains /mnt/domains_server/
mount -t nfs 192.168.1.20:/etc /mnt/etc_server/

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Lars Pedersen

Dato : 12-03-05 15:07

Kim Emax wrote:

> Du kan nfs mounte drev på tværs af maskiner, det har jeg tidligere
> gjort... så google efter det, hvis den smule hjælp jeg har skrevet ned
> ikke er nok

Ja, jo, jeg har i min googling fundet noget af det med nfs, og læst lidt på
det, så jeg burde måske have nævnt hvorfor jeg konkluderede, ud fra det jeg
læste, at det ikke var svaret på mit problem.

Så vidt jeg kan læse, er jeg nødt til at skrive min ip-adresse først, hvis
jeg vil mappe et af de der nfs-drev. Men ip-adressen får jeg jo tildelt via
dhcp, og den skifter ret ofte hos mig. Og så må jeg jo skulle indtaste
ip-adressen hver gang enten jeg eller kæresten har genstartet en af vores
maskiner. Og det er jo ikke smart. Især ikke hvis jeg vil lave et script
der automatisk kopierer filer imellem computerne ved opstart.

I windows fil- og udskriftsdeling, kunne jeg tilslutte et netværksdrev til
et share på en computer jeg ikke kender ip-adressen på, f.eks.
"\\lars\data". Kan noget tilsvarende gøres på linux?

(Eller skal jeg tænke på en anden måde her?)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 12-03-05 14:49

Lars Pedersen <hemmelig@nemlig.com> writes:

> [...]
> hvordan?
>
> Evt. nogen der har et link til en relevant vejledning?

Det nemmeste er vist at skifte switchen til en router. 3-400kr i
anskaffelse, den får IP fra TDC via DHCP og kører DHCP server for
jeres maskiner. Indbyrdes kører I i et lukket netværk undtagen når I
skal snakke med eksterne adresser (set udefra kommer I fra routerens
adresse). Det eneste er at det ikke altid er til at overtale sådan en
til at serve andet end dynamiske IP adresser og NFS m.v. foretrækker
at numrene ligger fast, men man kan jo også hardwire dem.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-03-05 14:57

> [...]

> men ikke til tcp/ip. Kan noget lignende gøres på Linux, og i givet fald,

Jeg mener godt man kan få kernen til at understøtte ipx, og sikkert også
støj (netbeui), men den rette løsning (som også er mulig på windows) er
at sætte en statisk rute op på begge maskiner.

Problemet er at begge maskiner får et offentligt IP-nummer og en /32
netmaske, så de tror alt andet skal kontaktes via deres gateway (= ud på
nettet).

Hvis maskine A får IP-nummeret 1.2.3.4 og maskine B får 5.6.7.8, kan du
fortælle maskine A at trafik til B skal sendes ud på lokalnettet, med
`route add 5.6.7.8 eth0` (hvis du har flere netkort, skal eth0 udskiftes
med det der vender mod B).

Pointen med ipx/... er at de ikke rutes ud på nettet, og det er nok
lettere at forklare en gennemsnitlig windowsbruger at han skal
installere et eller andet (det er trods alt bare nogle klik) end at han
skal udføre "mystiske" kommandoer i en kommandoprompt.

..Henrik

--
Ja selvfølgelig. I forventer vel ikke jeg skal give præcise utvetydige
oplysninger, vel? Det er det man har Makholm til.

Fra : Lars Pedersen

Dato : 12-03-05 15:20

Henrik Christian Grove wrote:

> [...]
> fortælle maskine A at trafik til B skal sendes ud på lokalnettet, med
> `route add 5.6.7.8 eth0` (hvis du har flere netkort, skal eth0 udskiftes

Ja, men maskine A kender jo ikke ip-adressen på maskine B. Ihvertfald ikke
hvis jeg lige har genstartet maskine B. (Jeg kender til gengæld dens
computernavn)
Kan jeg gøre noget tilsvarende uden at angive ip-adressen?

> [...]
> installere et eller andet (det er trods alt bare nogle klik) end at han
> skal udføre "mystiske" kommandoer i en kommandoprompt.

Det er lige meget om de er "mystiske", bare de klarer opgaven.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 12-03-05 17:12

> [...]

> Ja, men maskine A kender jo ikke ip-adressen på maskine B. Ihvertfald ikke
> hvis jeg lige har genstartet maskine B. (Jeg kender til gengæld dens

Men eftersom du alligevel skal have fat i maskine B, kan du lige
undersøge hvad dens IP-nummer er og så forsøge at huske det mens du
bevæger dig over til maskine A for at skrive kommandoen. Computernavnet
kan du ikke umiddelbart bruge til noget.

> Kan jeg gøre noget tilsvarende uden at angive ip-adressen?

