'Det vilde Stutteri' i Meløse
Fra : Jan Wibrand

Dato : 13-03-05 10:20

En ane til mig: Peder Eriksen f. i Skævinge 1785 og død i Hillerød i 1837
har følgende note et sted i lægdsrullen:
1807: Frilod. Fri for Udskrivning saalænge han tiener ved det vilde Stutteri
ved Fridrichsborg C.A. af 16 Jan 1808

Han er ansat ved stutteriet i mere end 10 år og kommer derefter til
Frederiksborg Slot som staldkarl.

MEN: kender nogen til 'Det vilde Stutteri' i Meløse i Ll. Lyndby Sogn?
Det må selvsagt have noget med militæret omkring Frederiksborg Slot at gøre.
Hvor står der evt. noget om dette?
Hvor præcist lå det?

Og hvad betyder C.A. i 'lægdsrullesprog'?
Kan det være C = Compagni og A = Artilleri?

Mange hilsener,
Jan Wibrand

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 13-03-05 13:58

On Sun, 13 Mar 2005 10:19:46 +0100, "Jan Wibrand" <jan@wibrand.dk>
wrote:

>Og hvad betyder C.A. i 'lægdsrullesprog'?
>Kan det være C = Compagni og A = Artilleri?

Nej dog - i artilleriet har vi ikke noget der hedder kompagnier, vi
har batterier

A.C. betyder Artilleri-Corpset, men om det kan skrives omvendt ved jeg
ikke.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Baertel

Dato : 13-03-05 19:40

Er du sikker på at der står C.A.?
Der kunne måske stå C.R...............Canceliets Resolution
(kilde: Militære udtryk og forkortelser. - På sporet af Slægten)

mvh
baertel