Nej, men du kan give netkortene i de to maskiner et ekstra (fast,
privat) IP-nummer hver, det kan du gøre med en kommando i stil med
`ifconfig eth0:1 192.168.65.1 up` på begge maskiner (du skal
selvfølgelig bruge forskellige IP-numre). Så skal du bare bruge de
private IP-numre når du skal overføre filer mellem dem. Hvis det er
noget du tit skal gøre, kan det nok betale sig at gøre disse ekstra
IP-numre til en fast del af konfigurationen, hvordan man gør det er lidt
distributionsspecifikt, eventuelt kan du supplere med at skrive de
private IP-numre ind i /etc/hosts og give dem nogle navne, så du ikke
behøver husker IP-numrene.

..Henrik

--
>Helt enig.
Me too ...
      -- vi lader personerne bag være anonyme

Fra : Lars Pedersen

Dato : 12-03-05 18:34

> [...]
> distributionsspecifikt, eventuelt kan du supplere med at skrive de
> private IP-numre ind i /etc/hosts og give dem nogle navne, så du ikke

Svedigt, det virker!
Tusind tak for hjælpen.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-03-05 15:56

> [...]

> overføre filer til kærestens pc, UDEN at data bliver sendt ud på
> internettet. Altså data fra min pc, til switchen, til kærestens pc.

Hvis det er som her i huset, er dit problem at TDC giver dig
IP-adresser som ikke ligger i samme segment, og det er ganske enkelt
drønirriterende.

Det allernemmeste er at købe den billigste router du kan finde, evt
brugt. Disse har indbyggede DHCP-servere som giver den ønskede
effekt, samt beskytter mod angreb udefra da hele netværket skjules bag
et IP-nummer.

Ønskes det biligste istedet for det nemmeste, så tilføj et ekstra
virtuelt IP-nummer på de to maskiner det drejer sig om. Fx 10.1.1.1
og 10.1.1.2 med netmasken 255.255.255.0 (fx). Jeg mener det er
"ifconfig" der kan dette - det kan så sættes i opstartsfiler. Brug
herefter de to ip-numre til at snakke sammen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-03-05 18:44

Lars Pedersen wrote:

> Jeg har en tdc-løsning, hvor jeg får 2 ip-adresser via dhcp. Jeg har ingen
> server af nogen art. Begge pc'ere er tilsluttet en switch, som er
> tilsluttet tdc's adsl-modem.

Det vil sige du ingen router har mellem computer og
adsl-modem? I så fald må du (hvis jeg har forstået det
rigtigt) nødvendigvis køre PPP over ethernet. Det vil
sige, at hver computer kører med sin egen PPP forbindelse.

Hvis jeg har forstået setupet rigtigt, så kan du ikke
umiddelbart få computerne til at snakke sammen. De
kører simpelthen ikke IP på lokalnettet.

Der er flere metoder til at få maskinerne til at snakke
direkte sammen. Alle de metoder jeg lige kan finde på
involverer at man skal have maskinerne til at snakke IP
direkte over ethernet uden at have et PPP lag imellem.

En fremgangsmåde som måske ville virke er blot at
angive en ekstra route på hver maskine. Det vil sige at
på maskine A angiver man at pakker til B skal routes
over eth0 med B som gateway (tror jeg nok ville virke).
Det er bare lidt problematisk når de ikke kender
hinandens IP adresse og måske ikke ligger i samme
subnet. Selv hvis de ligger i samme subnet kan man ikke
bare route helle subnettet over lokalnettet, da der
også kan være andre maskiner i det subnet.

En nemmere løsning vil være, at give hver maskine en
ekstra IP adresse fra en RFC 1918 range. Du kan f.eks.
tildele den første maskine 10.247.124.14 og den anden
10.247.124.141. Da du sikkert ikke har nogen anden IP
adresse på eth0 burde du bare kunne smide de pågældende
IP adresser på eth0 på hver maskine (ellers kan du
bruge eth0:1).

Endeligt kunne du som allerede foreslået investere i en
router. Har du ikke brug for offentlige IP adresser og
kan du leve med en masquerading vil routeren være en
ganske god løsning. Du vil i så fald også spare udgiften
til den ekstra IP adresse.

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-05 18:48

Den Sat, 12 Mar 2005 18:44:05 +0100 skrev Kasper Dupont:

> Det vil sige du ingen router har mellem computer og
> adsl-modem? I så fald må du (hvis jeg har forstået det
> rigtigt) nødvendigvis køre PPP over ethernet. Det vil
> sige, at hver computer kører med sin egen PPP forbindelse.

Har du aldrig set et ADSL-modem der fungerer som bridge?

Jeg har et netkabel fra ADSL-modem til PC'en, og det kører ganske
alm. IP over ethernet, ingen hokus-pokus der. Med DHCP får man typisk
tildelt to IP-numre, så man kan have to PC'er på.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.